Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3761 ggr
tantnett
1

Ni som är inackorderade.

Ni som har era hästar inackorderade, hur mycket utöver era skyldigheter gör ni i stallet?

Alltså med att hjälpa till bara för att man känner för det, eller för att man vet att stallägaren just då kanske är i behov av lite hjälp.

Själv har jag min häst inackorderad så att det enda jag behöver göra är att mocka boxen samt rida och sköta om honom.

Kom att fundera på detta idag då jag var i stallet.

Min stallägare har jobbat inatt och skall även jobba denna natt.

Jag middagshöar gärna om mina arbetstider passar eller jag är ledig så att hon slipper ställa klockan om hon är mellan två arbetsnätter.

Idag mockade jag även samtliga sex boxarna och sopade bort all gammal spindelväv.

Jag tycker att det är roligt att kunna hjälpa till.

Vet att det blir uppskattat precis lika mycket som jag uppskattar att dom alltid ställer upp för mig om jag behöver vara från stallet någon dag.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

jsca
0

i mitt stall sköter ägaren fodring och utsläpp, Och vi får ta in våra hästar själva.. och han har lantbruk, men jag är också en sådan person som tycker om att hjälpa till i stallet, eftersom jag tycker om att hänga där ;)
hjälper han bl.a. att köra in hö, och fodringar på kvällen, och om jag e där när han ska släppa ut, så hjälper jag till med det också. Men det är bara för att jag VET att om jag hade behövt hjälp ngn dag, så ställer han upp. Hade an inte gjort de. så hade jag nog inte hjälpt han så mkt heller ^^ men de är roligt att hjälpa han, för han är så tacksam för det :)

Zaphix
0

Jag är väl typ installad.. Min "stallägare" är också min hästägare. Jag hjälper till så mycket jag kan. Kan åka till stallet och öppna åt traktorn som kör in hösilage, tar fodrningar, städar och sånt.

Känns som det är snällt att göra eftersom hon inte har så mycket tid själv.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Aribigga
0

I min stallhyra ingår det att vi hjälps åt så mycket vi kan. Det är dock inte så mycket som ska göras eftersom de går på lösdrift, vi fyller på hö morgon och kväll och fodrar två av hästarna både morgon och kväll de övriga får bara på morgonen.

Stallägaren fodrar oftast på morgonen då jag och den andra tjejen bor en bra bit ifrån. Jag är inte där varje dag men de dagar jag är där försöker jag alltid göra något, mocka, fodra och ge hö.

Det är en självklarhet för oss att hjälpa varandra, nu ska ena hästen ha hostmedicin morgon och kväll, det är lite pyssel med det men en annan gång är det min häst som behöver något och då vet jag om att jag har hjälpt med hennes. :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

CelsiusT
0

Jag står installad gratis mot att jag hjälper till när jag är där. Jag brukar ta alla 3 boxarna när jag är där eftersom stallägaren jobbar och kommer hem föst frammåt 5, då är allt klart när han kommer och det finns mer tid till att ex rida (han vill igentligen att vi hjälps åt, men då blir det ju inte så mkt tid över för annat). Dom dagar han inte har tid i stallet tar jag stallet helt själv, dom dagar han har tid att vara där (men som vi inte planerar att rida, om det inte är helg då förstås) så fixar vi tillsammans.

Sen brukar jag utöver att bara göra det nödvändigaste alltid göra iordning lite extra, städa och fixa iordning (när jag har tid förstås).

Medarbetare på westernridning.ifokus

silvery
0

jag står i ett kollektiv stall alltså alla har sin egen häst och sen delar vi på områden som har med allas hästar att göra som in/utsläpp och fodringar sen hjälper ju alla som "vill" varandra =)

WinterPrince
0

hos mig ingår allt utom mockning och göra iordning foder. Men har sagt att behöver dom hjälp någon dag så är det bara att säga till.

J-Parnebo
0

I stallet jag står, så släpper man in och ut hästarna om man är där på den tiden det ska göras, annars gör stallägaren det.
Annars mockar jag,rider och sköter min egna häst, Sopar stallgången och sadelkammaren ska man alltid göra innan man går. Om ngn frågar mig om hjälp i stallet, så hjälper jag givetvis, eftersom dom har skött och hjälpt mig med min häst. Är bara glad att få hjälpa till   :)

J-Parnebo
0

I stallet jag står, så släpper man in och ut hästarna om man är där på den tiden det ska göras, annars gör stallägaren det.
Annars mockar jag,rider och sköter min egna häst, Sopar stallgången och sadelkammaren ska man alltid göra innan man går. Om ngn frågar mig om hjälp i stallet, så hjälper jag givetvis, eftersom dom har skött och hjälpt mig med min häst. Är bara glad att få hjälpa till   :)

Alex
0

Jag står i ett stall som ägs av bönder, dvs de har massa kossor och jobbar på gården hela dagarna. Och det de gör är att släppa ut hästarna och fodra, så jag kan väl inte påstå att det är så mycket annat jag hjälper till med utöver det jag ska göra.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

WornOut
0

I ett stall där jag hade min häst förut var stallhyran 2500, då ingeick ut/in-släpp, fodringar och mockning. Med andra ord skulle jag bara behövt bry mig om att sköta och rida min egen häst.
Jag har egentligen inget alls emot att hjälpa till, men det var så här att, stallägaren hela tiden bad om hjälp, att släppa in alla hästar, ta ut dom, fylla på hö, fodra, mocka hennes boxar, borsta hästar , fylla på vatten osv. osv.
Presonligen tycker inte jag detta är riktigt rätt, då jag trots allt betalade en (enligt mig) väldigt dyr stallhyra.

tantnett
0

#10 Nej så skall det absolut inte gå till. Det är ju ren missbruk av sin "makt" som stallägare samt utnyttjande av gratis arbetskraft.

Sånt gör mig förbannad.

CBA
0

Jag gör som #0, hjälper till med allt möjligt i stallet utan att bli ombedd om det.
Jag trivs så bra i stallet och hjälper gärna till, det kan ju faktiskt gynna min rätt som det är och stallägaren uppskattar hjälpen :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Toscany
0

Jag tycker gott att man kan hjälpa till ibland, göra mockningen som en överraskning eller liknande åt någon, för att själv kunna förvänta sig få hjälp om man behöver göra något annat någon dag.
Jag tycker att #0 skrivit bra.

Chestnut
0

Jag är sån som gärna hjälper till i stallet i mån av tid. Men eftersom jag inte ens kan ta hand om min egna häst så betalar vi stallägaren för att hon ska fixa allt förutom motion av hästarna..

Med vänliga hälsningar
Chess

tantnett
0

#14 Jag betalar också stallhyra samt foderkostnaderna för min häst.

Men hjälper som sagt till vid behov samt många gånger för att jag själv vill.

fridak
0

jag står i ett stall där fodringar, utsläpp och täckesbyten ingår. det lilla extra jag gör är väl isf att fylla på vatten i hagarna och slänga ner extra halm så någon annan slipepr gå upp på loftet och göra det men annars så gör jag itne så mycket. plockar av täckena efter insläpp någon gång ibland.

HannaT
0

Jag står i samma stall som Jennifer, #8! Kan ju säga att det är bara Jennifer som sopar, det ser förjävligt ut nu när du är borta haha.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

tantnett
0

#17 Kvasten bränns nog inte om du skulle råka ta den någongång.

Ha Ha Skrattande

Linaah
0

I "mitt" stall står det bara 3 hästar. Jag måste själv mocka väga upp hö ställa betfor ta han om hästen och lite mer grejjor som fylla på vatten m.m. Stallägaren släpper ut på morgonen och morgonfodrar och nattfodrar, jag hjälper gärna till om jag kan.. :)

Rita-S
0

Jag står på en ridskola med betalad personell som sköter dagarna mitt i veckan, så dessa dagar erbjuder jag mig inte att hjälpa föruten fredag kväll.
Fredag kväll är inte ridskolspersonalet som sköter, ej hällre hälgedagarna (lördag/söndag), här rullerar skemat på mammor och pappor med sina barn i ridskolan, samt en utpekad handledare som kan stall och häst som har överuppsynet med att allt går rätt till.

Om det kniper här erbjuder jag mig gjärna att hjälpa med det jag klarar av utan att det går på bekostning av Gejsa. Jag har ju fibromyalgi och får tänka efter lite så jag inte tar på mig så mycket att det går ut över henne och hennes träning.

Jag rensar ofta upp i avloppet i spolspiltan tex, för det tar så lite tid och gör det så mycket mysigare genast, jag sopar upp efter mig även om jag vet det är ridskolspersonalen som skal sköta det egentligen, hjälper gjärna med innsläpp o så om jag är i stallen i tid till det, kan hjälpa till med utfodringen om jag ser nån får slita ensam utan sina hjälpare som inte dykt upp o så. Jag har inget i mot att hjälpa till.

Vi håller även på här hemma att hjälpa med att förbedra dator till entreen på ridhuset samt att programmera ett bokningsskript till ridhallen så att dom säpper jobbet dom har nu med att uppdatera hemsidan, på sin egen dator och i en pärm utanför ridhuset.

Men jag skulle bli lite fundersam om jag upplevde det #10 beskriver, då skulle jag nog inte kallat det hel inackordering och begjärd sänkt hyra mot hjälp i stallet.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

tantnett
0

#20 Ja jag reagerade också starkt på inlägget #10.

Lusfräckt att utnyttja på det viset. Morr!

RubHel
0

I mitt stall ingår fodring, in- och utsläpp och på vintern får man 9 täckesbyten i veckan för 200:-/mån (täckesbyte varje morgon men bara 2 gånger på kvällen, dom andra kvällarna får man byta själv)

Det är vi inackoderade som gör iordning egna hästens höpåsar och kraftfoder.

Mockar gör vi själva.

Foder och stallströ får alla köpa in själva.

I slutet av sommaren hjälps alla åt att mocka vinterhagarna och kollar att allt är helt innan hästarna får komma in där igen.

Stallägarna är väldigt hjälpsamma och behöver man lite extra hjälp så ordnar dom det. T ex när Astra behövde stå lindad på kvällen eller lindad ute så fixade dom det på morgon / kväll. Och massa annat småpyssel som man uppskattar.

Det är upp till alla i stallet att hålla det rent och snyggt, som att sopa i stallgången och inne i sadelkammaren.

Vattnet i hagen fixar vi inackoderingar.

J-Parnebo
0

#17 haha, snart kmr jag hem, och då blir de rent Flört

joooossan
0

Jag har ju mina på lösdrift. Men självklart borstar jag alltid stallgången och ibland brukar jag hjälpa dom köra spån. Jag har även mockat deras boxar någon gång när jag vet att de har mycket att göra eller liknande :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Linaah
0

I stallet där jag har min häst är täckesbyten gratis :)

WornOut
0

#11,21

Några som tycker samma som mig iaf då :P

petronellaa
0

stallet där jag har min foderponny mockar jag alla boxar och även fodrar litegranna(men den är inte varje dag men försöker så ofta jag kan) . För ägaren av i stort sett alla hästar samt stallet har ryggproblem och hon uppskattar att man mockar åt henne då.

Stallet är rätt stort och många hästar men det går bra tycker jag. Jag minskar även stallhyran när jag hjälper till.

Hyran ligger på 1450:- och då ingår allt in/utsläpp samt fodringar, betfor,krafft,saltsten , 4 balar spån/mån och hö :)

Kan tilllägga för skojjs skull att jag har en dponny korsning fjording/connemara :)

WinterPrince
1

Har varit och grävt i arkivet… :)

Har bytt stall sen jag skrev sist men det samma gäller egentligen. Jag mockar och gör iordning mat. Sen har vi en stalljourshelg på hösten och två på våren.

Tar vi fler stalljourer så får vi avdrag på hyran. En stalljour innebär att man fodrar och släpper ut alla hästarna på morgonen och tar in på eftermiddagen samt lägger ut ny frukost i hagarna.

Ibland behövs det hjälp en morgon, eller kanske en kvällsfodring. Då ställer jag upp! Får ju dessutom lite rabatt för "besväret".

På julafton ska jag ta ut alla hästarna innan jag åker hemmåt för jag är ändå där tidigt på morgonen. Alldeles "gratis", som en julklapp till stallägaren.

Peppe
0

där jag står inackorderad så har stallägaren sin anläggning som sitt jobb. hon har även sin man så jag hjälper faktiskt inte till nåt sådär direkt. det är väl ibland om man är där man tar in nån häst eller så men jag är oftast där på kvällen och då är allt redan klart. annars är det ofta ridning och arbete med unghästarna om man håller sig framme på förmiddagarna och det är ju alltid roligt Skrattande

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

tantnett
0

Kul att denna gamla tråd kom upp. Skrattande

Här har säkert tillkommit många nya medlemmar så det är intressant att läsa om hur ni har det i "era" stallar.

Själv står jag kvar i stallet jag skrivit om i #0, och vi kör på som vanligt.

#10 Om du finns kvar här inne undrar jag hur det har gått?

JoannaLi
0

Jag har ju medryttarhäst, som står på ägarens gård, men på ett sätt så är ju jag 'inackorderad' i deras stall, så jag brukar också försöka hjälpa till med allt jag kan.

Mockar/skyfflar ut skiten i lösdriften, smörjer grejer någon gång i bland när jag kommer ihåg sadeltvålen, brukar borsta av schbrak, lägga till täckena så att de är lättåtkomliga osv.

Försöka göra allt för att vara till nytta egentligen, för jag är så tacksam för att jag får ta hand om honom, och att hon litar så mycket på mig. :)

Offbeat
0

Just nu när jag bara jobbar helg så hjälper jag till i stallet mån - tors förmiddag, mocka först sen rida 1-3 hästar + min egen, då slipper jag stallhyran. Annars brukar jag bara hjälpa till när det är tävlingshelg och stallet inte är mockat fast än klockan är mycket.
Stallägaren har eget företag så hon är i stallet hela dagarna och det enda vi inackorderingar eg. behöver göra är mocka våra egna, motionera och göra höpåsar.
Täckesbyten går inte att ordna då det tar alldeles för lång tid när det står 17 hästar på gården så dom har samma täcken ute som inne.

CelsiusT
0

Kan ju uppdater lite för min del med. Jag står gratis i stallet, hemma på gården där jag även hyr en lägenhet, mot att jag sköter även stallägarens häst så som mockning ut/insläpp, har då även mer eller mindre fri tillgång till hästen att få lov att rida/träna/tävla vad jag vill. Det är bara våra två hästar i stallet =) Det innebär att jag sköter allt själv morgon, middag och kväll varje dag. Alla fodringar, all mockning, alla in/utsläpp.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Alma-G
0

Kollektivstall, så vi är i haggrupper. I våran planerar vi månad till månad för in och utsläpp. Då delar vi upp julafton, nyår och dylikt på det också. I år ska vi ta ut dagen efter nyår, men även kvällsutfodringen för 30 hästar på nyårsafton. Då vet vi att vi slipper någon annan helgdag i framtiden :) Vi hjälps åt för att få det så rättvist som möjligt.

Men alla tar hand om sina hästar då det mockas på flera olika sätt och det är olika foderstater. Men sopa och sånt ska alla göra för alla:)

sofiek90
0

Jag hjälper till så gott jag kan, eftersom jag oftast är där sent på em så hinner de andra vara där innan mig. Men jag brukar ta lite extra fodringar, något mer insläpp å så när jag kan då jag inte kan ta frukosten eller utsläppet pga skolan. Jag hjälper till att packa hö och har gjort lite extra påsar till de andra i stallet. Två av de som är "stallägare" (de e tre st) har häst varav en av dem har två hästar. Hon med två hästar hjälper jag ibland med mockning o.s.v. men den andra e alltid där på fm å tar ut så då fixar hon för sin häst själv. Som idag tog jag in hästarna, men hon med två pållar tog in dom åt mig i torsdags då jag egentligen skulle tatt in dom. :)

Foderstaterna står på lappar i stallet, så alla kan fixa mat för varandras hästar :)

Sen hjälps även inackoderingarna åt, jag hjälper en av de andra som står där ganska mycket. Men jag vet att behöver jag hjälp och medryttare/medhjälpare inte kan, så tar hon hand om lillemannen.

Vi har poängsystem i stallet, och det är minst 1,5 poäng som gäller varje vecka per häst. Är hästen borta på t.ex. bete ska ändå åtagandena göras alt. betalas för.

MVH

Sofie

Kristall
0

Jag mockar åt min häst, gör i ordning hans kvällshö (ingår egentligen i hyran men gör det själv för att han ska få tillräckligt mycket), fixar kraftfoder och byter/fyller på vatten i boxen.

Utöver det har vi stalldejour typ en vecka om året då vi har ansvar för sadelkammaren och foderrummet (ser till att allt är på rätt ställen, kollar om täcken är torra och kan tas bort från ställningarna, sopar golvet etc)

Brukar ta stallskift (morgon ca 7-14, kväll ca 16-20) för att jobba av hyran, men dessa är ganska så tunga och ersättningen är *harkel* låg, så det blir mer sällan nu.

Annars brukar jag hjälpa till när jag har tid och ork över, kan t.ex. mocka någon box extra, sopa stallgången, packa höpåsar, hjälpa till att ta in hö, ta in hästar, hjälpa elever göra i ordning lektionshästar på ridskolan m.m.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Tusen
0

Vi har en häst på stall (övriga är hemma på lösdriften). Där ingår box, hö och utsläpp på vardagar och lördagar. Övrigt får vi sköta själva. Vissa lösdagar får vi hjälpa till med utsläppet på morgonen. Vi trivs kanonbra!

sofiek90
0

Ska väl tillägga då att jag tar hand om min egna häst själv - packa hö, fixa kraftfodret, köpa nytt kraftfoder när de e slut samt mocka och byta vatten åt honom.

MVH

Sofie

eefoto
0

Står uppstallade i ett privatstall.Vi har poängsystem så att alla ska göra lika mycket.Just nu ligger det på 5 p per vecka för varje häst.Alltså får ju de som har 2 hästar ta 10p per vecka.

De olika sysslorna ger olika poäng.Morgonfodring+ att man ska täcka om sin egna och fylla på vatten vid behov ger 1p.Utsläpp+täcka om de som inte är omtäckta 3p.Insläpp är fodring och fylla på vatten 3p.Kvällsfodring,fylla på vatten,sopa höskullen-sadelkammare-toa-trappa och ena uppbindningen.

Sen är det rullande schema på helger och röda dagar på morgon+utsläpp.Ex box 1 på lördagen och box 2 på söndagen sen veckn efter är det box 3 & 4:as tur.

Jag tycker detta funkar super man väljer ju helt och hållet vad man ska göra och vilken dag.Dock sköter man ju om sin egna häst.Dock tycker jag det är lite lyxigt att inte sköta hästen själv med mockning och att göra foder….;)

Erika, ~värd på dressyr~

Killen
0

Förutom att mocka och fixa höpåsar åt min egen häst (och det går att köpas bort) är man endast skylldig att mocka 2 kärror i hagen/vecka. Och det går också att köpas bort.

kissmekate.blogg.se

enmanik
0

Jag har min häst installad hos min ridinstruktör/vän. Och allt ingår i hyran, mockning, in- o utsläpp, fodringar och ja ALLT.

Men jag brukar ändå hjälpa till att mocka någon gång ibland om de inte har hunni gjort det när jag kommer dit. Och tar in de andra hästarna när jag ridit klart min tös så hon slipper så ensam i stallet och ger dem även mat då.