Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: stallet
Läst 2138 ggr
Rönisch
0

Inackorderad på ridskola?

Ni som är inackorderade på en ridskola, hur funkar det?

Hur är det med ridhustider tex? Hur mycket runt hästen gör ni själva? Vad går hyran på? Fördelar/nackedlar?

Själv bor jag i Stockholm men ni som har häst någon annanstans får gärna skriva med =)

Alma-G
0

Bor i Göteborg, ridskolan ligger bredvid privatstallet med en vägg emellan. Vi  privatryttare tar morgonfodringarna och ridskolan kvällsutfodringarna på vardagarna. Eftersom det är kollektivstall sköts hag och middagshö av oss själva :)

Manegen är på vardagar upptagen mellan 16.15 - 17.45 och 18.45 och 20.15, så det är en timma ridtid i mitten och sedan före och efter. Det funkar bra! Man kan även rida på en 20x20 bana under tiden det är ridskola om så önskas.

Det bästa med att vara uppstallad på ridskola är helt klart klubbstugan och att det är massa folk hela tiden. Det negativa är väl att man ska hela tiden förgå med bra exempel och får följa alla regler riktigt och noggrant.

WinterPrince
0

Jag är inackorderad på en liten liten ridskola (ca 35 elever). Ska tillägga att jag har en unghäst och inte tränar varje dag.

I höst har det fugerat så att jag gått hem lite tidigare från jobbet på tisdagar och torsdagar när lektionerna börjar lite senare. Tränar först, mockar och gör mat sen. Sen har vi tränat lördag söndag också.

I vår är det omändrat i schemat, så jag har ingen nytta av att gå hem tidigare. Planerar fortsätta med tisdagar och torsdagar, men nu efter lektionerna som slutar kl 19. Då åker jag dit kl 18, mockar och gör mat och ser till att vara klar att börja träna när sista lektionen slutar.

Rönisch
0

Tack för svaren! Tycker ni det är mycket spring runt hästarna? Eller är det så pass bra avskilt mellan privat/ridskolehästar så det knappt märks? Hur mycket går hyran på för er?

JoannaLi
0

Har själv inte häst, men jag (som ridskoleelev) kan väl dela med mig lite av erfarnheter.

Jag rider på en ganska stor ridskola, där ridskolehästarna och den mer öppna privathästdelen ligger längs samma stallgång, och där är det väl ganska mycket folk, i alla fall mycket liv och rörelse.

Men sedan, om man går genom foderladan (från ridskoledelen in i foderladan - allt ligger i samma byggnad) så kan man på andra sidan foderladan komma in i den mer privata delen.

Där brukar det vara ytterst lite folk, men någon gång ibland kommer det väl in någon elev som egentligen bara vill se på hästarna.