Vad har åldern för betydelse?
Många gånger när en ryttare är sk. överårig för sin ponny får de alltid höra att de är för stora för ponnyn. Varför då?
Tycker du att man inte ska rida sin ponny när man är överårig?
Värst är det om man är vuxen och kanske rider en B- eller liten C-ponny. Varför är det så illa?
Jag har varit på många hopp- och dressyrtävlingar där man glatt låtit 10-12 åringar på 155 - 160 cm rida sina små ponnysar utan att det knystas om att de ev skule kunna vara för långa, men om en vuxen hoppar upp på samma ponny (med samma längd och vikt) då höjs genast röster att de är för långa.
Vikten är det konstigt nog inget man pratar om lika ofta.
Borde inte vikten vara något som man skulle titta på mer än längden oavsett om det gäller unga eller gamla ryttare. Det står inget om det i TR, vad jag kan se.
För mig så spelar åldern ingen roll. Är personen för lång/stor för ponnyn så är det så.
Har en vän som är 170 lång och väger ca 60 kg, hon har varit lika lång sedan vi gick i 6:an och vägde nästan lika mycket. Hon red på ett russto på 124 cm i mankhöjd. Jag kan ju säga att jag tycker att det ser lika avigt ut nu som för 5 år sedan.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#1 Men visst har väl du också hört fler som klagar nu då hon är äldre eller…?
#2 Nej, visserligen känner varken jag eller någon annan en "vuxen" person som rider ponny.. förutom Anna då, men det är tydligen bara jag som klagar på det. 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Det är längden & vikten på ryttaren som spelar roll, inte åldern. åldern spelar enbart in när man ska tävla.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Åldern har självklart ingen betydelse när man inte tävlar.
På tävlingar tycker jag det är bra med åldersgränser så barn får tävla mot barn. Men det skulle ju kunna vara som i körning där det finns en ungdomsklass.
Har dom aldrig hört någon prata om ålder i sammanhanget med att kunna rida ponny faktiskt.
Nja, jag tänkte mest på vad folk kläcker ur sig. Har varit med om att flera sagt att vuxna inte ska rida russ (som vi har) men att de sedan utan att blinka tycker en 10-åring är utmärkt för samma ponny fastän de är betydligt större än den vuxna.
#5 Det du skriver vore ju kanske något man skulle kunna göra. Ponnytävlingar för överåriga! Låter kanonkul. Och som du skriver så tävlar ju alla mot alla inom klassisk körning. Visserligen beror det kanske på att sporten är så liten men visst vore det roligt om fler vuxna kunde få fortsätta tävla sina ponnysar inom ridsporten också.