Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 5276 ggr
Polenta
0

Bilder på sadlar

Jag vill se bilder på det NI anser vara en rätt inpassad sadel. Jag bryr mig inte vad det är för häst, märke m.m försöker bilda mig en egen uppfattning om hur en bra inpassad sadel ska ligga på en häst.

Elshira
0

Omöjligt att med bild visa huruvida en sadel ligger bra eller inte.

Det enda man kan se med en bild är om sadeln ligger vågrätt eller ej, och man kan väll få en uppfattning om den ligger för långt bak/fram, men för att veta det måste man ju egentligen veta vart skulderbladet och rebnenen börjar/slutar…

Att försöka se om bommen är lagom vid går inte heller att se. Det går kanske att säga om den är helt fel, men inte om det bara skiljer någon storlek +-.

Jag skulle kunna lägga på alla ponnysadlar i stallet på de olika ponnyerna och det skulle se bra ut, men absolut inte kännas bra.

Men detta ger en ganska så bra uppfattning om hur en sadel ska ligga med enbart ord.

http://www.lillhastenistav.se/ (Klicka på "sadelinpassning")

Hakuna matata!

Polenta
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Har läst på deras hemsida, riktigt bra info där. Men skulle ändå vilja se bilder på hur en sadel ligger bra, när man lägger på sadeln måste mn ju få en känsla av att det ser bra ut? Eller har jag fel?

Jag menar givetvis inte att jag ska ta första bästa sadel och tro att den ligger bra bara för att det "ser bra ut".

Min häst har väldigt rak rygg, lång och markerad manke. Måste nu byta sadel till honom då den han har inte passar. Fick låna en sadeln av en kompis och testade den, tyckte dn låg bättre än min sadel men fick ändå inte känslan av att de var bra då jag såg hur sadeln låg ändå.

Tycker att bossorna bord ligga an mer mot hästens rygg, vilken skillnad mellan bossorna och ryggen är "godkänd" eller ska den verkligen ligga helt slickad mot ryggen?

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker att min hoppsadel ligger bra på min häst. Ligger an jämt över hela bossorna, ligger an jämnt längs med framvalvet, hindrar inte bogens rörelser o.s.v..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg