Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3581 ggr
xcandygirl
0

halvakut - Noll inspiration.

För några månader flyttade vi hem våra hästar. De går alltså i en hage utanför mitt fönster och "stallet" (om det ens är tillräckligt stort för att kallas för stall? :p) står nästan precis utanför dörren. Det är ju bra, och vi har såå mycket mer tid till hästarna nu, men problemet; Vi har knappt tillgång till ridbana. Det finns stall med två ridhus och hela konkarrongen bara någon halv km bort, men där är också så mycket hästar att vi måste låta dom rida först. Det finns alltså bara möjlig tid såhär sent på kvällen, om ens det. Vi har en landsväg som jag kan strutta runt på, och det borde ju duga, men jag har ingen inspiration alls till att hitta på nya övningar och roliga saker att göra hela tiden. Det blir otroligt tråkigt och uttjatat efter några månader, så jag känner knappt för att ens sitta upp i sadeln. Det känns såklart inte bra, man ska väl tycka att ridning är roligt? Speciellt när man har turen att ha egen ponny. Jag är otroligt tacksam för det, men jag kan inte hjälpa att det är så tråkigt att rida nu för tiden. någon som vill hjälpa mig att komma på någonting kul att göra på en tråkig landsväg? Lättare dressyrövningar exempelvis? Ponnyn är inte så speciellt utbildad i dressyr, jag lyckades få henne på tygel först efter att ha försökt med det i fyra år.

[mammamian]
0

Det är ju vinter och vem kan känna sig inspirerad då (jag = vinterhatare) Flört

Tidningen Hästfocus (nya numret) har tips på olika övningar man kan göra utan ridbana! Sen när det blir vår kanske det blir lättare för er att rida ut eller att hitta något ställe att använda som ridbana?

Här hemma hos mig har vi gått i ide! Jag tycker att vintern är hemsk och har inte alls nån lust att rida. Om jag tvingar mig blir ridningen ett måste istället för en hobby och så får jag en massa skuldkänslor för att jag inte vill rida. Vintervila är jätteskönt! Då måste jag inte alls utan kan bara borsta och pyssla och invänta bättre årstider, med mer ljus och värme!!!

xcandygirl
0

Haha, vintern är värkligen blä. Jag har halvt gått i ide också, men min mamma blir så frustrerad för att jag inte rider så ofta, både av tidsbrist, skola osv. Jag har ett jobb som jag åker till på måndagar och tisdagar, onsdagar går jag på en kurs som även kommer att fortsätta i vår, och torsdagar och fredagar slutar jag 4, så tiden försvinner lixom också. :( Min mamma förstår inte riktigt dethär med vintervila och bete osv, hon vill att jag ska bo på hästryggen, hur mörkt och kallt eller varmt det än är //:

CelsiusT
0

Finns det inte ängar man kan rida på? Just nu är det väl kanske svårt när det är så blött i markerna, men annars.

Du skriver att ni bara kan rida i ridhuset "så här sent", är det halv 8 på kvällen du menar? Det är väl inte så sent =P Jag kan ibland gå ut och rida vid 8-9-tiden och ibland är jag ute upp till 2 h. Jättemysigt att rida på kvällen (speciellt när ma har hästarna hemma så är det ju så smidigt att bara slänga sig ut en sväng när man känner för det).

Skänkelvikning fram och tillbaka över vägen. Perfekt om hästen itne är så välutbildad. Rid 3-4 steg skänkelvikning åt vänster, rid 3-4 steg frammåt, sedan 3-4 steg skänkelvikning åt höger, så rider man så tvärs över vägen fram och tillbaka. Även öppna och sluta går bra att göra på vägen. Öka och länga stegen funkar super på vägen. Många av dom övningar som man gör på banan går att göra på vägen med, bara man har lite fantasi hur man ska omarbeta dom.

Medarbetare på westernridning.ifokus

xcandygirl
0

Jag har inget emot att rida iväg sent, det är det att folk fortfarande rider klockan 9 halv 10 på kvällen, och det är oftast ungefär då vi brukar natta våra :p Det är ganska många i det stallet och alla är tävlingsryttare med fina porslinshästar som tränas varje dag. För mig är det inte så, jag är mer "hobbyryttare" (heter det så när man inte lägger större krav på att bli bättre hela tiden? ^^)
Men så dygnets timmar räcker inte till ibland /: Det blir bättre på jullovet <3

CelsiusT
0

Men måste man hålla igång hela tiden jätteintensivt då? Kan det inte vara okej att rida ut en liten sväng under helgen bara och låta hästarna vila under veckan. Antar att detta är en svacka som är just nu under den mörka tunga tiden? Isf så släpper det ju snart. Sänk kraven och rid bara ut lättare turer när du har tid och vdret tillåter så kommer nog snart inspirationen tillbaka.

xcandygirl
0

Jag tänkte också det, men jag blir så tveksam eftersom att hon är gammal och hon tappar musklerna mer och mer lixom /: Kan det vara farligt eller dåligt för hennes kropp? Kan jag inte träna upp dom senare, när det börjar bli ljusare?

Vi har inga ängar faktist /: Vi har frågat ägaren av en ''miniåker'' eller vad man kan kalla det ( ..?) om vi får ha sommarhage och en liten ridbana där. Det växer lixom bara gräs där, men vi har inte fått något svar, och han säger troligen nej då inte ens grannens systersöner fick åka cross på den.. /: 
Blir så irriterad, dom använder den licom inte ens.. >.<

Gronstedt
0

Det är inte så lyckat att låta en gammal häst tappa kondition och form, det är alltid en risk att några gamla skador och förslitningar kommer fram när man ska sätta igång. För äldre hästar är det bäst att hålla igång hela tiden, även om man tar det lugnare periodvis.

Men jag förstår inte hur du tänker - bara för att grannarna inte använder sin mark på något sätt som du tycker är godkänt så skulle de på något sätt vara skyldiga att låta er göra vad ni vill med den?

xcandygirl
0

Det var inte riktigt så jag menade…
Jag menade på att de slösar bort den lilla plätten på inenting. Den är inte använd på flera år, troligen inte ens på över tio år, så den är lixom bara där oanvänd, och eftersom vi har hästarna hemma, med en halvstor hage på tomten så behöver vi också en sommarhae till sommaren.
Dels för att fixa hagen som dom har nu. Allt gräs har försvunnit och det är bara massa jord och lera där nu, så vi ska plantera nytt när det kan växa lixom.

Det känns lite dumt att slösa bort en sån bit när vi har så stort behov av den. Vi skulle ju betala hyra också då ..

Rörig kommentar, men hoppas du förstår.

CelsiusT
0

Många bönder får pengar för att låta vissa marker ligga i träda vissa tider. Kan bli bökigt med bidragen å så. Köra cross på åkern känns ju inte så där jättebra för att bevara den, så det förstr jag om dom inte får.

Fast det är ju bara mörkt några veckor till, snart blir det ju ljusare igen. Så om man bara rider på helgen ch kanske nån gång mer i veckan så håller man ju ändå igång men på lågfart. Tror jag inte är så himla farligt.

xcandygirl
0

Men det är lixom inte ens en åker längre, det är bara en gräsplätt.
Fast är det på något sätt "åkermark" 'under' gräset? o:
Jag vet inte mycket om sånt.. :p

Men den är alltså helt oanvänd på över tio år och är bara en stor gräsplätt nu för tiden. Vid sidan ligger även en ihopramlad lada som rasade pga all snö på taket förrförra vintern. Den var också oanvänd.

CelsiusT
0

#10 Att den ligger i träda innebär att den är oanvänd. Annars ligger den inte i träda och då får man inga pengar för den.

[mammamian]
0

#10 - tror du inte att det skulle gå om du ber snällt? Cross förstår jag att de inte vill ha där. Det hade jag inte heller tillåtit även om jag inte använde marken. Vi lånar min grannes mark vid behov, men då vill han att vi har tillfälliga stängsel och att vi tar bort dem då hästarna betat klart. Ifall han behöver ta sig över ängarna när han tar skog om vintrarna eller så. Det blir inte så permanent lån då heller.

xcandygirl
0

Vi har bett lite snällt, men har inte fått något svar /:
Hur mycke får man för att ha arken oanvänd? För vi kommer ju betala hyra har vi gjort klart för honom

[mammamian]
0

Vet inte vad man får för att ha marken i träda, men om de har stödrätter så måste de ju ha mer mark än bara den plutten som du vill låna. Och inte kan man gärna få något om marken står jättelänge i träda? Vi har bidrag för våra betesmarker och jag tycker att det blir mindre och mindre för varje år och bidrag som försvinner. Är det inga stora marker och det bara står så undrar jag om det skulle ge rätt till nåt bidrag alls? Om han har något bidrag så kan det ju hända att han har ett som löper på ett antal år, men så länge marken bara betas och inte plöjs, gödslas och odlas så borde det väl vara ok även på mark i träda?

Tror att vi får runt 2000:-/hektar och år på den mark som vi har miljöstöd på. Mindre på vanlig betesmark (om vi ens får något nuförtiden)

xcandygirl
0

Ja, för den är ju inte stor /: Mamma mumlade något om att "han kommer säkert göra två tomter av den", så det är väl två tomter ^^

men han har ägt detdär i två år, och den har förblivit orörd, så han har troligen inga större planer för den.

Innan de ärvde marken ville tillochmed den gammelbonden hyra ut den till oss, "för annars skulle han odla granar där", men det har inte blivit något utav det heller :p

CelsiusT
0

#14 Finns så mkt konstiga regler kring det där. Men har du marken i träda så får du oftast inte ha betesdjur där, då är det inte i träda längre.

Elshira
0

Jag har varken ridbana eller ridhus på vintern, rider enbart på en travbana och mestadels på stigar eller grusvägar. Sidvärtes, fram/bakdelsvändningar, tempoväxlingar och serpentiner går alldeles utmärkt på vägen. Om det finns någon vändplan på någon grusväg så är dessa perfekta för volter!

Men på vintern brukar jag själv faktiskt satsa på konditionen från ryggen, och sedan gör jag markarbete både lös och med longerlina eller tömmkörning.

Du kan ju t.ex rida på vägen alla dygnets mörka timmar, och de dagar ni inte känner för att rida eller kanskwe har extra tid så kan du öva på bra saker på stallgången, t.ex att hästen ska flytta sig eller göra andra saker på komando. T.ex sänka huvudet vid tränsning, backa när man drar i svansen så man kan lasta av själv, eller träna bort olater som att lyfta på benet när man bandagerar t.ex

När det är ljust kan du göra markarbete (om du inte har en bra gårdslampa så du kan göra det när det är mörkt.

Och när du har tid och det är ledigt går du till ridhuset.

Hakuna matata!

xcandygirl
0

:) låter bra, men ja vet inte hur det skulle gå med dressyrövningar, då jag inte fårr chansen att lära mig någon vidare dressyr. Man kan/lyssnar inte så bra, då jag antar att hon tycker att dressyr är tråkigt. När jag har tagit ridlektioner med henne har vi alltid behövt träna Henne på Hennes dressyrkunskaper. Vilket är bra, men jag tycker inte att vi har kommit vidare långt så att vi kan starta på speciella dressyrmoves :p

Så även om hon skulle kunna göra dessa dressyrrörelser så vet jag inte hur man gör hjälperna för att få henne att gå sådär fint som alla andra kan :( :p

Elshira
0

#18 Det må hända att det inte går lika bra utan tränare, men tränare kommer du väll inte ha i vinter oavsett? Men jag kan lova att hästen tycker det är 100 ggr roligare med dressyr i naturen än i en paddock :)

Hakuna matata!