Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 333 ggr
Krista
0

Vad kan det vara?

Min häst har små "knutor" på ryggen och några under magen. Jag har inte tänkt på det så mycket då hon inte ömmar och har hoppats på att de skulle försvinna. Men eftersom de inte har gjort de så började jag idag med att tvätta henne med hexocil. Det var då det slog mig att det kanske kunde vara regnskållor?! Har inte tänkt på det innan men fick lite panik då jag står i ett kollektivt stall och regnskållor smittas. Ledsen Jag har märkt att det klias på henne en hel del.

Tittar man på dem så ser det ut som knutor men om man "tar bort pälsen" så är det inga knutor utan små skorpor med massa stöv. Hon har även stöv i manen och svansen. Det som gör att jag tvekar lite på om det är regnskållor är att om man tar bort en skorpa så skall det uppstå en krater och blöda något men det gör det inte på henne. Men jag vet inte då det inte alltid behöver vara så på alla hästar. Skall ringa och fråga veterinären i morgon.

Men vad tror ni????

Kiara
0
Tummelisa
0

Förra vintern fick 2 av våra hästar löss. De fick då mycket stöv i pälsen, det kliade mycket. En hästarna fick små knutor i huden lite varstans. Vid nogrannare undersökning hittade vi  löss.  Kanske det kan vara så enkelt?  Bara ett förslag på vad det skulle kunna vara, lössen kan ibland vara svåra att hitta om hästen inte har fullt i pälsen. Våra hade bara lite löss men ändå knutor.