Extremt jobbig att rida
Hej!
För drygt ett år sedan köpte jag min underbara lilla ponny.
Hon är från början "utbildad" till hoppning, men då hon inte längre får hoppa så mycket och jag egentligen gillar dressyr mer så har vi sedan jag köpte henne försökt utbilda om henne eller vad man ska säga. Det har gått framåt väldigt mycket, men hon är fortfarande otroligt jobbig att rida…
Ibland kan hon vara jätte fin och super rar, men för det mesta är hon tung i munnen, vill gärna springa och skiter i skänklar/hjälper. Jag vill lixom inte sitta och dra henne i munnen, jag känner mig så hemsk då. Jag vill heller inte ha skarpare bett för att jag är rädd att jag kommer sitta och hålla för hårt så att hon gör illa sig och egentligen tycker jag inte att ha ett skarpt bett är en bra lösning över huvud taget.
Jag tror att hon vill springa ifrån allt arbete, för så gjorde hon i början, fast nu blir hon tung i munnen och allmänt jobbig istället.
Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips och råd på vad man ska göra, för i dagsläget så har min lust till att rida nästan försvunnit pga detta, vilket jag inte alls gillar…
Jag använder mig dagligen av NH både uppsuttet och på marken.
Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv
R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.
"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"
När du förhåller, så se alltid, alltid till att göra det hela vägen. Det är absolut inte det samma som att sitta och dra! Ta en tydlig förhållning och ge en tydlig eftergift varje gång och upprepa, upprepa, upprepa tills hästen verkligen reagerar och för över vikten bakåt. Hela vägen ända ned till halt och ännu längre, om det behövs - alltså att hästen inte bara ska stanna utan ska väga bakåt på bakbenen så att den kan stå stilla och röra halsen fritt utan att behöva röra på fötterna för att hålla balansen.
Varje förhållning ska balansera hästen (föra över vikt till bakbenen), oavsett om det är en halt eller om det är en osynlig halvhalt i ökad galopp. Det är inte fartminskning som är det viktiga, utan balanseringen.
Snabb eftergift är lika viktig. Eftergiften ska vara lika stor som förhållningen. Du ska aldrig sitta och hålla fast, då ger du bara hästen ett bekvämt stöd att hänga på och den blir tung och trälig och du får bära runt den när den inte ids bära sig själv. Hästen ska ha stöd av handen, i synnerhet om den inte är så stark i sig själv, men den ska inte gå lov att hänga i tygeln.
min gamle travare var lika dan när jag fick hem henne. Red massa volter åttor serpentiner med mycke öka och sakta ner, då var hon tungen till ock konsentrera sig på mig. Bommar och rida över e med bra!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Lycka till!
Mvh Linnea
#1 Ska försöka detta! Har försökt detta tidigare, med resultat att hon blir ännu dragigare, men kanske för att jag inte varit tillräckligt tydlig? Jag vet inte, men ska pröva i alla fall :)
#2 Volter är i princip det enda vi gör när vi rider, haha ;) Eller ah, tills hon är lösgjord i varje varv :)
#3 Tack!
R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.
"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"
Rider du för någon ridlärare? En ridlärare kan hjälpa dig med tips, och håller hela tiden koll på att du gör rätt. På så sätt kan du inte dra henne för mycket i munnen och har alltid någon som håller koll!
#4 Du vet väl att mycket volter sliter på hästen? Man bör inte göra det ofta och länge.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tränare:))
#5 Rider för tränare rätt så ofta :)
#6 Min tränare säger att jag ska göra det i o med att hon blir mjuk då. Hon har aldrig sagt att det sliter, snarare att det mjukar upp osv :P Varför gör det det? (tror på det, det där kan ha låtit drygt, men frågar man inte så lär man sig inget)
#8 Det är vad min medryttares ägare har lärt sig av sin tränade, att det sliter på dem att gå på mycket volter.
Minns dock inte vad mer hon sa om det…
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 Tvivlar på att volter sliter mer än att hästen jobbar i fel form, får volterna henne mjukare så är det definitivt inget du ska sluta med!
Tror på det någon nämnde tidigare, eftergift, eftergift, eftergift. Har själv en häst som lätt bli tung, för att förbygga det försöker jag hitta på mycket olika saker och övningar varje dag så han aldrig ska tycka att det är tråkigt och säga "bär mig."
I skritt kan jag ge eftergift på båda tyglarna utan att han försvinner neråt men i trav funkar det bara med en tygel i taget. Mitt tips är att när hästen känns fin pova att ge en liten eftergift, är hästen då ärligt i form så "försvinner" den inte neråt för dig..
Hoppas du är lite med på vad jag menar :P
Böjda spår ger sidobelastning på lederna, och det sliter. Det är alltid en avvägning mellan förslitning och lösgjordhet. En frisk häst går inte sönder av lite volter, men man ska inte sitta och skava på 10-15 meters volter hela tiden.
#9 okej :)
#10 Ska verkligen pröva det och förstår precis hur du menar! :)
#11 Jaha! :)