Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 4296 ggr
Cederin
0

Träna hoppteknik

Hästen jag eventuellt ska börja träna har ganska klumpig hoppteknik, han liksom slänger sig fram över hindret. Han älskar att hoppa men är ingen världstalang just nu. ;)

Har någon nått bra tips på övningar man kan göra eller ska man bara hoppa som vanligt och se om han förbättrar sig? Är inte så van vid att träna hästar, så hjälpsamma svar är guld värt! :) Tack på förhand!

Medarbetare på Naglar och Hår

Klasselover
0

Hoppa karaktärshinder :) Mycket utfyllnad och läskiga grejer brukar få dom att lyfta lite extra på benen.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Cederin
0

#1 Hehe, grejen är att han inte direkt behöver lyfta mer på benen, snarare skulle jag nog bara vilja få honom i ett rundare och mjukare hopp :) Kanske uttryckte mig lite fel.

Tack för tipset oavsett! :)

Klasselover
0

Karaktärshinder gör oftast att dom rundar sig mer också :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Cederin
0

#3 Okej, kanske kan testa! ^^

Spiritinthesky
0

Brukar funka att hoppa studs och kombinationer, samt använda sig av en eller flera markbommar innan hindret :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Cederin
1

#5 Studs tänkte jag också på, låter som en bra ide! Tack för svar! :)

Gronstedt
0

Det brukar också hjälpa med mycket bomarbete, gärna ganska högt, uppsuttet eller i töm - då blir hästen van vid bommar och "attackerar" dem inte på samma sätt.

Karaktärhinder, är det detsamma som "titthinder", tro? Obestämd

Cederin
0

#7 Det kan nog stämma, ägaren till hästen hade tydligen också arbetat med bommar och då kanske det även är bra att köra på samma spår!

Karaktärshinder är väl såna som är uppbyggda med "dekorationer" eller hinderdukar osv, som gör dem speciella och hästen tittar extra noga?

WinterPrince
0

Har du löshoppat honom någon gång? Har han samma teknik där? Kanske behöver han lite höjd på hindren för att få bra språng?

Vet en stor häst jag red som snubblade över 50cm hinder, men hoppade riktigt fint upp mot 80-90cm.

Klasselover
0

#7 Karaktärshinder och titthinder är samma sak :) Eftersom jag läser Hoppning B på skolan har vi nogrant fått lära oss att säga karaktärshinder, antar att det sitter i ;)

JessieS
0

Hoppa studshinder och annan gymnastikhoppning så att han blir starkare i "hoppmusklerna". :)

Cederin
0

#9 Nej, jag är bara nybliven medryttare och har knappt ridit hästen än men ville hjälpa ägaren att hitta lösningar på hans hoppteknik ;) Så jag vet intw så mycket än. Tänkte bara spåna lite på vad jag kan hjälpa till med.

Tack för svaren!

mantovani
0

en bra övning är att ha en travbom till ett lågt kryss 2.5m mellan för häst(jag brukar ha på vita sockerbitar) sedan en oxer 5m senare oxå häst. den hjälpte mig med min som drog iväg.

sen en annan som man gallopperar in i är en 5 studs med sockerbit, bom, oxer, bom, sockerbit. det gör att hästen inte kan "dyka" eller bra iväg.

kolla gärna in min blogg

www.hastgalen.se

Cederin
0

#13 Utförligt svar, tack så mycket. :)

Klasselover
0

#13 - Fast det ska vara 5,5m mellan kryss och oxer, därav namnet 5,5an på övningen :)

mantovani
0

okej, jag brukar få hjälp att stega upp.