Importera ponny från Irland
Hej. Jag ska troligen köpa en ponny från Irland och ta hem den till Sverige. Är det någon som har erfarenhet av att importera en häst från ett annat land? Är det något speciellt som jag måste tänka på? Vad brukar det kosta med transporten hem? Hur det blir med veterinärbesiktningen osv och om man kan lita på de veterinärerna. Ska åka dit några dagar snart och besöka ihwt, räddningsorganisationen, som man kan adoptera ponnyer ifrån. Ska också åka runt tiil privatpersoner och provrida hade jag tänkt. Vad tror ni är bäst, köpa en duktig välutbildad häst eller "rädda" en vanvårdad häst eftersom det är en sån ekonomikris där? Tacksam för svar!
Bäst är det att köpa en häst i Sverige. Dels får du mer häst för pengarna, dels ska du veta att Irländarna inte säljer sina bästa hästar utomlands. Varför leta på Irland när vi i Sverige har några av de allra bästa hästarna i världen här? I Sverige kan du dessutom träffa uppfödaren, få reda på hästens fulla stam, vad den gjort, vilka som ägt den, vad som ev har hänt den. Kan det bli bättre? I Sverige sköts hästarna i allmänhet mycket bättre än utomlands där man har en annan syn på hur djur ska behandlas.
Ser inte vitsen med att importera. Dessutom är det köparens marknad här hemma i Sverige just nu.
Jag tror ändå att det blir billigare att köpa från Irland då det är en sån ekonomikris där, så hästarna skänks bort eller säljs för en väldigt liten summa. I Sverige kanske man hittar en bra häst för 50.000 och det är inte riktigt vad jag vill lägga ut.
#2 Du får ingen bra häst "gratis"/billigt på Irland heller. Dessutom kommer det kosta en hel del att ta in den i landet.
Det finns många fina ponnyer i alla prisklasser här i Sverige och om du bara annonserar eller letar lite så kan du hitta ponnyer från 10 000 kr och uppåt. Även riktigt fina faktiskt (Det är tragiskt men sant). Det händer ganska ofta att hästar/ponnyer skänks bort även här i Sverige.
Tänk också på att ett "billigt" köp från utlandet kan bli riktigt dyrt då du inte kan ta reda på hästens historia på samma sätt som här i Sverige.
Vad är det som lockar med just en Irländsk import? Varför inte från England,Frankrike, Spanien,Tyskland, Holland eller något annat europeiskt land om du nu inte tycker dig kunna finna en häst som redan finns i Sverige?

#3 Irländare är oftast väldigt bra hoppare och mycket trevliga hästar.
#4 Detta är tyvärr en myt.
Duktiga hoppare och trevliga hästar finns i hela världen.

#5 Haha! Väldigt konstigt då den "myten" stämmer in perfekt på min irländare och på dem irländare som jag har mött!
Visst finns dem i hela världen, men just irländaran utmärker sig för det.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dom som hoppar bra från irlan hoppar bra liksom bra hoppare från andra länder också hoppar bra.
Dom andra syns inte på tävlingsbarnorna så även om #6 ägt en bra hoppare så betyder det inte att alla hoppar bra, framför allt inte om man iporterar en vanskött som det tyvärr fins gott om på Irland idag.
Vilket diu ska välja beror ju helt på vad du är ute efter. Att rädda en vanskött, övergiven irländsk häst är ett lotteri. Visst finns det en liten chans att det blir en "ponnysaga" och den räddade vanvårdsponnyn blir en drömhäst, men den kan lika gärna vara ohjälpligt skadad till kropp och sinne. Räkna absolut inte med att du får en tävlingskapabel häst billigt på det sättet! Men om du kommer att vara lika glad åt en häst att lära dig att förstå och sköta, kanske utan att någonsin kunna rida den, är det perfekt - och inget fel i det. Men du måste vara medveten om vad du ger dig in i.
Det är många saker som lockar. Typ alla ponnyer i de högsta klasserna är importerade från Irland. Och sen i och med krisen så kan man visst hitta en riktigt duktig häst för inga pengar, för att folk inte har råd att ha kvar sina hästar längre. Så det verkar inte vara en myt att irländska hästar är trevliga och hoppar bra, för det verkar så gott som bevisat att de hoppar bra. Jag tror att man kan hitta en fin ponny i Sverige också men inte lika utbildad som ligger i samma prisklass. Visst, det kan bli lite krångligt med papper hit och dit, men det kanske trots allt är värt det. Eller är jag helt ute och cyklar?
Det är som sagt ett vågspel och det är förstå upp till dig om du vill ta risken. Man KAN hitta en duktig häst för inga pengar, eller man kan hitta en passlös gatukorsning med snabbsnackande säljare, eller världens sötate vanvårdshäst med magsår och lynnesfel. Den kan också vara duktig, men frågan är hur du ska veta skillnaden och hur du ska hävda missnöje när både säljare och besiktigande veterinär finns i ett annat land.
Du måste vara medveten om att den billiga hästen kan komma att kosta hur mycket som helst i vård och träning och fortfarande vara oridbar eller ridbar men inte speciellt duktig. Om du väljer en häst med pass, känd ägare och känd veterinär i Sverige har du betydligt större möjlighet att häva köpet om det skulle hända.

man ska inte heller glömma att i Irland behandlas hästar mycket hårdare än här, det kan skapa problem.
Det fick min granne erfara, efter att hästen skadat deras dotter och några till och hästen fick slaktas då han var för farlig att ha kvar.
Dom kan bli väldigt hårda i psyket vilket vanliga hästanvädare inte så ofta bemästrar.
#9 jag tror inte det är värt papperskrångel avstånd och risk, framförallt som du pratar om att köpa motsvarande häst här för ca 50 000kr, vilket man kan få väldigt mycket häst för som prisbilden är idag.
Då har du 50 000-inköpspris-frakt-alla avgifter-din resa mm dom tusenlapparna är lätt uppätan av en veterinäräkning.
#9 Jag tycker att du är ute och cyklar då du dels tror dig hitta en vanvårdad häst som är ett hoppfenomen och att du dessutom ska få den tokbilligt eller gratis.
Men det är jag det.
Sen missar du att ta med kostnaderna för frakt, tull, import och veterinär också i dna beräkningar. det kan bli en rätt dyr historia i slutänden.
#3 vad menar du är för skillnad mellan att köpa en häst från Tyskland jämfört med Irland. Det måste ju vara exakt samma problem som uppstår. Att man kan bli lurad etc.
#13 Precis. Men vad jag menar är att det finns bra hästar där med och dessa är dessutom lättare att flytta då de inte behöver färdas över stora vatten.
Var mest intresserad av varför du just valt Irland men det har jag fått svar p.

#9 Nu är det inte jag som importerade min ponny från irland då det kan jag inte svara på.
Men hon är en otroligt bra hopp ponny som riktigt suger tag i hindrena, nu är jag lite feg så höga hopp har det inte blivit, orädd i terrängen, ligger jämsides med fullblod i galopp (fullblod som gått löp), så hon är otrligt snabb trots sin kroppsbyggnad och hon har något enormt med tävlingsinstinkt!
Dessutom kan en 6 åring hantera henne så som leda, rykta, kratsa hovar, tvätta sår, spraya flugmedel och hoppa runt och vifta m.m. =)
köper man en häst i Sverige för som du säger 50 000 kr får man en väldigt bra häst som man kan göra det mesta med men ändå utveckla själv. Och man slipper krångel med papper och resor.
Men du har rätt, många bra hästar kommer ifrån irland.
Ojdå, har nog inte förmulerat mig så bra, för jag förväntar mig verkligen inte att plocka upp en övergiven döende häst och tro att jag ska hoppa höga klasser med den. Jag var osäker på om jag ville ha en duktig och utbildad ponny eller rädda en övergiven häst. Därför jag vet inte om jag kommer tävla och då kommer det kanske inte spelar lika stor roll. Jag menar alltså inte att jag ska ta en övergiven häst och tävla den i höga klasser, för jag vet att det tar tid. Irland lockade eftersom jag tycker synd om hästarna där och sen har jag bara kommit mer och mer in i det. jag tycker också att irländska hästar verkar trevliga. Jag vet att man inte bara ska köpa häst för att man tycker synd om den men det var iaf där det började.
finns hästar i sverige med som har det svårt och skulle behöva ett bra hem. men visst har tanken slagit mig med men en väninna till min mamma köpte häst där och hon batalde ca 20.000 i frakt och det själva hästen kostade 30.000 så blev ca 50.000 men fin var hon ^^

Ska du köpa en irländare så köp av en som importerar dom har nämligen kontakter med de stuterier som "gör" hoppponyer.
Det går till att fullblods stuterier har några ponny ston som betäcks med deras avelshingst, på så sätt föder lungna ston ett föl och får mjölk som kan användas om något "riktigt" föl skulle mista sin mamma eller mamman inte tar emot fölet.
Dom fölen har redan hästahandlare kontakter med och dom hittar man inte så lätt utan rätt nätverk. Tyvärr så tål inte alla ändå den behandlig dom utsätts för utan det blir som med min grannes häst.
"Tycka syndom häst" kan bli mycket dyrt att impotera då är det bättre att stödja organisationer på plats som hjälper hästarna och sen köpa en häst här som man kan ha kul med.
Okej, tack så mycket för alla tips och svar. Jag har bestämt mig för att börja leta i Sverige och se om jag hittar någon. Har nämligen tänkt efter, och det känns som att man kan "rädda" hästar när man blir äldre men när man är 15 så kanske det är bäst att ha en ponny man kan ha kul och tävla med. För jag vill nog ta vara på mina sista ponnyår. Det är ju inte så smart att köpa en vanvårdad outbildad ponny och flänga runt med direkt.
Kolla olika import stall som oftast har väldigt fina ponnys från e.x irland :) Som du säger är irlänska ponnyer väldigt bra och många står med i "sverige toppen" eller hur man ska säga. Dock så är många irländare misshandlade och rädda. Detta kan då var ett problem som sätter spärr i vardagen men när ponnyn har fått upp förtroendet är den underbar !
#20: Mycket klokt! :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
www.westcoastshowjumpers.se har flera Irlänska ponnyer med supermentalitet och ridbarhet
Måste fortsätta lite på denna tråd. Intressant! Är det någon här som vet någon/några bra säljare som importerar ponnyer från då tex irland, tyskland holland eller liknande? Som inte tar ockerpriser.
Superkul om någon vet något! Bara att tipsa isf!

Om jag var du skulle jag absolut köpa en häst från Irland MEN inte tro på att den häst du får i papperna är den du har framför dig. Jag har jobbat på Irland och iomed att få är chippade så kan du få papper till en häst som är 12 men beviserligen sen visar sig vara 16. Samma sak med vaccinationer, står på papper men det är inte alltid utfört..
Sen ska du be en annan veterinär än den som säljarna själva rekomenderar att besikta din häst, arbetsprov och allt. Då har du täckt upp en del av de saker som du kan bli lurad på.
Provrid utomhus själv, hoppa själv, rid dressyr själv ( OBS många irländare är inte lärda att gå rättställda i hörnen det kommer du att uppleva=), rid genom vatten, ta ut hästen vid trafikerade områden..
Åk dit en dag oförberedd, eller ett par timmar innan oanmäld bara för att titta hur hästen är när ingen gjort i ordning den.
Irländarna är uppfostrade på ett helt annat sätt och avlad för hoppning, hästar som hoppar dåligt tas bort eller går helt enkelt inte vidare i avel. Hästarna som jag ridit på irland och hästar som importerats till Sverige är helt likvärdiga, dom släpper absolut iväg bra hästar, frågan är bara vad man vill betala!
Tycker själv att många svenska hästar är övervärderade och gör ridsporten till en överklassport där folk med pengar enbart kan komma åt bra kvalitets hästar och tävla i högre klasser. Så köp från ett land där hästarna är billigare så kanske vi kan få ridsport till en mer folklig sport där pengarna är mindre viktiga!
Vår första ponny kom från Irland. Han hade dock varit hos en tjej i mellan, så han kom inte direkt från Irland till oss.
Han var totalt LIVRÄDD för män. Så fort han hörde en man prata "kröp" han ihop. Han blev slutmätt på Irland. Kan då tillägga att ponnyn var ca 151-152, men de hyvlade ner hovarna och tyngde honom så han landade på 148.
Han var väl "helt okej" vad anbelangade ridning. Krävdes en hel del jobb, men hoppa kunde han ok, och dressyren likaså.
Tycker personligen att man får göra som man vill, men det finns gott om hästar i sverige som letar hem. Varför inte hjälpa dom först?

#25 det dyra är inte köp av en ponny/häst det är att äga den 2500*12=30000 kr och det är bara ett år
och jag tror dom flesta ligger på ett snitt där eller över.
www.westcoastshowjumpers.se importerar från Irland alla är chippade och säljs genom kontakter dom känner absolut inte köpta på marknader.
Hej masts bara saga att manga hastar /ponnisar ar valdigt bra hanterade och utbildade pa Irland självklart finns det manga som ej ar också, som det också finns i Sverige. Har bott pa Irland i snart 11ar har jobbat med hastar och har nu 3 barn som rider pa ridskola och vad jag har sett hittills sa ar det minst lika hog kvalité om ej hogre pa ridundervisningen som svenska ridskolor . Vad hittills har blivit sagt om Irlanska hastar att det ar en myt m.m att de ar sa bra m.m Irland ar valkant for deras hastar bade i ridsporten och galopp. Om någon ar intresserad att kopa hast/pony kan ni kontakta mig sa hjälper jag er garna, ar aven utbildad Equiterapeut.
Nina
#29 - Tack så mycket för din info! Jag kommer gå tillbaka till denna tråd om det blir aktuellt & då kontaktar jag dig gärna :)
Hej! såg att många kommenterat att det är nästan onödigt att importera irländare. Men ni får tänka på också ex som i mitt fall varför jag funderar på det. Jag avlar på raser Connemara och lite färskt och nytt blod som inte finns i Sverige eller är " sällsynt " här är ju alltid trevligt att få in för att få nya linjer i aveln