Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttidningsurklipp
Läst 543 ggr
gejsa
0

Är A2-virus dödligt?

thilda-
0

nej de tror jag inte

Lorita
0

Jag har stått i ett stall drabbat av A2, av hundrafyra hästar dog tre och två blev odugliga för ridning dom kunde endast promenad ridas. Från framgångsrika tävligshästar till skogsluffare på ett par veckor, ganska tuft både för häst och ägare.

Jag kan säga att oron var ett helvete och att komma till stallet när någon häst nödslaktas var inte trevigt. Jag skulle aldrig drömma om att inte vaccinera mina hästar, efter detta även om min häst klarade sig med feber ett par dagar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

mazze
0

Det är nog sällsynt. Men jag tror att en häst med nedsatt immunförsvar kan få det riktigt jobbigt och kanske tom ryka med. Den formen av A2 som vi har är mest som en vanlig förkylning med någon dags febertopp.

gejsa
0

Fast det står så i tidningen ju.

mazze
0

Ja, men det kanske var så förr. För enligt vet så verkar det inte så farligt som jag trodde det var.

mazze
0

Fast vad vet jag ;)

Lorita
0

En procents dödlighet räcker alldeles utmärkt för mig att vilja vaccinera och ca 50% av dom som fick feber fick det rejält, jag lovar man mår inte bra när ens häst mår så dåligt (jag slapp för min klarade sig bra), av dom som dog var en privathäst och två ridskolehästar, helt friska innan och dom två som blev obrukbara som tävlingshästar var båda privat hästar.

gejsa
0

Ok har inte heller hört att det kan vara dödligt men tydligen kan det ju det enl lorita iaf. Fast som sagt det kanske var förr. Lorita är ju så gammal. hehe

Men kan man verkligen inte få det om dom fått vaccinet då?

Enl min vet så behövs det inte om man inte åker bort så mycket med sina hästar eller har mycket hästar som åker och tävlar. Fast jag har det på mina tre. Det är bara gobban som inte har det.

mazze
0

Vaccinet är ingen garanti utan ett förmildrande om de får det. Vi hade en av de vaccinerade hästarna som näst intill blev sjukast.

gejsa
0

Men då är det ju inte förmildrande ändå. Mycket konstigt detta.

Hur går det för er smitta i stallet då?

Har ni ställt alla på bete och börjat sanera än. Eller är inte alla insjukna än?

Lorita
0

Ja det var förr (-85 har jag för mig) och vaccin fans inte så två tre procent av ovaccinerade hästar dör och en procent blir livslångt sakade. Jag vet hur smittan kom till vårat stall, en häst var på Åby veterinär klinik, sista hästen sen stängdes Åby och sattes i karantän och den smittade hästen kom till stallet och smittade resterande hästar. Idag är hästar vaccinerade och blir dom sjuka så är det lite feber och inget mer, jag säger när jag stod i stallet och det var i karantän då hade det varit skönt att veta att hästen var vaccinerad men det fans inget vaccin då.

OK om man aldrig åker med sin häst någon stans eller får besök av någon från något annat stall, ja då kanske men vadå varför inte vara på säkra sidan.

gejsa
0

Ja, jag litade på min veterinärs inrådan. Som alltid.

Men han kanske inte kunde ana att han skulle bli så här gammal. *ler*

mazze
0

#10 En vaccinerad häst får oftast kortare och lättare variant. Men som alla vacciner så finns det inga garantier. För att få bästa resultat av en influensa-virus så bör man ge vaccinet från föltiden. Läs mer här:

http://equip.nu/hastinfluensa2.shtml