Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 4404 ggr
laalii
0

hur ofta rider ni nu höst/vinter

Hej.

Är lite nyfiken på hur ofta ni (framförallt ni med mindre barn) hinner rida/köra era hästar nu när det är mörkt tidigt ute?

Jag har barn från 1 år och uppåt, kl 7 vaknar vi, ena dottern tar ut hästarna. jag går hemma med 1 åringen på dagarna men har ingen möjlighet att kunna rida. klockan 17 är karln hemma då ska maten vara klar. Ätit klart/dukat undan och diskat vid 18.00 Då är det redan mörkt. och innan kl 20.00 ska man ha hunnit med läxor, uppmärksamheten barnen behöver, mockning, nattning osv. allt annat runt om hästarna hinner jag med på dagarna, då jag kan ha med barnen på det men inte ridningen.

Hur gör ni för att få det att gå ihop? eller blir det så att det inte blir så mycket ridning på veckodagarna nu innan snön och lite ljusare tider iallafall?

MidnightLight
0

Pannlampa och mycket reflex så gör inte mörkret mig så mycket, min häst blir bara lugnare att rida när det är mörkt ute!

Tusen
0

Jag har varken små barn eller egen häst just nu men jag har haft båda. Nu är mina barn stora  och har egna hästar, dock gåendes här hemma hos mig. Vi har alltid ställt av våra hästar mellan v 44 fram till lucia ungefär. dels för att hästarna behöver vila, då de tävlats rätt mycket varje år mellan april till oktober, dels för att det är så himla mörkt och tråkigt i november-december (tills snön kommer). Det gör också att man får mindre dåligt samvete för att maninte hinner med sin häst så bra under dessa månader.

Det har passat oss.

Fraithergirl
0

Jag är hemma med min 10 månaders och sambon kommer hem tidigast 17. Jag har tur för jag har en liten belyst ridbana plus några åkrar i anslutning till gården där jag kan rida :) Stallet fixar jag när lillen somnat :)

Fridaaaa
0

Har inga barn.

Har medryttarhäst jag hjälper till med :)
Han behöver vara igång 5-6dagar/vecka :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[mammamian]
1

Har två små barn, men jobbar mycket hemifrån vilket gör att jag kan rida dagtid när barnen är på dagis. Fast just nu har jag och hästen vinterlov. Jag har ridning som hobby och tycker helt enkelt inte om regn, slask och geggamoja och så blir det så stressigt inför jul och nyår. När vi sätter igång igen på nyårsdagen har vi haft 6 veckors vila och det har nog varit lika skönt för oss båda. Sen kör vi igång med vårt skogsmullande igen :-)
Jag hade aldrig fixat att ha en häst som måste hålla igång. Vi myser och gör lite som vi vill!

xantos
0

Jag ställer hellre av hästen i december /januari och skulle jag ha hästen hemma så skulle det absolut bli så. Nu har jag ridhus så jag hinner rida men den lilla ridning det blir på vägarna , sent mörkt med pannlampa, då tror jag hellre att du kan longera dem ett par dar i veckan för då kan de lu iallafall gå i galopp å rasa av sig lite stallmod.

Sedan när kvällarna blir längre så kan du ju se till att få upp både din egen å hästarnas kondis. Hoppas att du har stora hagar så att de får gå ute flera ihop så att hjärnan får sin stimulans, då tror jag inte du behöver ha så dåligt samvete för några mörka vintermånader.