Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2621 ggr
ebengtssson
0

det är små bebisar! :(

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

..

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Alma-G
0

Fyfan, blir så himla upprörd.

examynia
0

håller med..ja jag finner inga ord:-(

Memzo
0

kan bara inflika att jag varit enormt beroende av cocacola, större delen av mitt liv (vi snackar typ 3 l om dagen)

När jag såg denna filmen slutade jag direkt, började dricka pepsi :)
Coca Cola sonsrar detta event

Fridaaaa
0

#3 Coca cola äger många andra läsker med, minns dock inte vilka…

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sofiek90
0

Bon aqua är väl också coca cola ägt? Liksom fanta (och sprite?).

MVH

Sofie

Tusen
0

Tyvärr finns det ännu värre saker de gör på dessa tillställningar.

Titta på den här videon där de följer en häst då den s.a.s. "tämjs".

C:a 7 minuter in på filmen bryter två starka karlar nacken av hästen och en galen ryttare rider ett var på hästen inne på arenan. I slutet av filmen ser man samma häst igen. Då kan man tydligt se att den inte kan lyfta huvudet och det är en gåta att den fortfarande lever.

Det är fruktansvärt att man kan få plåga djur på detta vis (och dessutom kalla det för sport)

Hästarna som tämjs är vildhästar som fångats in enbart för detta tillfälle.

Memzo
0

vet att de äger fanta och sprite (står på alla flaskor om de är ägde av coca cola) vilket jag undviker, STARKT

sofiek90
0

#7 Bon Aqua är också Coca cola, men det är ju kolsyrat vatten

MVH

Sofie

Memzo
0

#8, det står på flaskan , typ Coca Cola Company eller nåt sånt:) Gör det på alla deras produkter

examynia
0

#6 asså hur f*n tänker man egentligen??!!! helt sjukt.. fattar inte att folk håller på att plåga djuren sådär..stackars hästar.. å stackars alla djur som blir plågade

Gaiezza
0

Blir bara irriterad av att se detta… Tänk om vi skulle ta människornas bart och slå dem för att dem ska springa?

Bacon, svaret är bacon. 

ebengtssson
0

någon mer än jag som har lust att gå dit och skjuta människorna?

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Fridaaaa
0

#12 Faktiskt: nej. Vill inte sjunka till samma låga nivå som dem.
Vill däremot sätta dit dem och få det förbjudet

ebengtssson
0

13 har en känsla av att se länge det finns pengar inplandat så kommer det inte bli förbjudet..

satilaryttaren.se

Fridaaaa
0

#14 Förmodligen är det så ja, tyvärr :(

sofiek90
0

#9 Jag vet det.

MVH

Sofie

Tusen
0

#11 Det finns tyvärr de som gör det också.

CelsiusT
0

#6 Ser man att/när dom bryter nacken av hästen? Eller är det antagande av att man ser samma häst i slutet där den inte kan använda nacken? Försökt kolla där runt 7min men hittar inte att man ser dom bryta nacken av hästen.När gubben rider så kan ju hästen hålla huvudet rakt iaf, syns ju inte att den itne kan ta upp den? I slutet så sitter ju hästen fast i ett lasso, så kan ju vara därför man inte ser om den kan använda nacken.

Tycker så synd om amerikaner (drar många över en kant då jag vet att deras generella syn är annorlunda våran), dom har en så konstig syn på djuren.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
0

#18 Nej man ser inte att det är just där det händer men det är samma häst som går i mål med buten nacke enligt texten som säger att en veterinär som sett filmen mistänker en skadad nacke. I .o.m. att lassot sitter runt nacken hela tiden och det kan ju hända att eftersom det släpade under hela varvet runt området, att det var då nacken skadades. Men då jag ser filmen och hur hästen slåss för att komma loss så drar jag slutsatsen att det händer där. Fel? Ja, kanske. Men nog är nacken av i slutet av filmen alltid.

Att jag drar den slutsatsen är att jag vet hästar som brutit både det en och det andra i sina desperata försök att komma loss.

CelsiusT
0

#19 Jo visst kan det vara så. Det kan vara både när dom bråkar med hästen (men den verkar gå okej när han rider?) och det kan vara när som helst annars. Men det behöver inte heller vara en bruten nacke, kan vara att lassot sitter där som gör att hästen går så. Bara för att en veterinär (som tillfrågas av dom som äger rättigheterna till filmen!) har sagt att det skulle kunna vara en skadad nacke så behöver det inte vara det. Detta är propaganda och den är otroligt vinklad. Detta är inte ett försvar mot det som händer, för jag tycker det är vidrigt. Men jag tycker samtidigt att det är lite tokigt att göra antaganden och gissningar till sanningar, och det tycker jag alltid.

Reagerar på filmen i #1 där fölet ramlar. Publicen oooar och speakern hojtar till och gör sedan antagandet att allt är okej - vilket det kommer upp en text om i filmen som undrar hur speakern kan veta detta. Men nog sjutton pratar speakern om killen som blir omkullsprungen? Och det är väl inte så konstigt att han kan veta att den killen är okej.
Visst ett föl gick omkull, men den reste sig snabbt och sprang utan att halta. Tycker nog inte det är så konstigt att dom först och främst kollar om killen som blir omkullsprungen är okej.
I den filmen ser man verkligen liken propaganda detta är. Dom filmar på ett vinklat sett och sedan spelar dom upp det på ett ännu mera vinklat sett.

Som sagt, jag försvarar inte det som händer. Men jag har lite svårt för sådana typer av filmer som överdriver och vinklar saker så att jag inte själv får bedömma händelserna utifrån mig själv. Du kan filma på vilken tävling som helst och vinkla det på ett sett som gör att det ser vedervärdigt ut. Sen är det såklart inte kul att se att dom behandlar djur som dom gör, men tyvärr är det så att amerikaner har en helt annan syn på djur än vi har, inte bara i chayenne.

Tusen
0

#20 Grejen är den att det finns fler filmer där bl.a. hästar dör mitt framför kameran då de försökt komma loss, stegrat, slagit över och brutit nacken, benen ellerskadat sig på annat vis. Och det är inte bara hästar. Det är även kalvar, tjurar, kor och jag tror även får.

Att jag vet att detta sker är att min dotter såg detta då hon var i USA. Det är en folksport som är mycket populär i USA. De verkar ha en helt annan syn på djur än vad vi har.

När en häst "rids in" så kallas det för att man "bryter ner den". Och det är precis så de gör. Tvinga hästen att bära ryttaren på första försöket, då har de knappt varit hanterade av människor alls. Än mindre tränats med träns eller sadel. Allt är nytt direkt. Där är det verkligen ingen inridning att tala  om.

Jag gillar inte heller vinklade filmer men detta är vad som faktiskt händer.Vecka ut och vecka in.

JoannaLi
0

Jag tror att det är samma ställe, men det finns en video (som jag avbröt efter mindre än en minut) där de hetsar iväg en häst, stressar den till max först och sedan släppar den, slår efter den med piskor, och sedan är det två män som kastar rep, som ska fastna kring hästens framben i full galopp, och vad händer när repet tar slut?

Ju hästen rasar ju framstupa ner i marken, varenda gång, så att nacken läggs i en vinkel så att det är ca 1 mm från att bryta den, varenda gång.

Där är det ju vuxna, men ändå.

Tyvärr måste jag säga att det är något värre än det här, även om det här är hemskt det också.

CelsiusT
0

#21 Jo jag har sett dom flesta av dessa filmer och det är fruktansvärt, speciellt från chayenne tävlingarna. Och jag påstår inte att det inte händer. Jag påstår inte att det är bra djursyn (skriver upprepade gånger att dom har konstig djursyn i amerika) eller att det är rätt (skriver upprepade gånger att det inte är ett försvar).

MEN det är vinklade filmer, det kan du inte komma ifrån. Man får se korta sekvenser ur en tävling, vi vet inte när det är filmat och vi vet inte under hur lång tid materialet är insamlat (en timme, en dag, 3 år). Vi VET inte att det dom skriver som kommentarer till filmerna är sant, mycket är antaganden.

Jag menar mest att man ska vara medveten om att detta är propaganda. Med det inte sagt att dom som gjort filmerna har fel. Inte alls. Men man ska vara kritisk när man kollar på sånt här och inte svälja allt med hull och hår och framförallt inte själv göra vidare antaganden som man presenterar som sanning.

Tusen
0

#23 Självklart! Håller med dig i allt du säger. MEN då det klart och tydligt syns både på de långa filmsekvenserna samt de människor ochh ästar som syns på filmen ser ut att vara desamma under hela filmen så är det svårt att blunda för att detta sker under samma tillfälle. Men precis som du säger. Det spelar ingen roll om det sker vid ett tillfälle eller inte. Det är ohygligt i vilket fall.

ella99bella
0

fy f*n så borde ingen ha det  speciellt oskyldiga djur!Skrikandes

Mvh/Ellen<3Glad

KillBerry
0

Orkade inte läsa igen alla inlägg så vet inte om någon annan nämde de men,

#3 När jag såg den första videon här så slutade jag oxå dricka cola och drack de inte på typ 2-3 veckor. Jeg var verkligen helt emot det.

Men fick sedan reda på att jag inte behöver oroa mig om jag vill dricka Cola. De är först och främst den amerikanska Colan som sponsrar detta.

Jag dricker fortfarande inte lika mycket cola som jag gjorde innan men om jag gör de får jag åtminståne inte dåligt samvete!

Hoppas de hjälpte lite, om inte att du fortsätter dricka de så att du inte behöver ha dåligt samvete om att du har druckit de :)

Lets not and say we did

Arkan
0

Cheyenne rodeo är den vidrigaste rodeon i hele USA. 
Om man tycker att vanlig rodeo är avskyvärt så kan jag lova att åker man till Cheyenne och ser deras "underhållning" så vill man helst dö eller slå alla arrangörer och cowboys i ansiktet, hårt, så de avlider. De har sk. "wild horse race" eller något liknande vilket bara är brutal misshandel mot djuren. Kalvarna (vilka är några veckor gamla. BEBISAR) blir slagna och mörbultade i ropingen och i teamropingen bryter dem nackar och grejer.

Jag vet inte vad som är felet med amerikanarna. Tycker som att det är roligt att se djur lida & bli misshadlade? Kalvar, föl, hästar, får och vuxna kreatur blir vanvårdade, slagna och missköta under schock tills de blir slaktade. Vissa djur dör på banan mitt framför publikens ögon. OCH ÄNDÅ APPLODERAR DEM? Är människorna efterblivna eller? Det finns ingen som helst normal människa som skyddar och talar för den här sporten. Det finns absolut inget posetivt med den. Det ända som den står för är massmord, djurplågeri och efterblivna människor!

Förlåt mig om inlägget är rörigt. klockan är halv fyra och jag är ganska trött.

CorneliaAndersson
0

Nae vad hemskt, börjar fan nästan gråta, seriöst!

*Redigerat av Sajtvärd pga otrevligheter*

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Alex
0

Ja, det är fruktansvärt hemskt. Men snälla, tänk på vad ni skriver och hur ni uttrycker er! Ni har inte rätt att bryta mot reglerna bara för att andra beter sig illa. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Fjordell
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

SJUKT.

Hanna
1

Det var nog det bästa för hästen faktiskt…

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

kaka1234567
0

fy fan

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus