Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1862 ggr
marinelady
0

Sadelinpassning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har lånat hem en sadel för att prova ut den, men själv skulle jag vilja säga att den riskerar att hamna/trycka på bogarna samt att den gör att jag som ryttare hamnar i stolsits… vilket skulle tydligen enligt någon förklaras med att bomvinkeln är fel.

Vad tycker ni? Lär en med något otränat öga.

Alma-G
0

Sadeln ska iaf inte glappa där bak eller röra sig när hästen går eller står stilla.

Lorita
0

man måste känna på sadeln för att se om den passar, bild funkar inte

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

marinelady
0

Det jag behöver veta av andra är om ni precis som jag tycker den går ut över bogarna för mycket, självklart måste kan känna på den, den ligger välanslutet över ryggen samt längs med bogen, men jag hamnar i bakvikt.. mycket störande.

Gronstedt
1

Svårt att se på bild, man måste känna på bogbladen. Prova att lägga den lite längre bak och se om du slutar komma i bakvikt.

marinelady
0

Den blev absolut mycket bättre när man sadlade längre bak, men ska prova ett par syntetsadlar innan jag bestämmer mig och se till att rida ett par turer i den här sadeln för att se hur den fungerar i klättring mm. Hästen verkar tycka att den är jätte skön i alla fall :) hon har inte varit så skön att rida på länge, hemska tanke att den andra sadeln satt så att den påverkade så mycket på ridningen.

Elshira
0

Ett tipps om din häst har sadelgjordsläget långt fram (vilket det ser ut att vara?) är att spänna i de två främre stropparna, finns en förstropp så spänn i den! Då stannar sadeln för hoppningsvis lite längre bak på ryggen med.

Hakuna matata!

marinelady
0

Jag gjorde det idag och sadeln låg kvar där jag lagt den men som sagt ska prova den ett par gånger till och kolla på en sadel från lilla hästen i stav, en wintec med ett blått järn i och se om det är ett annat alternativ.. är fundersam om hon egentligen skulle behöva ha det röda järnet i men tyvärr verkar bara det blåa följa med..