Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4835 ggr
Polenta
0

Sadel till rak rygg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har insett att ja måste köpa en ny sadel till min häst, han har just nu en CH syntet sadel från Hööks, 17,5" och normal bom om jag inte minns helt fel. Denna sadel är för svängd i ryggen så jag må ha en rakare sadel.

Tips på märken? Jag skogsmulle rider mest och lite grundläggande dressyr, så vill helst inte lägga ut FÖR mkt pengar. Hästen är ganska nätt över ryggen.

Denna sadel har han nu ..

Polenta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och så här ser han ut utan sadel :)

Klasselover
0

Du är ute efter en allround alltså? Jag har haft likadan sadel som din, både dressyr och allround. Helt olika i modell. Allrounden för svängd, dressyren ligger bra så den har jag nu.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Polenta
0

Helst en allround, funderade på en dressyr innan jag köpte denna men iom att jag rider ut mest så vill jag ha en allround.

[mammamian]
0

Min har också rak rygg och jag har en Thorowgood griffin som ligger bra. Ska dock byta min allroundmodell mot en dressyr för allrounden kommer för tätt inpå bogarna.

Polenta
0

#4 Ska kolla upp den

enmanik
0

Jag köpte en billigsadel på hööks för några årsen som ligger som en gud på min kompis häst som har rak rygg. Tyvärr vet jag inte vad den heter..

[mammamian]
0

#6 - en sån Höökssadel följde med när jag köpte min häst. Den var något svängd i allroundmodellen så den låg inte still. Vet inte om detsamma gäller dressyrmodellen (om det finns en sån)

Min sadel är f.ö. till salu Flört

enmanik
0

kan inte något sånt här ligga bra då? Den ser ju ut att vara väldigt rak. Utbytbara koppjärn dessutom! :) 

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320450&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Polenta
0

#8 Den såg ut att vara relativt rak men jag har kollat lite på Wintec sadlar, fick låna hem en mätsticka och enligt den ska i min ha medium på bommen om inte sadeln är för svängd.

Klasselover
0

Wintec är bra sadlar :) Ju bredare järn ju mer svängd är sadeln, tänk på det :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Polenta
0

#10 Ska komma ihåg de! :)

enmanik
0

#9 Wintec är jättebra, har det till mitt sto. Men jag har hört att de passar hästar med lite svängdrygg. Men jag vet inte, kan ju vara värt att prova! :)

Polenta
0

#12 Är rädd för det, sneglade på en idag o fick svaret att de är inte helt raka utan liite svängda så de lär inte passa min kuse :/