Glukosamin - bra eller onödigt?
Vet inte om jag har valt rätt grupp, men gör ett försök här ändå!
Jag ger mitt sto glukosamin för hennes leder eftersom jag har hört att det ska göra dem lite bättre. Men nu så googlade jag runt lite på det och läste att det egentligen är onödigt att ge det till hästar eftersom de inte kan ta upp det oralt.
Är det någon som vet om det stämmer?
Och är det någon mer som använder det till sin häst?
Jag vet att det inte fnns några studier som visat att det fungerar alls, på någon. De flesta visar tvärtom att det är ineffektivt..
Däremot finns det många studier som visar att helnyponpulver hjälper vid ledproblem, artros och värk. Studier på människa och hund, men det är ju ett ganska vanligt bär så det bör fungera lika dant på häst. Det handlar om GOPO ämnen i det. (skulle tro att det även handlar om att helt enkelt has en bra sammansättning av olika vitaminer och så)
Det är kanske lite dyrt dock.. om man ska utfodra en hel häst. Ligger väl på runt 200kr kilot, och människa rekommenderas 1-2 msk/dag. Så en häst bborde väl behöva en halv dl eller nåt..
(glukosamin kommer från skaldjur så hur naturligt det är kan man ju diskutera)
Jag ger det till min hund.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag har gett nypon, till en början superresultat med det avtog efter ett tag så nu har jag slutat. Ska vara strandnypon i pulverform, det har funkat bäst av de jag testat. Finns att köpa via Back on track.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Hmm, man kanske ska teste nyponen istället, kan ju inet skada tycker man. #2 hur mycket utav pulvret brukar du de din häst då?
hittade denna sidan (med rimligast pris) med nyponpulver. Men vad jag har förstår så finns det olika sortars nypon. Men tror ni detta funkar med? De andra kostar jag närmare 800 kr.

Man kan ringa till tex Vetnutra som säljer Cosequin (glukasaminpreparat, bland de ledande märkena hos veterinärer) och de brukar vara trevliga och svara på frågor.
http://vetnutra.com/default.asp?pid=40
Mvh Anna
Jag har gett chilonnypon som du länkade till, ca ½dl om dagen.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Nåt att läsa i ämnet..
Jag har bara hört om goda resultat om glykosamin. Vad det gäller nypon ska det va så grovmalt som möjligt har jag själv köpt nypon på lantbrukarna som jag äter på joghurten:)
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW

Jag har gett min ponny GOPO nyponpulver ett ta pga ledskador, funkade super och man såg hur det hjälpte! Har provat glukosamin och annat nypon men det funkade inte.
Samma här, pulver har varit det med bäst effekt, grovt krossat funkade knappt alls.
Har nu även hört att vanlig bakjäst ska funka. Någon som testa det?
Jag ger min foderponny glucosamin. Det är bra för gamla hästar, när dem blite äldre så avtar kroppens egna tillverkning. Vad jag har lärt mig i skolan så kan dem ta upp det.