Råd om häst med problem vid utsläpp?
Vi har en häst på jobb som har blivit otroligt besvärligt att ta ut i hagen. Tydligen har andra haft samma problem som mig nu under sommaren. Det är bara när ägaren är med som hästen går lugnt och fint.
Tidigare har det aldrig varit något problem med hästen vid utsläpp, och han har varit hos oss länge. Nu verkar han plötsligt bli rädd för precis allt! Det finns två lägen på honom. Antingen går han som en tickande bomb, blåser upp sig och stressar upp sig för minsta lilla hela vägen ut till hagen med stora steg, spänd kropp och huvudet uppe i molnen. Vid grinden hinner man knappt öppna innan han vräker sig in i hagen i full fräs. Det andra läget är att han vägrar gå framåt. Han tvärstannar, blåser upp sig och stirrar vilt ut i luften som man allt han ser är monster framför honom.Med mycket möda och lirkande tar han en meter i taget, men man känner hur spänd han är. Vid grinden är det likadant, han vräker sig verkligen och tvekar inte att springa över en om man inte hinner ur vägen.
Han verkar ha blivit rädd och osäker vid både insläpp och utsläpp, men ingen vet vad som har hänt. Hästen i fråga är ett stort halvblod på minst 175 cm, och jag med mina 158 cm har både kedjegrimskaft och spö för att någerlunda säker kunna ta ut hästen. När han blåser upp sig blir han verkligen enorm.
Jag tycker det känns som brist på tillit. Hästen ser spöken i precis allt hela vägen ut till hagen, och trots att jag försökt både att lugna honom, ignorera honom eller vara bestämd mot honom är han likadan och helt enkelt rädd för allt. Han litar helt enkelt inte på mig och att jag kan "skydda" honom.
Vad har ni för råd till mig? Hur ska jag få hästen att lugna sig när han blir sådär? Hur kan vi hitta tillit så att han kan slappna av någerlunda när vi går ut i hagen? Jag har inte möjlighet att jobba med honom mer än på just vägen in och ut från hagen, men vad kan man göra på den biten?
Väldigt svårt att lösa, och underligt att det börjat sådär. Kan det vara synen som skadats på något sätt?
Svårt att säga vad man ska göra, men jag hade nog försökt ha ett långt grimskaft och haft honom någon meter bakom mig. Dels för att jag då 'visar vägen' och dels för att jag känner mig tryggare med det. Men är man inte van att ha det så, eller om det är staket på sidorna så att hästen kan springa ner en för att den inte ser någon annan väg, så blir det farligt.
De flesta hästar springer inte ner den som leder dem även om de blir rädda, så länge de kan ta sig runt vid sidan av. Om hästen sprungit förbi hade jag stannat och gått åt andra hållet så att jag var först igen. Men det beror ju även på hur omgivningen ser ut, är det trångt är detta en osäker metod. Finns det däremot gott om plats och om du har god hörsel och känsla på vad hästen gör bakom dig, så kan du ju testa. Fast med en häst som kan springa rakt in i en känns det inte säkert ändå, som sagt undviker de flesta det om de inte hålls för kort, men undantag finns.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Om det är synen borde han väl visa det även vid andra tillfällen? Just nu verkar det mer som att han börjat se spöken.
Att ha honom bakom mig är stört omöjligt.
Han är enormt stor och även i vanlig lugn och långsamt skritt måste korta jag skynda på stegen för att hinna med. När han dessutom stressar upp sig och länger stegen så är det bara att hålla tillbaka honom så att han inte bara drar iväg framför mig. (Givetvis med eftergift så fort han saktar ner).
Det är ganska så tight med staket på båda sidor, men ändå så pass att det är god marginal för honom att vända sig. Risken är ju att vänder man honom från faran mot hemmet så bestämmer han sig för att sticka i full fräs hem. Jag kan ju i alla fall försöka känna på om det kan funka imorgon, märker väl rätt snabbt om han blir stirrigare av det.
Hur hade du gjort i de situationer när han istället tvärt om bara vägrar gå och fryser fast i marken? Jag har försökt att "dra" (visa vägen genom att gå före och försiktigt sträcka grimskaftet), men då börjar han backa och gör sig redo att kasta sig bakåt. Driver jag på bakifrån (eller rättare sagt snarare vid bogen) så tvärar han men går framåt ett par steg sedan fryser han fast igen. Så höll vi på i säkert 20 minuter idag (borde tagit max 5), men jag föredrar absolut det före när han hoppar åt alla håll och kanter i full fart.
Jag hade inte gjort ågra volter osv om det är tight med staket, stor risk att allt blir värre då.. :/ Så då vet jag inte riktigt vad jag hade gjort.
Om han bara fryser fast hade jag väntat ut honom. testat att be honom gå framåt med några minuters mellanrum, men inte mer…
Hoppas du får bra tips :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänk på också att om man berömmer en stressad/rädd häst varje gång så kan hästen börja spela bara för att få beröm.
Samt att man ska heller inte "lugna" hästen, prata bara vardagligt som att vädret är fint och så men säg inte t.ex: Såja, titta det är ingen fara.
Eller liknande - då berättar du att det faktiskt kan vara farligt!
Man får dessutom automatiskt en annan röst när man pratar "lugnande" och den rösten gör tyvärr ofta mer skada än nytta då du, som sagt, berättar att det faktiskt kan vara farligt.
Och något farligt för en häst så är det livsfarligt och hästen tar genast till flyktinstinkt för att rädda sig själv - en rädd/osäker/stressad/nervös häst är en livsfarlig häst, man vet aldrig var man har dessa då det är instinkterna som talar.
Se till att du är hel cool själv också, är du minsta stressad eller osäker (annat) så märker hästen av det direkt och det kan göra allt otroligt mycket värre. Är du osäker - be någon annan som är säker att ta hästen (om möjlighet finns).
Testa att göra halter var 3e meter och vid varannan halt så backar du också tillbaka hästen 1-2 meter och sen framåt igen.
Få hästen att avända huvudet, då har den inte tid med att stressa upp sig. Använd gärna godis som motivation men gör det inte till en vana för hästen, då kan den som sagt fortsätta bara för att få godis och beröm.
Det viktigaste är att Du har bra temperament och humör själv, är du positivt inställd så blir också hästen det.
Jag förstår dig att det kan vara skrämmande med stora hästar som brusar upp sig så där, jag själv är 159,5 och fick en Shire på 180cm (4åring) på tillridning för 2år sedan (då var jag dessutom 158cm). Man känner sig sjukt liten när de höjer huvudet, de behöver inte ens höja huvudet - man är liten oavsett om hästen står och hänger eller stressar upp sig. =P
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
#4, Nej jag berömmer inte eller pratar lugnande. Jag säger i helt vanligt tonläge mer som att "Jaja, nu går vi då."
Nu finns det ju ingen möjlighet att någon annan tar ut hästen, och dessutom beter han sig likadant med alla utom ägar-familjen, så det hade ju bara löst problemet för min personliga del och inte för hästen.
Jag försöker att inte stressa upp mig själv eller bli nervös, men det är ju som sagt lite svårt när hästen är enorm. Men jag går inte runt och medvetet oroar mig, utan försöker bete mig som om det vore vilken lugn häst som helst.
Nu är det ju bara idag och imorgon kvar, så jag antar att jag bara kommer fortsätta so jag gjort resten av veckan. Men efter semester-uppehållet kan det vara bra att ha något att jobba med om hästen fortfarande beter sig sådär i agusti.
#4, Nej jag berömmer inte eller pratar lugnande. Jag säger i helt vanligt tonläge mer som att "Jaja, nu går vi då."
Nu finns det ju ingen möjlighet att någon annan tar ut hästen, och dessutom beter han sig likadant med alla utom ägar-familjen, så det hade ju bara löst problemet för min personliga del och inte för hästen.
Jag försöker att inte stressa upp mig själv eller bli nervös, men det är ju som sagt lite svårt när hästen är enorm. Men jag går inte runt och medvetet oroar mig, utan försöker bete mig som om det vore vilken lugn häst som helst.
Nu är det ju bara idag och imorgon kvar, så jag antar att jag bara kommer fortsätta so jag gjort resten av veckan. Men efter semester-uppehållet kan det vara bra att ha något att jobba med om hästen fortfarande beter sig sådär i agusti.
Ni kanske helt sonika skulle ta och gå till hagen men inte släppa honom utan gå in igen. Upprepa det lugnt och metodiskt, när han kan gå rel lugnt och INTE springa iväg när ni släpper.. Då massa beröm och få gå ut i hagen. Gör det dagligen och han kommer lära sig snabbt vad som gör att han slipper gå fram o tillbaka. De är stora och det kan bli farligt. Det ska inte behöva vara ngt problem min ettåring vänder och väntar när jag släpper ut henne.
Svårt när man inte känner hästen eller situationen men fungerar det med ägarfamiljen så undrar jag Gör han likadant om ni leder men ägarfamiljen bara iaktar?
Ett tips om han är lugn när ägarna är där, låt ngn annan filma så att ni kan visa ägarfamiljen vad han faktiskt gör, då kanske de kan ge råd som känner hästen väl?
Är det elstängsel? Vi hade något liknande när en pålle vid intaget råkat ut för att personen som ledde den råkade ta i staketet, så hästen fick en stöt direkt från personens hand. Hästen blev väldigt skeptisk mot att bli fångad i hagen och väldigt skeptisk mot haggrinden. I hans fall gick det över efter några gånger när ingenting hade hänt, men den här häsen kanske har svårare att lita på någon annan än ägaren, så att den bara känner sig trygg med vederbörande?
# 7 och 8. De två sista dagarna hade han lugnat sig en hel del och det var inga problem mer än just vid grinden. Nu är det en månad kvar tll jag ska jobba igen, så vi får helt enkelt se om något har förändrats då.
Lite sen kommentar men jag brukar använda halter och rygga. min häst brukade dra in från hagen och "skita" i personen brevid…
jag började träna henne med att backa till stallet när hon va dum för då orkade hon inte hålla på utan väntade på mig. det har jag gjort med ett flertal hästar bland annat en som är dryga 180 hög.
vi grinden kan man träna på att ge en godis i grinden men hästen vänd. det gör ofta attt de inte vill springa iväg ifrån dig utan väntar snällt.
Hur gör ägarna? De kanske har nåt litet "superknep". Finns möjligheten kanske man kan ta ut hästen tillsammans någongång -alltså att tex du leder och ägaren går med bredvid som stöd för båda.
Har själv haft en häst som inte var så enkel att leda för andra och där blev det så att ingen vågade ta in henne…
Jag hade inte haft hästen bakom mig utan haft den bredvid, med kedja men inget spö (det var det några som testade på min -utan min vetskap och utan att veta att hästen var spörädd). När hästen stannar sådär hade jag väntat ut den, väntat på att den sänker huvudet och när den gör det -gå. När de är sådär "uppe i det blå" blir det hopplöst annars för man får ingen kontakt med dem och de ser dig knappt.
#11. Nu var detta i somras och är inte alls aktuellt längre. Hästen går nu att ta ut utan några större problem.