Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1624 ggr
Fotographer
0

"Tungriden?"

Letar nu med ljus och lykta efter en ny Foderhäst :'( Kunde en ha kvar Pim…. Men vad betyder "tungriden" som står på en annonns? betyder det att den är seg eller?:P

veronicarickfelt
0

tror dem menar att d kanske krävs en hel del skänkel men den behöver inte direkt va seg.. utan den kanske mest behöver ordentligt me stöd från ryttaren..
Men vissa kanske menar att den e seg.. ja skulle nog ringa o fråga..

Snuttan2
0

Jag gillar inte uttrycket 'tunriden', tycker det mest tyder på att det är en massa fel på ryttarens ridning. 

En tungriden häst är ofta omotiverad, oengagerad, åt det sega hållet till, enligt mig.

Skillnad till mkt häst (mkt häst att rida hop), som mer betyder att den har mkt massa/inte sitter ihop riktigt i kroppen och därför kräver mkt muskler och stadig ryttare som kan sitta kvar och hålla ihop hästen. Vilket enligt mig kräver mer styrka och stadigthet ifrån ryttaren, eftersom den tungridna hästen iallafall lättare håller ihop om man väll lyckas komma till någon ridning…

gejsa
0

Tungriden är min fjording. Henne får man vara stark i benen för att orka rida. Jag orkar knappt rida henne. Men när min dotter Elin rider så ser hon så lättriden ut.

Fotographer
0

#1 & #2 & #3 - Tack så mycket för svaren, har hittat en annan nu, hoppas verkigen på denna. Helt perfekt! Men det var 3 innan som skulle upp och kolla. Får hoppas på det bästa!

bubbelbubbel
0

varför kunde du inte ha kvar pim ?

Fotographer
0

#5 - Det visade sig att han kunde bli jätte farlig. Och han hade precis börjat med det nu.. :( Och hans ägare ville inte riskera att vi blev skadade. Och man måste ha såna där "ryckningar" alltså hårt i grimskaftet för att han ska lyssna. Och jag är mer "mjukis" så jag kunde nog inte hantera honom :(

PimTheGreat
0

Hon menar att man måste använda NH-övningar på honom och vara bestämd ledare för honom annars kör han över en totalt och kör han över en totalt skiter han i allt och då kan det sluta illa…..han är mkt häst…och en orädd sådan.

Fotographer
0

#7 Tack Sofie!