Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 8775 ggr
brandie
2

Är han halt?

Min häst har börjat snubbla mycket med vänster framben när jag rider i skogen(bara i skritt. Traven o galoppen är som vanligt). I paddocken elr när jag leder honom så går han som vanligt, dock lite sakta i skritten. Han är inte varm eller svullen i nått ben och ömmar ingenstans. Han snubblar inte hela tiden men rätt mycket med tanke på att han är van vid att gå i en ojämn hage. Någon som tycker att de låter som något speciellt? Han har försvagade framben och får inte hoppa men vanlig ridning har aldrig varit några problem… Kan dom ha försvagats mer?Rynkar på näsan

Elshira
1

Att hästen kan slå i hovarna i skogen är ju inte helt ovanligt, men är det bara ena benet och dessutom att du tycker det blivit mer på sistone så är det absolut något som förändrats. På vilket sätt är benen försvagade? Det måste ju inte ha ett samband men om det blivit gravis sämmre utan någon älta är det givetvis mycket möjligt att det påverkats.

Det verkar ju inte vara något allvarligt, och om hästen inte verkar visa någon smärta så skulle nog en equiteraput (som får gå igenom muskler och leder) vara på sin plats för att hitta en orsak. Förutsatt att den försvagningen du nämnde inte är något som har behandlats av veterinär förr eller som du vet att den behöver veterinär behandling för. En equiteraput hittar antagligen problemet, och är det inte så att denne kan åtgärna det så får väll denne slussa dig vidare till veterinären i sådana fall.

Men du kanske ska ta det lugnt tills du får någon att titta på hästen, kanske ge hästen vila i någon vecka (om inte equiteraputen tycker du fortsätta av någon anledning då :) eller bara skritta lite på paddocken/ridhuset och gör enklare övningar.

Hakuna matata!

brandie
0

Tack så mycket för ditt svar! :D

När han var på veterinärbesiktning för 3,5 år sedan(hos den gamla ägaren, dom ville sälja honom och gjorde därför en veterinärbesiktning) så röngades frambenen och skelettet visade sig vara försvagat. Inte mycket att göra åt tror jag. Han såldes som skogsmulle och jag rider honom cirka 4 gånger i veckan i skogen/paddocken, tror inte att de är för mycket. Vad kan de va för problem som en equiteraput hittar?

Elshira
0

#2 Jag tycker inte att hästen borde snubbla av försvagat skelett. Det borde bara innebära att det lättare blir frakturer och om hästen får slitna leder så kanske det gör saken värre.

Men efter som hästen inte (verkar) halt så tror jag snarare på något annat.

Det jag tycker låter mest troligt är att hästen har en låsning någonstans, antingen i det vänsta frambenet eller höger bak (som då påverkar diagonala fram). Då kan hästen ta kortare och antagligen mer markbundna steg med vänster fram vilket gör att hon då snubblar lättare med det benet.

Är det en låsning så räcker det oftast med massage och lösgörande av problemområdet, i vissa fal kanske även kiropraktor.

Men som sagt ta ut en equiteraput (som masserar) och se vad ni kan hitta för fel!

Hakuna matata!

brandie
0

#3 Jo de är klart… Har för mig att de står i hans papper att han har ett markbundet steg:O

Jag känner en hästmassör som masserat honom en gång(i somras) hon hittade ganska många spänningar runt manken. Hon använder sig också av ljusbehanling. Ska jag ta ut henne en gång till?

casandra
0

En häst med mycket spänningar runt manken blir ofta "snubblig". Det sitter säkert kvar spänningar där eller ev. dykt upp nya, tycker absolut att du ska ta ut massören igen, och låta henne gå igenom hästen ett par gånger. Det räcker inte med en gång.

Gronstedt
0

Det första jag märkte av den kroniska dubbelsidiga hovledsinflammation som skulle ta min häst ifrån mig var att hon snubblade lite med än vanligt på framfötterna. Vi såg ingen hälta på henne förrän vid longering hos veterinär. Så jag skulle säga marsch iväg till klinik med röntgenutrustning!

brandie
0

#5 Okej, tack=)

#6 Åh, stackars häst:( men min snubblar inget alls i paddocken, så de är nog inte så allvarligt:)

Em--ma
0

Jag skulle ta ut en equterapeut först innan utredning. om du nu säger att han har haft spänningar i manken i somras så är det nog det som spökar igen. Sa euqterapeuten vad hon trodde det berodde på? Dom brukar säga vad dom tror har orsakat det och vad man ska göra för att förhindra det. Glad

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !