Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 585 ggr
wewwa
0

Hur ska jag göra?

Jag har lite problem med min welshponny.
Han vill nämnligen inte gå någonstans…
Om man ska rida en sväng så kommer vi inte längre än gårdsplanen, för där står det helt still. Men om shettisen är med går det jättebra, samma sak om man skulle leda honom. Det jobbiga är oxå att han verkar ha roligt, för han står med öronen framåt hela tiden, vilket han inte alltid gör i boxen…
Vad vi vet har han inte ont någonstans, antagligen är han ganska bortskämd, men han kan ju fortfarande skritta.
Några tips? Har ni varit i en liknande situation?

Milli
0

stämmer in på mitt russ. fast det är mer när man vill trava med honom och man är själv. Kan även hända när man är ute flera, han bara stannar, kan stå i flera timmar, försöker allt, bara och hoppa av. Men om jag har med ett spö så går han. Är väl lite hemskt att behöva ta till spö, men inget annat funkar. Var värst för ett tag sen, men nu behöver man inte ha med spö heller längre, han har helt enkelt lärt sig.
skulle gärna vilja att det funkade på ngt annat sätt, tex ledarskapsövningar, men detta är det enda som går på honom iaf…
Kanske är värt att testa att ha med spö, om du inte har det annars.

wewwa
0

Jag brukar inte använda spö, men på sista tiden har vi testat, då står vi inte ens still, vi backar istället… : )
I måndags tog det 1½ timme innan vi kom iväg, sen krånglade han hos grannen som har hästar i ca 15 min, sen gick det jättebra hela ridturen.
Det jobbiga är oxå att man måste ha lååång tid på sig om man ska ut med en envis liten ponny, för man måste ju vinna… ; )

Milli
0

#2 okej, jo russet gjorde så också i början, backade alltså, men nu har han accepterat att det inte är ngn idé, kunde också stå jätte lång tid i början, men som sagt han har gett med sig nu iaf.
Har tyvärr inga mer tips, men bara att fortsätta kämpa egentligen ;)

wewwa
0

Okejj, jag ska inte ge upp, någon gång vinner jag ändå… ; )

lisette
0

han vill säkert inte vara ensam.

oskar, min gamla fjording, har stått på ridskola hela sitt liv. han vill inte heller vara ensam, men det gäller bara att vara envisare än honom (vilket kan vara svårt ibland) och skänkla och truga en stund, sedan så går det.

Nicey_och_Smulan
0

Åh det där är ett jättejobbigt problem juh. Jag hade en D-ponny som gjorde så. Vi kom iväg men efter ett tag så sa det bara stopp! Han hade två favvo-ställen att stanna på. Jag föröskte med allt, locka honom, hoppa av och "dra" honom, vara hård med skänklar och spö, men han stod som förstenad. Fy vad arg jag blev. Det var lättare om jag red med någon. Kändes som att det var en olat eller att han ville testa mig.

Tyvärr har jag inget bra tips att ge =( jag kommer faktiskt inte ihåg hur vi fick bukt med det…att inte ge upp kanske……=)

thilda-
0

bevisa vem som e ledaren!

Nicey_och_Smulan
0

HUr?

Snuttan2
0

Hur vet ni att han inte har ont någonstans eller något sorts fel i kroppen?
Vad menar du med bortskämd?

Ponnyn jag rider/red hade jag/har lite samma problem som du har, att hon helt enkelt inte kände för att lämna hem-området eller fick för sig att hon inte ville gå fram här och där.
För oss berode det på att hon är ofantligt dåligt hanterad, hade orespekt för människor och totalt sket i mig. Vi kom över det genom att jag jobbade på att bli hennes kompis och att bli över henne på rang, så att hon alltså började lyssna på mig och tycka att det jag bad henne att göra kanske skulle kunna vara eller vara något kul.
Jag hade ärligt talat svårt att rida ut på henne de två första åren med henne, sedan lättade det lite och det är först de senaste året som det värkligen lossnat å jag kan vara säker på att hon kommer med och inte behöver jobba lika mkt i varje steg på vårt förhållande längre…

Hur man bevisar vem som är ledaren beror ju på vad för hästhållning man har, vad man anser är rätt å fel osv… Finns ju massor utav olika läror att följa som säger i stort sett emot varandra och vad som helst om vad som är rätt å fel…

wewwa
0

Han är välhanterad osv. Vi har haft honom i drygt 7 år.
Med bortskämd menar jag att han inte har blivit så mkt riden som han borde det sista halvåret pga min längd, men sen ett tag tillbaka har vi skaffat en medryttare.
Han går jättebra med andra hästar och med vår shettis.
Han tycker också att det är roligt i skogen, men innan vi kan rida in i skogen måste vi skritta längs en grusväg i ca 10-15 min och där finns det hagar med hästar, vilket är väldigt spännande att kolla på… : P
Han är vet. besiktigad.

Snuttan2
0

Kallar du att hästen är bortskämd för att den inte blivit riden…? :S

En enkel vet. besiktning tar ju bara upp mkt grova fel, mindre fel som snedheter, späningar, eller för den delen en hel del stora fel som KS kommer ofta inte upp på vet. besiktningar… Så jag skulle inte säga att jag säkert visste att hästen var bra i kroppen och konstaterat felfri efter bara en enkel vetrinär besiktning… = Din häst kan faktiskt ha ont å protestera utav anledning…