Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 1477 ggr
examynia
0

ge mineraler utan hö-analys?

kan man ge mineraler utan att man tagit analys? eller är risken att de blir för mycket å att de då blir farligt?.. för som sagt nu vet jag ingenting om höt.. å han får bara betfor som kraftfoder.. just för att jag inte vet vad höt säger å att han knappt går nåt nu men han måste få något när dom andra får..

Elshira
0

Det enda som skulle kunna vara farligt (i rimliga mängder av det man ger) är selen, men nästan allt hö är relativt selenfattigt så ger man inte mineraler brukar man ge selen någon gång i veckan om man inte råkar ha ett hö med bra selenvärden.

Ger du inte mer än det som står på säcken lär du inte överdossera i.af.

Själv brukar jag också ge mineral även med vanlig höanalys. Tar man analys för alla mineraler och spårämnen hästen ska ha så kostar det skjortan, så då får de hellre få en skvätt mineraler…

Jag brukar köpa mineraler med vitaminer, efter som att vitaminerna börjar lakas ur höt efter drygt ett halvår, så efter nyår kan det vara lagom att ev ge vitaminer om man nu inte redan har mineraler med det.

Hakuna matata!

examynia
0

okej… men då köper jag mineraler.. fick reda på att de ska tas analys nu.. dom jag köper av skickar in i morgon å vi är några stycken så vi delar på betalningen..=)