Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2772 ggr
Alexinas
3

Börja på ridning

Hej!

Har ni något tips på hur man ska kunna övertala sina föräldrar att få börja på ridning? Vill så gärna börja rida och det verkar vara så kul. Jag var med min kompis i veckan och fick rida på en liten shetlandsponny och det var hur kul som helst.

Tacksam för svar! :)

JohannaEkroth
1

Ridning är jättebra motion. Man får muskler i både ben och mage och rumpa och ökar uthålligheten samtidigt som man har kul. Det är bra för balansen och ökar självförtroendet och man får utvecklas.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Alexinas
1

#1 Okej tack men hur ska jag förklara det för mamma och pappa? Ska jag säga att man får mycket muskler och ökar uthålligheten samt att det är roligt? :)

Tack för svaret förresten :)

Togla
0

måste påpeka att innan man får börja rida måste man i dom flesta fall gå teori , som är från 1 - 3 år lång. Så förventa ínte att du får rida på en gång;)

MVH Elin

Aribigga
0

#3 Det har jag aldrig hört förut? I vanliga fall börjar man på nybörjarridning där teori ingår.

TS Varför vill inte dina föräldrar att du ska rida?

lurvponnyn.vimeddjur.se

JohannaEkroth
0

Togla - så var det inte för mig. Jag började rida i aug i år och jag är 30 år. Glad

examynia
0

jag har heller aldrig hört att man måste göra teor innan.. men har hört at tpå många ställen så får man de i samband med att man är nybörjare å börjar rida..

Alexinas
0

#4 Jo mamma och pappa är lite rädd för hästar så jag tror att det är därför…

Togla
0

# 4, 5, 6 , vad underligt? själv fick man sitta i hela 2 år och lära sig grunder. kom inte upp på häst ryggen förens 3,dje året

MVH Elin

examynia
0

#8 va?? de tycker jag låter helt otroligt:O visst är de bra med teori .men två år innan man ens får sitta på ryggen:O tycker de kan va bra att ha teori liksom innan själv lektionen så man kan ta teorin i praktik liksom precis när man lärt sig men två år lät mycket innan man fick sitta på en häst:-O

Alma-G
0

Där jag lärde mig rida är det varannan gång teori och varannan gång ridning den första/de två första terminerna:) Det är små barn.

JohannaEkroth
0

Vi kör teori var 7:e gång men avslutar alltid varje lektion med en snabbgenomgång av någonting med lite läxa och så. Hästarna ska vara sadlade och klara till 20:00 så rider vi till 21:00 därefter ska hästarna göras iordning och sedan samlas vi och avslutar och får en läxa eller så…

Togla
0

Kan påpeka att mitt första teori år, var jag endast 6 år. började då rida vanligt när jag var 8.

MVH Elin

Aribigga
0

#8 Det är underligt för att det inte verkar som om någon annan har varit med om det. Var gjorde du det? Vilken ridskola?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Togla
0

#13, ågesta ridskola.

MVH Elin

Aribigga
0

#14 Det var ett annorlunda tänk, hur gammal var du när du började där? Har de många elever?

lurvponnyn.vimeddjur.se

CorneliaAndersson
2

Mina föräldrar är också rädda för hästar, men de låter mig rida iallafall. Jag har önskat mig en häst i 11år nu. Jag har inte ens fått ha en sköthäst. Istället går jag på ridskola 1 gång i veckan och har ridit i ca 5år. Tycker att det är en ganska bra idé att gå på ridskola, där hästarna är vana vid olika saker och ovana ryttare, till att börja med.

Där jag rider börjar man i nybörjargrupp och då har man först en kvarts teori sedan en halvtimes eller 45-minuters ridpass. Ju mer framsteg man gör, ju högre kommer man i grupperna. Nu har jag ingen teori alls och rider ca 1timme på varje lektion.

Sen det här med 3 års teori kan ju vara olika. Vissa vill att elerverna ska vara säkra på vad som händer och det kan också kännas säkrare för föräldrar. :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Jase
0

När jag började rida hade vi teorigenomgång innan själva ridpasset (jag var nio år gammal). Hade så första året, tror inte det var längre.

Tusen
0

Då mina barn började rida hade de en halvtimmes teori innan en halvtimmes ridning. Så hade de hela första året. Superbra. Då fick de lära sig mycket och de 5 första gångerna fick alla föräldrar dessutom en halvtimmes lektion (under tiden som barnen red) i hur man ledde en häst, hur man sadlade och tränsade och lite andra småsaker som kunde vara bra att kunna för att hjälpa sina barn den dagen de skulle göra allt själva.Skrattande

#0 Sen kan du alltid berätta att det bästa sättet att det ska gå bra i skolan är att man har en vettig fritidssysselsättning med motion, frisk luft och ansvar.

Fridaaaa
0

#3 Skitprat så är det inte alls, udda ställe du red på då. Så är det inte på någon ridskola eller gymnasie häromkring.

Jag började rida när jag var 11 år, ingen teori osv innan.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Togla
0

#19 vakta tungan. Jag vet mycket väl vad jag gick på innan jag började rida?. Red på ågesta, 2 år teori, tills dom kortade ner det till 1 år.

MVH Elin

Fridaaaa
1

#20 Vakta min tunga?! För vadå?! För att jag säger som det är? Det är ytterst ytterst ovanligt att man måste gå teori 2 år innan man får börja rida. Har inte ens hört talas om det. Red på ridskola i 8 år.
Du kanske fick göra det, men tror ingen annan här inne har fått det?
Så jag har ingen anledningen att "vakta min tunga", för har inte skrivit något fel.

NinjaKakan
2

Jag tycker ridning är superbra, du får bättre muskler och hållning, du lär dig ta ett enorm ansvar, man växer i sig själv och får bättre självförtroende! Känslan att kunna kontrollera en 400 kilos häst är underbar. Och du får en vän för livet. Man lär sig så otroligt mycket på att bara få pyssla med hästar.

NinjaKakan
2

Dessutom var hästarna min räddning innan. Stallet var mitt andra hem, och jag var där minst 6-7 timmar per dag. Dom har hjälpt mig genom mycket :D

Fridaaaa
1

#22 Håller med dig till fullo =)

NinjaKakan
1

Jag vågar faktiskt säga, att tack vare dessa underbara djur så lever jag faktiskt idag :) Sen att man har svurit och varit förbannad på dom ibland, ja visst men det är inget emot vad jag fått tillbaka av dom :D

Fridaaaa
1

#25 Precis!
Harnyligen skaffat medryttarhäst. Han gör mig lite gråhårig ibland men världens underbaraste häst<3

NinjaKakan
1

#26 så sant så sant :P

HORSES FOR LIFE :D

Alexinas
1

Åh jag måste bara prata vett med dem. Skulle vara så himla roooligt att rida!!! :D