Allmäna frågor, egentligen
Som ovan nämnt, några almänna frågor bara.
1: Hur är det med personförsäkringen egentligen.
För jag vet att i 'privata' stall, alltså t.ex. typ stall på gården osv. där är det ägaren som äger stallet som får betala om olyckan är framme. (?)
Men hur är det på gården osv.? Alltså om någon skulle råka snubbla på en sten och bryta handleden, men det är utanför stallet, gills det på ägaren eller på personförsäkringen då?
Och hur är det med utrustning, är det samma som för människor?
2: Hur tvättar man schabrak?
Vid vilken temperatur, något speciellt program och kan man använda vanligt tvättmedel?
Och hur lång tid tar det att torka?
3: 'Täckesridning'?
Kan man rida i bara täcke (plus träns/grimma)? Eller blir det stressande för hästen, som oftast är van vid täcke = hage?
För jag tänkte rida ut (barbacka), och det brukar vara så väldigt blöt snö så jag bara funderade om det går att rida i ett sådant där tunt fleecetäcke/sommar-hösttäcke/övergångstäcke?
Tacksa för svar! :)
2. Det borde stå på en lapp på schabraket i vilken temperatur det kan tvättas. Men jag skulle i annat fall ta 40 grader. Ja, vanligt tvättmedel fungerar bra, tänk bara på att ta kulörtvättmedel om schabraket är i annan färg än vitt (som man gör på sina egna kläder). Ang torktiden beror det på vad du har för möjlighet, torkskåp går snabbt, men ska man hänga upp det i rumstemperatur skulle jag räkna med 2 dagar beroende på tjockleken. Jag skulle inte våga torktumla det, då det kan tappa formen eller krympa.
3. Visst kan man det. Men jag brukar i så fall ta ett schabrak och en täckesgjord runt, tycker det ligger bättre och är skönare att sitta på än täcke som kan glida omkring lättare.
det är din egeg försäkring som får stå för om det händer något på gård/stall men är det en klubb så står deras försäkring för det- om du är medlem
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
På fråga 3: Det är faktiskt inte så att de blir stressade avatt allt inte är exakt på millimetern som alltid. Om man inte lär dem att allt alltid är precis likadant. DET ger stress däremot, eftersom man aldrig kan hålla allt exakt likadant.. ;) Dessutim kan de ju alltid vänja sig.
Så rid du med täcke bara. Men se till att det är ett som verkligen sitter bra så att det inte skaver vid bogen eller nåt om hästen måste gå en bit med det, eller att det trycks närmre vid bogen när du sitter på.
Rider alltid våra hästar till hagen, med täcvke om de ska ha det. Så det är normalt för dom, inget stressande.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.