Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 993 ggr
[Lupse]
1

Medryttare

Hej! Imorgon så ska jag gå och provrida/se en häst som jag kanske ska bli medryttare på. Men jag undrar vad jag borde tänka på eller göra där? Kanske fråga något speciellt eller så.. har ni några tipps?

Fridaaaa
0

Jag har ju nyligen blivit medryttare.
Se till att fråga så mycket som möjligt, hur hästen är, vad den är van vid osv. Även att du får sadla & träna & borsta hästen innan du rider, det gjorde jag i alla fall :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chieko
0

Kolla om du ska betala, och vad som händer om hästen skadar sig när du har hand om den. Tråkiga frågor men viktiga! Lycka till!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

JoannaLi
0

Ja, som Fridaakesson säger, så fråga om allt som kommer upp i huvudet.

(Om du som jag behöver lite stöd, skriv dem i handen! ^^)

Sedan att ta in från hagen är också ett stort plus, om det är möjligt, annars så frågar du.

FRÅGA OM PRECIS ALLT!

Det finns inga dumma frågor!

Och sedan, gör inte som jag, och fall för första bästa häst, utan tämnk efter första gången, och fråga om du skulle kunna få ha henne/honom på 'prov', så att säga, en provanställning, i några veckor.

Nu gick det bra med min medryttarhäst, han är urgullig, men skulle jag få välja, skulle jag aldrig tagit honom från första början.

Prova alla gångarter, hur känns han/hon rent genrellt, vad för du för känsla för både ägaren och hästen?

Och sedan, återigen, tänk efter, ta bara en paus efter det, och bara känn efter.

Hur känns det?

'Är det värt det?'

För det finns många andra, och om det inte blir (i alla fall i närheten) ett klick/perfektion, så tänk efter extra mycket.

Men tänk inte för mycket heller, tänk med hjärta, hjärna och mage! ^^

Chieko
0

Beroende på var man bor finns det inte alltid många att välja på…

Tänk i alla fall igenom vad du vill göra med hästen. Rida ut? Träna hoppning och dressyr? Tävla? Fråga om det du vill är möjligt att få göra. Tävla kanske man inte får direkt men om det funkar bra kan det kanske vara ok i framtiden.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus