Rädd
hej,
jag undrar om det är nån som vet vad man kan göra för att få bort lite räddsla, när jag ska rida på til exempel min ridskola så är jag rädd att hästen kommer göra nått men jag vet att den inte kommer att göra det, är det nån som vet?.

Det tycker jag låter friskt sunt och normalt. För innan man lärt sig läsa hästar så vet man ju inte vad som kommer att hända. Det är samma känsla som om man är i ett främmande land, man vet inte vad folk säger och man kan inte riktigt veta vad som säger i sitt kroppsspråk heller, man får gissa. Det gör att du blir osäker för vad som ska hända, en osäkerhet som är bra för du vet att du inte kan läsa hästar än. Det du kan göra det är att vara mycket med snälla hästar och att du får förståelse från ridlärare mm att du kanske behöver en ledare ett tag till.
Det är stor djur och mycket kan hända men det är också mycket snälla djur, djur som gillar att vara med människan. Var mycket med hästar men gör inte mer än att du känner dig säker med vad du gör, fråga och läas mycket fakta böcker. Att bara sitta vid hagen och se hur hästar rör sig och pratar med varandra kan vara nyttigt. Stanna kvar på ridskolan och titta på lektionen efter försök att se och känna vad som händer. Med tiden blir du säkrare men du kommer nog inte bli någon av dom dumdristiga ryttarna utan du kommer att rida på säkerhet.

okej,
tack så mycket för informationen

Julia, nu när ja får kapzel så får du ta o följa med till stallet och
hålla på så du blir mer självsäker!
Du kanske kan följa med när vi hämtar honom?

Det är ju det bäste att få följa med till stallet och ta det i sin egen takt 

okej,
jag vill järna följa med och hämta kapzel om det finns plats för mig i bilen?,vem ska köra?…

Vi åker ikväll, robin kör dit o pierre hem.
Vi är redan 4 st, men be mamma köra hit dig
när du har kommit hem från Ida.