Brunstig som attan!
Min medryttarhäst har så många jobbiga brunstperioder. Näst sista perioden varade i ca 18 dagar och det är ganska många dagar över det "normala".
I alla fall blir hon en total bitch när hon är brunstig. Svår att få ut från hagen, svår att få in i stallet. Väl på plats i gången så är hon snudd på omöjlig på att flytta om man inte nyper henne hårt under magen. Att lyfta hovarna är ju inte att tänka på! Det är så svårt att få henne att lyfta de så jag blir galen.
Så när jag efter många om och men väl är redo att rida ut är jag oftast så arg så jag kokar. Och har man inga sporrar så är det lika bra att strunta i ridturen, för då går hon ingenstanns. Hela ridturen handlar sen om att få henne att gå. Skänklar man stannar hon oftast bara.
Någon mer som erfarenhet av riktigt jobbiga märrar? Jag blir tokig på henne…. som ni kanske kan förstå…. Någrav tips?

Det går inte att ge henne ngt så att hon får lättare/färre brunster?
Jag undviker ärligt talat att rida de dagar då hästen inte känner för det, ska ju vara kul för hästen med… Men det blir ju svårt med en häst som har problem så pass mkt, kanske värt att ta sig en funderare på om den hästen värkligen passar för vad man själv vill eller om det går att göra något åt hästens situation..?
Oj. Det låter jobbigt! Jango brunstar nu med, men hon är alltid trög att få ut ur hagen. :) nä tyvärr har jag nog inga tips att ge dig..men jag förstår att det är jobbigt..

Jag har oxå funderat på om man kan ge henne nått….det skulle väl funka med p-stav eller liknande…men jag vet att de har skärpt reglerna omkring det nu. Man får väl inte tävla såna hästar? Och ägaren säger att hon har tävlingsplaner…men jag undrar i mitt inre hur det ska gå med en sån jobbig brunst….
Humm, jag funderar oxå på om man ska låta henna vara de dagarna… men som du säger det är ju ofta och länge… hon skulle ju tappa konditionen….
Nu är dte ju inte min häst så jag har inte mycket att säga till om. Ägaren älskar såklart sin häst och tycker att det går att överse…men hon hatar lika mycket som jag när hon är brunstig.

#2 Ja, det är jobbigt…tack för medlidandet =) Märks det nån skillnad när Jango brunstar?
Nja. Hon är lite seg nu överhuvudtaget, men hon skvätter ju attans..nä, vet inte direkt faktiskt..jag har inte ridit så mycket alls sista tiden..hmmm..

Humm…jobbigt med skvättande sega hästar… =) Hur kommer det sig att du inte har ridit så mkt då? Själv har jag inte ridit henne så mkt heller…hon har varit skadad, och jag har varit sjuk…

Jag har ingen aning om vilka alternativ som finns för att göra det mer lättsamt, men det borde ju finnas något…
Är det en dyrbarare tävlinghäst har jag hört talas om människor som valt att 'kastrera' sina ston som tävlar på hög nivå för att de ska få det lättare och må bättre. Men det är ju inte precis något man gör med mer hemma-hästar… Hon är inte renrasig och har bra stam så att ta ett föl vore ett alternativ, det ska ju göra att de får lättare brunster, oftast…
Finns väll vissa örter som fungerar för vissa, låter som ett biligt alternativ att prova…
Mitt favorit sto är lite förvirrad ;) och "betäcker" de andra stona rätt ofta när hon brunstar 

Nej jag har dålig koll på vad det kan finnas för andra alternativ. Ägaren har vart inne på örter, vet inte om hon ska testa det eller ej….Hon har haft föl…så det hjälpte tydligen inte… *suck* Ja, hon är en "hemma-häst" så det blir nog ingen sterilisering av henne inte….
Vad är det för liten knäppis då…hihi….betäcker hon de andra stone….hehe….ja…hon behöver få utlopp för sin sexualitet
kanske
Det är en dos lathet, och en dos stressrädsla som gjort att jag inte ridit så mycket, magen min kollapsar vid stress, och även annars med iof, sen har vi haft lite ledarskaps problem, hon är väldigt psykiskt stark, och jag ger mig ibland för lätt, sen har hennes ägare haft problem med knäna, och på så sätt inte kunnat följa med ut, och efter en incident vi hade vill jag inte rida henne själv än..så därför har det blivit lite ridning. Sen har vädret spelat stor roll med..

Jag skulle misstänka att det är en gulkropp, alltså behöver ni få ut en veterinär som gör en gyn-undersökning på henne för att se om något är fel. Både grinighet och den långa bunstperioden är onormal för en häst och tyder på att något är fel på hästen.
Experimentera inte med örter eller annat innan veterinären fått titta på henne, man måst ju veta var felet är innan man medicinerar och örter är också medicin.

#9 Jobbigt när det blir så. Hoppas ni kommer ut mer nu när det börjar bli så fint väder och att ni kommer över den där incidenten. Lycka till!
#10 Jag har oxå tänkt att det kan vara något fel på henne. Jag har pratat med ägaren om att ta dit en veterinär men jag tror inte det blir så. Hon har pratat med en del hästkunninga personer som säger att det inte alls behöver vara något fel. Alla hästar är ju olika och har olika jobbiga brunstperioder. och många ston är ju extra griniga under brunsten, så det är ju inte ovanligt. Vad är gulkropp?

Vad lustigt eg men jag har aldrig varit med om ston som är tjuriga pga brunsten. Har bara hört om hur dom kan vara. *ler*

Nej inte jag heller förens nu…kan ju ha nått att göra med att vi bara haft ett sto och sen bara valackar……haha =) Men jag vet andra som har haft bekymmer…

Jag har ju även inackorderingar här som jag inte märkt något på. En vet jag hade problem. Men hon var ju tjurig nästan jämt ändå så…

Nej tyvärr, men menar du att du måste bonka med sporrarna för att få henne att gå framåt ? :S isf låter inte det så bra, men fattar att hon är super jobbig, min lillayrras shettis har oxå mkt brunst men bara åt dom andra hästarna samt pissar ner sig totalt, är kladdig på hela bakbenen..!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

#15 Nja….bonka o bonka….ibland kanske man måste trycka till ordentligt. När hon e brunstig då alltså.

Vi ger ett av våra ston i stallet Munkpeppar och det har funkat suveränt. Hon brunstar inte alls lika mycket nu och är framför allt trevlig att hålla på med!
Kan vara värt att testa, det är iallafall något jag rekomenderar starkt =) Det enda man måste tänka på är att det är fyra dagars karens på det om man ska tävla!
*** Kärleken övervinner allt ***

#17 Tack för tipset. Ska kolla om detta med munkpeppar och ev. förslå det för ägaren.