Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1173 ggr
elin
0

underligt!!

Varför startas så mkt olika iFokus raser?!?!
Jag tog upp 2006 att jag ville ha ett fjordhäst iFokus, men fick ett starkt nej från alla möjliga håll! Vet visserligen att jag e för ung, men jag förslog att ngn äldre skulle starta det. Men även då fick jag mothugg!
Varför?
Ex; shetland, gotlandsruss, siames, perser m.m.
Joo det finns, shetlandsföreningar o så, off course!
Men det finns svenska fjordhästföreningen och olika län till det också!
Vad är skillnaden???
Jag strävar inte efter att få igenom min vilja för detta utan jag vill disskutera vad som är skillnaden!
Tycker det e rent ut sagt orättvist!

/Elin

Mandysan
0

Jag blev ärligt talat chockad när jag idag märkte det att ett mejl i inkorgen låg om gotlandsruss.ifokus!! Jag menar varför inte starta ett nytt för varje ras isf….

Alex
0

Shetlandsponny kan jag förstå, eftersom det här är ridsport, och alla med shetlandsponnyer kanske inte sysslar med ridning så mycket. Inte heller alla som håller på med ponnytrav…

Men de med gotlandsruss sysslar väl oftast med ridning och/eller trav så det har jag faktiskt lite svårt att förstå också. Tycker det är tråkigt om det ska bli så väldigt uppdelat… För det känns som att det kommer diskuteras rätt mycket samma på den här sajten och de flesta "ras-sajter".

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

bubbelbubbel
0

gotlandsruss kom till efter att så många på ponnytrav ville det, som jag förstått det.

men jag tycker också det är konstigt..

sarae
0

Jag tror inte att de bakom iFokus skulle motsäga sig om fler ville starta rassajter. Hitta bara en driftig, kunnig person över 18 som vill ta tag i det, å skicka in en intresseanmälan! Ju fler sajter vi har desstå bättre ju ;) Men det är dem bakom iFokus som bestämmer vilka sajter som startas. Inte dem som är värdar eller Medarbetare på olika sajter. Så släng iväg en intresseanmälan vet ja ;)

[slo]
0

Jag håller med dej elin, var samma när några ville starta en annan ras-sida, men då var det blankt nej för det fanns nämligen en ridsportsida att hålla sig till Fundersam

Snuttan2
0

Men behöver de på ponnytrav värkligen både ponnytrav å gotlandsruss..?

Isåfall vore det ju väldigt logiskt att jag fick mig ett eget Dressyr ;) Borde det ju egentligen lätt kunna finnas nog intresse för, dvs om ngn annan än jag sköter det Oskyldig

[slo]
0

Jag hänger gärna med till ett dressyr snuttan ;) Men känner mig inte manad att sköta det :P Blir bara mer och mer att göra på jobbet nu, snart misstänker jag att det blir beordrad övertid på lördagar Fundersam

Snuttan2
0

Men då får du ju mer pengar ;) Kan aldrig vara fel vet du :P Tänk på allt kul man kan köpa Oskyldig

[slo]
0

Ja det är väl inte fel, egentligen ;) Köpa och köpa… Jag sparar till lägenhet + eventuellt hästköp :P

Sussi
0

Ja det är underligt att vissa raser får ett eget forum medan andra inte får det. Förstår att sidan med shettisar finns men att andra raser får ett eget forum känns lite onödigt.

Tycker det vore synd om det kommer nya rasforumar hela tiden, de blir ju så splittrat då.

juliapettersson
0

Jag tycker att det är TOPPEN att det finns ex. gotlandsruss iFokus. Det blev väldigt mycket avelsdebatt om russen på ponnytravsidan, och folk märkte att russen tog över mer och mer, det blev liksom en russpratar-sida istället för om ponnytrav. Så sidan är efterlängtad!

Fram med FLER sajter! Tycker att det skulle vara kul med lite mer inriktade sidor, tex. ridsport är ju såå brett…

Mandysan
0

#11# Isf vore det kanske bättre med hästavel.ifokus? För då får ju alla avelsintresserade en plats att prata avel på….

gejsa
0

Dom kanske har fått upp ögonen nu med så många medlemmar. Det kanske blir ett annorlunda svar i dag elin. Man vet aldrig.

lisette
0

risken med för många rasforum är dock bara den att allt blir så splittrat o mindre aktivitet på de olika sajterna.

Anna
0

Håller med dig elin, är faktiskt skumt. Tänk om man startade en sajt för alla olika djurraser som finns liksom, inte så aktivt då.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Faxlin
0

Jag kan personligen också tycka att det med för många raser kan slå snett. Men det märker nog grabbarna med tiden i sådana fall.
Jag hoppas att de nu då de gått vidare med fler ras sajter inte skulle säga nej om någon vill starta ett fjording.ifokus. eller kanske ett kallblod iFokus ;-)
men hur grabbarna ställer sig till deta kan enbart de svara på. Hur de tänker kan enbart de svara på.
Mitt förslag är nog att om man tycker något verkar snett ta och pma till Staffan eller Johan bakom iFokus och fråga dem om anledningen. På det sättet får man ett proffsigt svar på en gång och vi slipper sitta och fundera. ;-)

Det verkar i dagsläget som om kattsajterna med de olika raserna hålls igång. Men ärligt tror jag det skulle vara svårt på till exempel hundsidan. Fast jag vet att det startats en ras sajt där med. Men det känns inte som om den sajten har minskat aktiviteten inne på hundar.

Men som sagt var, fråga grabbarna. ;-)
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lisette
0

men åsa, de som har kattsajterna håller väl på med utställningar etc? det är ju därför de hålls igång så bra.

jag tror faktiskt inte att tex ett fjording.ifokus hade blivit så bra. isåfall måste man dra in en massa fjordingfolk och hur ska man hitta dem om man inte känner dem sedan innan?

jag tror att det måste vara en utställningsintresserad eller en klubb (så som shetland är)  som måste Starta en sajt.

lisette
0

elin, anledningen till att shetland startades var ju att de hade ett forum som inte fungerade alls.

gejsa
0

#17# håller med dig lisette. Tror inte att det skulle bli så långvarigt eller mycket skrivet på fjordingifokus. Tyvärr.

Peppe
0

vilket var det allra första iFokus?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Maja
0

Jaaa, lite synd är det ju.. :/ Meeeen, men.. ^^

Hmm.. Om man kan få starta så många sidor så har jag en idé som jag vet att en viss Alex kommer att gilla. :D stianpedersen.ifokus.se ^^ Hihi..

gejsa
0

Det var säkert ridsportifokus. *ler* Ärligt talat kommer jag inte ihåg vilka mer. Men det var inte många iaf.

ciss
0

Cornish Rex, Gotlandsruss, Norsk Skogkatt, Perser, Sheltie, Shetlandsponny, Siames osv .. Lite mkt enligt mig.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

gejsa
0

#23# Du glömde hittekatter.

[slo]
0

När jag kom hit vet jag att ridsport, foto, prylar, film och datorn fanns… Några till, men det var inte många ;)

PimTheGreat
0

Jag tycker att det är lite tråkigt när det blir iFokus för olika raser….det blir inte lika mycket och olika folk inne på de olika då….

Älskar_hästar
0

Jag skulle vilja ha en fjording iFokus! :)

Faxlin
0

Lisette, men det var lite så jag menade. Många olika raser inom katter. Det verkar fungera. Men om man tittar på den rassida som finns inom hundar så verkar inte den så där super aktiv. Och inget vi märkt av inne på hundar.ifokus.

Audiatur et altera pars

elin
0

Tack alla för erat medhåll om att vissa blir orättvist behandlade!

Lisette m.fl: Varför skulle det bli mindre oaktivt på just fjord i fokus som vilken annan sajt som helst??
Jag brukar besöka ett antal andra iFokus sidor här varje dag och jag ska säga det att det händer inte allt för mkt på dom heller!
De finns hur mycket medlemmar som helst på svenska fjordhäsföreningen och alla läns egna föreningar i sverige för just fjordingen!
Om jag ska va ärlig så ser jag ett antal sajter som enligt min mening är onödiga såsom ni kanske ser att de skulle va onödigt o skapa en fjord i fokus.
Och jag menar inte bara för fjord heller, kanske dom med welshar, halvblod, araber  eller ja, vad som helst också vill ha en ras sajt.

För jag håller med Mandysan, är sidan skapad för diskutera avel så kan de lika gärna skapa en hästavel i fokus. För vi med andra raser vill väl också diskutera avel. För skulle vi skapa en ras sida för olika hästraser för diskutioner pga utställning, exitör o avel så lär vi verkligen få skapa en sida för varje ras!

Har sagt det förut o säger det igen, kolla in de andra sidorna då, dom e inte direkt överaktiva de heller!

/Elin

Faxlin
0

Jag håller på det jag sagt tidigare. Ta kontakt med Staffan om ni har funderingar om sajter. det är bara grabbarna bakom iFokus som bestämmer sådant inte vi andra värdar.

Audiatur et altera pars

Eve
0

Jag blev ju nekad att starta Musik ifokus… Ett par månader senare fanns det.. De sa att de inte ville starta en sida för alla genrer i musik.. men nu finns ju det :S

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

lisette
0

elin JAG personligen tror att det måste vara någon m kontakter/ett läns förbund som startar upp en sådan sajt för att nå ut till sina medlemmar.

men som åsa säger, kontakta staffan.

Faxlin
0

#31: Låter inte så skojigt. men ta kontakt med Staffan så har han säkert en förklaring till dig. Enbart grabbarna bakom kan ge er svar på era funderingar när det gäller nya sajter.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars