Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2425 ggr
bubbelbubbel
0

hosta.

jag kan ju noll om hosta, men vet ju att det fanns nån här som hade en häst som hostade..
när en häst hostar riktig torrhosta, och får upp nått gulgrönt, är det bara slem då ? eller kan det vara nått annat konstigt ?

reddie
0

Min förra häst fick ofta hosta på våren, torrhosta med slem, jag gav bisolvon (receptfritt på apoteket) och det hjälpte.

bubbelbubbel
0

så det kan bara vara slem det handlar om, skönt det, fick upp massa otäcka bilder i skallen..hah

nalleballe86
0

Apoteket har tyvärr slutat med bisolvon granulat slemlösande för hästar ( tyvärr för mig.) . Sist fick jag ventipulmin utskrivet av vet, det använder jag när min häst är lite sämre i sina luftvägar vid olika väderomslag… Han har bronkit.

bubbelbubbel
0

ok ok. ja, det är ju inte min häst, så det finns ju inte mycket jag personligen kan göra, dom är ju medvetna om hans hosta, därför går han på lösdrift..men jag tyckte han hostade mer när jag var där sist, än han gjort innan…

gejsa
0

Inte bra om hästen hostar fast den är ute på lösdrift. Får den hö eller hösilage?

bubbelbubbel
0

Han får hö. det är jag nästan säker på. och det är fint hö, luktar gott och så. men jag reagerade med på att han hostade så mycket, han var skitsur när jag var där i fredags, och hängig, han kom fram men vände direkt. hade inte med mig knäckebröd eller nått, vill ju inte att han ska vänja sig vid att jag har med mig nått varje gång heller. så han i stort sett bara gick iväg och såg hängig ut…=/

jo
0

Tycker faktiskt att du skall kontakta ägaren och tala om vad du sett och hört från honom, det kan vara värre en enbart hosta med tanke på att han går ute hela tiden också.

bubbelbubbel
0

ja, jag borde nog göra det.
problemet är att jag vet inte om dom lyssnar, då dom inte ens bryr sig om att en hovslagare borde åka dit…
men jag känner mig en smula skyldig att iaf försöka…
men vad kan det vara för nått ?

bubbelbubbel
0

normaltempen på en häst, vad är det ? runt 37-38 ?

jen
0

acetylcystein ger en del sina hästar.

jag ger färsk vitlök, koncentrerad citronsaft:slemlösande    samt socker, som också är slemlösande-  sen blöter jag höet

Matilda
0

#9 37,5 - 38,2 på vuxen häst. 37,5 - 38,5 på unghästar och 38,0 - 39,3 på föl.

bubbelbubbel
0

ok ok. nä, tänkte be bonden ta tempen på honom kanske, kolla om han har feber eller nått, för han var ju snorig som sjutton, slö och såg ledsen ut….=/

emsems
0

bisolvon vet finns inte längre. bara människo-bisolvon, och då måste du köpa hur mycket som helst tyvärr. när min häst haft hosta så har hon fått vitlök (pulver, finns på apoteket)

bubbelbubbel
0

ja, vitlök säger alla. men det är ju just det att han har ju kronisk hosta, men kan han ha blivit förkyld nu eller nått, eftersom han hostade mer ?

nalleballe86
0

Min häst har bronkit, jag kan inte ge honom något torrt hö, hur välbärgat det än är. Jag ger honom hösilage och det har gett bra resultat. Jag ger även kraftfodret blötlagt och så en matsked vitlök varje dag. Har haft uppe vet  en gång om året för att kolla så han inte blir sämre. Senast var han nästan symtomfri sånär som på svaga biljud vid andning. Ibland blir han dock något sämre vid väderomslag, eller när vinter går över till vår, ( då brukar han hosta lite ) då  jag ger honom ventipulmin som jag fått utskrivet av vet.

På hästen du beskriver här verkar det ju som han dessutom fått en förkylning uppå allt.

bubbelbubbel
0

åh stackars lillgubben, tänkte kolla till honom i helgen och se om han är piggare, får väl se om bonden kan kolla till honom lite extra..