Monsteravel!
Fem av Sveriges största slakterier tar emot och slaktar belgisk blå, trots att de utåt hävdar motsatsen.
**Gå in på http://www.atl.nu/ och gör din röst hörd.
**Kalvarna från monsterrasen Belgisk blå är så stora att de måste förlösas med kejsarsnitt. De vuxna djuren kan knappt gå och får tidigt skador i benen. Hjälp till att stoppa vidare avel i Sverige på denna defekta ras.
Bojkotta Ugglarps produkter, slakteriet som medvetet handlar med monsterköttet! 

Finns de de som föder upp belgian blue i sverige då? För det kan jag tänka mig är förbjudet, men är alltså inte det? För annars skulle de ju inte ha några sådana att slakta å då är det här ju en skitsak :p

Har aldrig hört eller sett något märke från ett sådant slakteri.
Ja, snuttan det finns uppfödare.
Tror det stod om det i UNT här om dagen. Att slakterierna gärna betalar extra för BB-tjurar, även korsningar.

Hur kommer det sig att djurskydds-människorna inte hoppar högt upp & ner över att det kan få avlas på den rasen i sverige? Bekymrar mig mkt mer än att man låter de bli slaktade! För där handlar det ju om att föda upp mer lidande, medans en slakt iallafall tar slut på det…
nu har jag tyckt till

vet att det funnit BB tidigare i sverige, det var artiklar i tidningarna för ngr år sedan om det. tror tom det var i skåne som de fanns.

#6 Det importerades tjurar som fanns i Skåne för nga år sedan. Det som det handlar om vid slakt är korsningar med BB.
Korsningarna har inte alls samma problem med ökad födelsevikt, mindre bäckenöppning eller sämre fertilitet och får inte heller samma överutveckling av muskler som de renrasiga får. Därmed får de inte heller samma problem med benen. Går inte att jämföra renrasiga belgiska blå med korsningar då de inte alls ser likadana ut eller har samma problem i och med att de inte får samma extrema muskelmassa över manken och bakpartiet.
Korsar in belgisk blå för att få ett högre foderutnyttjande och bättre klassificering av slaktkroppen samt högre slaktutbyte.

# 7 Dvs ren profithunger. 

Ja, sjukt är det iaf. Det räcker med det kött som finns på vanliga djur.
ugglarp…det har jag sett här…

Ugglarps slakteri ligger i Hörby
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Rebecka_Svensson, klart korsningarna får lite mindre utav den rasens bekummer eftersom du avlar med en ras som inte har de bekymren, men det bör ju fortfarande finnas risk för de bekymren, de kan ju fortfarande nedärvas, hälften utav din korsningskos gener kommer ju ifrån BB:n, och råkar du sedan annvända korsningarna i avel, så kommer du ju börja avla mer på de dåliga egenskaperna som de även bär på, frågan är om det är värt det när det är en ras som har så dåligt rykte för mkt problem?..
Det stora problemet är väll det moraliska, att genom att du köper in de djuren för din avel så bidrar du med pengar till den uppfödningen utav den rasen, och vill man värkligen göra det?