Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3018 ggr
JoyBysen
0

AKUT! BEN UR LED?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skriver detta i väntan på att någon veterinär ska höra av sig, de har fullt upp i kväll så distriktarna ska komma så snabbt de kan!

Vi skulle ta in min ponny från hagen nu ikväll för han skulle iväg och träna med sin medryttare. Men han kom inte i hagen, bara gnäggade, annars brukar han vara först till grinden. Så frida gick ut och tog honom och då snubblade han och gick ojämt, sen snubblade han in i ljuset i stallet och kunde inte gå med höger fram.

Vi fick in honom i stallet och tog av täcket och konstaterade att benet har låst sig på något sätt uppe i fästet, kommer inte på vad det heter men där benet sitter fast från bogen.
Han kan röra alla leder i benet, men det sitter liksom fast i  'fästet'!
Han är pigg för övrigt, äter o dricker som han ska, men han puttar med mulen på där benet 'fastnat' och reagerar när man trycker och puttar där, och han vrider hela kroppen och snurrar liksom runt frambenet för att slippa röra sitt framben som sitter fast.

Kan det ha hoppat ur led?

Vi funderade först på fång, men det är ingen värme i benet och han är ju pigg för övrigt. Febern har vi inte tagit då han tycker det är obehagligt och tappade balansen när han försökte komma undan.

Eftersom han inte kan röra sig och inte har någon balans kan vi inte lasta honom och ta honom till djursjukhuset heller.

Inte min häst på bilden, visar bara var det hakat.

ebengtssson
0

hur har det gått?

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

JoyBysen
0

Väntar fortfarande på svar från vet.
Han har rört sig i boxen men han drar frambenet efter sig så gott det går.

CelsiusT
0

Har ni fått kontakt med veterinär ännu?

Ni hittar ingenting i form av sår eller yttre skada? Står han/stödjer han på benet eller hänger det i luften?

Medarbetare på westernridning.ifokus

JoyBysen
0

Nej, får inte tag i dem.
Åhh jag vill så gärna köra honom till djursjukhuset men det går ju som sagt inte, tycker så synd om honom..

Nej, syns inget utanpå, inget svullet eller varmt heller.
Han stöder inte på det, men eftersom han inte kan lyfta det så "står" det rakt ner. Men jag har fluffat upp spånbädden i boxen så det blir lättare för honom att ta sig fram och dra med benet.

Zabbio
0

Hur går det nu?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

JoyBysen
4

Han var lite lite bättre i benet idag, och veterinären hade tid att komma på eftermiddagen.

Han konstaterade snabbt att det var något som hette typ radial pares , som innebar att han fått en smäll på nerven där benet "hakat fast", och att det blir bra igen efter 5-6 dagar med någon butta-liknande medicin! Skrattande

Så vi ska ge honom medicin nu i en vecka och veterinären sa att han skulle få röra sig så mkt han vill på egna vilkor.
Om han bara vill stå stilla ska han få göra det, och om han vill röra på sig i hagen så får han det.

Zahara
0

vad skönt att det var så "enkelt"!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus