hur mycket klarar en shettis?
Jag har på senaste tiden tänkt på hur mycket shettisar verkligen klarar av att bära på sina små ryggar.
Har sett människor på runt 160 långa och säkert mer en 50 kilo tunga sitta på sånna hästar för skojs skull. Men herregud, är inte det väldigt föt mycket för deras ryggar? trotts att dom är ganska tåliga..
MVH Elin
Nej, 50 kg är inget för en kraftig och välbygd shettis. Längden är inte så farlig för hästens rygg mer att det blir svårt att rida om man inte når hästen på rätt ställe.
Inom galoppen och ponnytravet tävlar man med ryttare som väger upp till 45 kg med utrustning i.o.f .sig. Men om man sitter lite på ryggen ibland och väger 50 kg så är det ingen fara (om hästen är van vid tygre ryttarepå ryggen)
aha okej! hehe ,
MVH Elin
Jag är 1,61 lång och väger 49 kg.
MEN jag rider Honom bara ibland för att han ska få omväxling, Annars så longerar, kör, löshoppas och trixtränas han. :)
Han älskar att trixträna, Än så länge så har han lärt sig att Sitta, ligga ,snurra, puss, Vacker hov, rulla runt, Capriole (stav?) och Stegra. :)
Bacon, svaret är bacon.
Det beror ju först och främst på hur välbyggd hästen är.
Red i ett rivatstall innan där de då har shettisar. De som äger stallet har en dotter som säkert var i 18-19års åldern som ibland provade shettisarna.
De hade alltid öronen fram och ville gärna att de skulle gå lite fortare :P
Shettisar, samt islandshästar (eller liknande) är ju ganska välbyggda!! :)
Men 50kg är nog ingen match för en shettis, såvida den ej visar tecken på att den mår dåligt av det :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
En shettis är allt från 85 - 107 cm hög. Minishettisar är ju mindre. Det är ju skillnad på en shettis på 90 cm och en på 107 cm. Jag har 40 - 45 kg som max på min, han är 90cm hög men med bra muskler och mycket ork. En kompis har en shettis på 105 cm och den ponnyn klarar iaf 50-55 kg.
MVH
Sofie