Du som är ung med egen häst!
Har nu funderat ett tag på detta med egen häst trotts att man är ung och har skola och kanske inte världens bästa pengar konto.
Hur gör ni som är unga och har egen häst? betalar era föreldrar eller betalar ni helt själva?
Jag är då 16 och bor med min mamma som är ensamstående då min pappa gick bort när jag var 2. Och vi har varken bil eller körkort, dock har nästan alla i min släckt det, utan körkort , gör det då hästköp osv omöjligt? .
Hur fick även ni tilllåtelse av förelder att skaffa häst?
Ja berätta hela eran häst köpar historia!
MVH Elin
Jag fick min häst när min pappa när han och mamma skilde sig när jag var 13-14. Det var pappas som betalde allt i början, hästen, maten, försäkrning osv. Men sen när jag blev äldre fick jag betala mer och mer själv. Nu betalar jag allt själv, men å andra sidan bor jag inte hemma längre och har ett jobb.
Det kan ju vara bra att ha körtkort och möjlighet till bil i fall det skulle hända hästen något och om man måste åka iväg. Sen kan det ju även vara bra om man ska iväg på träningar. Omöjligt är det inte med definitivt är det en fördel att ha bil.
Sen är det tuft om man inte har mer än studiebidraget att leva på. Jag har räknar att min häst kostar (i runda slängar) runt 2000 i månaden med stallplats, mat, hovslagare och försäkrning. Och skulle de hända hästen något och veterinär måste tillkallas blir det ju ännu mer.
Men har man möjlighet att få hjälp att betala lite, så tycker jag definitivt att det är värt det. Hästarna har hjälpt mig genom mycket och kan ge så mycket glädje!
#1 , jag kommer nog få hjälp med lite pengar från andra håll, och jag kommer väll börja jobba snart , och pengarna går ju direkt till det då!
Jag har bröder med bilar osv, som alltid skulle ställa upp , detta får vara bara tills jag själv tar körkort osv, vilket inte är långt kvar! Då min mamma är ett hund freak som gör allt för sina hundar så skulle hon nog absolut hjälpa med hästen om veterinör skulle behövas!
Jo jag har alltid älskat hästar, dom har gett mig lugn när jag behövt det som mest, och ja , det skulle vara en dröm för mig att få ha en egen , en bästa vän.
MVH Elin
jag räknas väl inte som ung längre:-P är 25 nu.. men är arbetslös å får ut ca4300 kr i månaden som jag kör runt min häst på..
men när jag fick foderhäst fösta gången så betalde jag ju allt själv å då fick jag 2500 kr i månaden nä rag gick i skolan så de kör de jag runt hästen på.. men dock så betalade min pappa bensinen till stallet å jag fick låna hans bil osv.. för den enda stallplats vi hittade var 1,2 mil från dä rjag bor.. men annars själva hästen körde jag runt på 2500 kr då för ett antal år sen.
jag fick skaffa min foderhäst för pappa nä rjag flyttade från mamma å till honom pga att jag mått dåligt i min uppväxt tillsammans med min mamma.. å jag kan säga såhär.. hade inte jag fått skaffa honom s hadeinte jag varit här idag .. han hjälpte mig något enormt i livet å fick mig att känna mig behövd osv.. så jag tackar honom R.I.P min bästa vän.
djur kan göra så mycket för en.. folk utan djur kan aldrig förstå hur mycket djuren kan göra för oss..

Jag är 19 år, har en egen häst (2-åring), men jag har oftast haft 2. Jag har turen att ha eget stall på gården, så för min del blir det inte så extremt farliga kostnader. Mina föräldrar betalar ganska mycket av hästarna då jag enbart lever av CSN-bidraget för tillfället (1050 kr/månaden).
Jag står själv för all utrustning (sadel, täcken, träns, skydd -you name it), foder och ev. träningar/tävingar. Tanken är väl dock att jag ska bli klar med skolan nästa år och söka jobb. När jag väl har ett arbete och fast inkomst kommer jag ju självklart att betala allt själv.
Och ja, jag tror det är helt möjligt att ha häst utan att ha egen bil/körkort. Jag själv har körkort, men ingen tillgång till bil. Det brukar dock alltid fixa sig!
Jag hade foder häst mellan jag var 16-18, i början så tog mamma halva mitt studiebidrag och jag behövde inte betala något men efterhand så gick jag själv över till att betala för hans utgifter. Jag hade honom otroligt billigt så jag klarade mig på en tusenlapp i månaden, däremot hade jag nästan aldrig pengar över till annat så min mamma fick hjälpa mig med det istället.
lurvponnyn.vimeddjur.se
jag hade inte körkort när jag fick min första häst, var 20 och jobba på timmar och cyklade massa mil ivecan oavsett väder och vind :)
Billig utrustning och knackade dörr hos bönder för billigaste fodret, det gick! Doch får man ta bort annat som shopping bio och lite andra saker men jag tyckte det var värt det!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
VIsst är det värt det! Men det är även jobbigt att kämpa, det tar på en mentalt att varje månad inte veta om det helt och hållet kommer gå runt. Behöva gå till mamma och fråga efter pengar om det fattas till något och ta lån om det händer något. Det går fint sålänge allt går som det ska, men händer det något och man måste ta ut veterinär så blir det tufft. Även om mamma stället upp så blir det ju tufft för hela familjen.
Man kan faktiskt skaffa medryttarhäst. Finns även många som vill ha någon som tar hand om deras häst helt och hållet. Då behöver man inte oroa sig för att plötsligt stå utan stallplats eller utan foder, det blir någon annans ansvar. Man kanske betalar en fast summa varje månad och får då sköta och rida hästen som sin egen. Vet flera hästar i stallen häromkring som går som "bara sällskap" trots att dom hade kunnat vara ridhästar om någon brydde sig om dom.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tack så mycket för era svar!:) Ni gör mig så glad med alla dessa positiva svar !:) trodde det var helt kört utan bil men jaa.. tänk vad fel man kan ha!
Jag hade väll nog i början tänkt på foderhäst för ev senare köp, Och eftersom att jag ev ska börja häst skola så får även hästen följa med och bo med mig där:)
nu behöver jag bara försöka få min mamma att förstå att dethär är något jag verkligen behöver!
MVH Elin
När jag var åtta år sa jag till min mamma att "jag vill ha en häst" hon viftade med handen och "sa jaja lilla gumman om du sparar ihop till en halv häst så betalar jag andra halvan." Vem tror ni sparade varenda litet öre sen dess? När jag hade typ 15.000 fyra-fem år senare började hästletandet och mamma fick stå för sina ord och vi hittade en perfekt häst för 25.000 i lokaltidningen haha! Utb. La dress 110 hopp 13 år. Hade henne på närmast ridskola med gångavstånd.
Nu har jag bytt till en större häst och är 21 år gammal, bytte även stall vid hästbytet. Mamma och pappa körde på mig det första året men sedan jag tog mitt körkort har dom lyst med sin frånvaro dock är dom så måna om mitt hästintresse att dom betalar dom flesta utgifterna till den dagen jag hittar ett heltidsjobb vilket visst var svårare än jag trodde :P
Vet inte om detta svarade på dina frågor men det är iaf min historia ;)
Kan tillägga att varken min mamma eller pappa är det minsta hästintresserade men dom har fått stå ut.
Ingen av mina föräldrar var intresserade men sen hon köpte våran ponny har hon då blivit tvungen eftersom vi står på kollektivstall. Det hade aldrig funkat utan bil för oss pga att det är ett kollektivstall och det tar 25-50 min att ta sig till stallet med buss.
Föräldrarna betalar allt förutom det "onödiga", så som schabrak, ett par till skydd, lindor bl.a. För oss kostar kanske lasse 3-4 tusen i månaden (?) kanske på ett ungefär men sen tävlar och tränar jag och då går kostnaden uppåt.
jag har haft häst hela livet men när jag fyllde 18så fick jag betala allt själv.
hade en 2årig valack (som jag fött upp) som jag sålde då jag ville igång med ridandet igen (tanken var att jag skulle ha 2åringen plus min ponny att rida men ponnyn brött benet i hagen)
så köpte en ny häst för dom pengarna som blev.
för att ha råd med maten sommarjobbade jag och fick ihop 10000kr
så köpte in hö och spån som ska räcka hela vintern plus till 10kaniner.
får 2050kr i månaden då ska det räcka till hästens mat, tävlingar, mobil och kaninmat.
som tur är betalar mormor min stallhyra på 500 och mina träningar
fick med mig en sadel som var förliten så fick sälja den plus ett stort fint akvarium jag hade för att kunna köpa en bag dressyrsadel och en hoppsadel.
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
Jag fick min första häst för drygt ett år sen då jag var 15. jag har tidigare fått rida på ridskola. mamma och jag delar på en häst, jag betalade inget när vi köpte och mamma och pappa betalar en lektion i veckan men vill jag rida mer/tavla får jag betala själv.
jag har inte heller körkort och det kan vara väldigt jobbigt att alltid behöva skjuts. men mina föräldrar och min bror har så det brukar fungera ändå.
När jag var 16 köpte jag min egna häst. Han kostar ca 2000-3000kr imånaden beroende på vad jag köper och när hovslagare behövs. Jag får in ca 4800kr i månaden nu när jag pluggar och jag har alltid betalat för denna hästen själv.
Innan jag köpte denna hade jag en Islandshäst som var min och min mammas sedan 1994. Tyvärr stack min mamma när jag var 13 och då blev det jag som stod för hästen. Min mormor betalade då 1000kr i stallhyra för henne och eftersom hästen var gammal så var det ju inte så höga kostnader för henne förutom vaccination och försäkring 1 gång om året och hovslagare var 8 vecka på 300kr.
Kostnader beror ju helt på. Vad är det för häst? Vart ska den stå? Vad ska du ha den till? Är det bra bussförbindelser? osv.
Då jag inte tjänar några pengar så betalar pappa för hästen men han vill egentligen att jag ska betala den själv men hinner inte ha jobb. (är 15)
Köpte hästen gjorde jag dock för egna pengar! Utan utrustning så jag har köpt allt hästen behöver, betalar för vaccinationer, hovslagare och ev. veterinärkostnader. Fast pappa betalade en gång när det blev dyrt.
Fast det är jag som fixar allting med hästen. Håller koll på när det behöver skos så jag ringer hovslagare, håller koll på vaccinationer och allting. Men det är ju min häst så. :)

Jag må låta som världens tråkigaste och elakaste människa just nu, men jag tycker helt ärligt inte att du ska skaffa häst ännu. Inte om man har en såpass begränsad budget och när du skriver "mamma kan nog ställa upp med veterinärkostnader" och " kommer nog få tag på pengar på annat håll" och är osäkert med skjuts så låter det allt annat än bra planerat för att skaffa häst. I mina öron iallafall.
Jag var väldigt ung när jag köpte mina första hästar. Nu har allt visserligen alltid gått bra för mig och löst sig, men som någon tidigare skrev är det tufft att inte veta hur det ska gå den månaden. Och jag har ändå alltid haft pengar undanstoppade och haft en pappa som ALLTID funnits där och hjälpt när/om det behövts, och haft eget stall på gården och gratis strö osv så har "kommit undan billigt" på så sätt.
Men skulle jag stå i den "sitsen" idag, när jag vet hur det varit så skulle jag aldrig skaffa häst med en så sträng budget. Tycker som någon skrev här uppe att det vore bättre med en medryttarhäst, tills du har en inkomst åtminstone.
Det må låta hårt, men.
Möjligtvis låna en häst på foder OM du är helt på det klara med alla kostnader och att du är säker på att din mamma ställer upp med pengar, och att hästägaren är väl medveten om hur din situation ser ut.
Jag fick min egen häst när jag fyllde 13 år. Det var den lyckligaste dagen i hela mitt liv!
Mamma och pappa betalar allt, sådan tur jag har.
Jag skulle inte kunna ha en egen häst utan min mammas hjälp, men jag har lärt mig otroligt mycket under den tiden. När jag tjänar egna pengar vill jag börja betala min häst själv :)