Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 1606 ggr
CorneliaAndersson
0

Jobbigt!

Jag rider en av mina kusiners hästar. det är en C-ponny. Han är snäll att rida i paddocken om man är säker å så. Men när man rider ut, då blir han som en 3-åring. Gör allt för att bli av med ryttaren och sen galopperar utan stopp hem till gården. Han har gjort så med min kusin som nu är 17 ochhar ridit sen hon var 3! hon har haft jobbiga hästar innan men denna klarar hon ej av vid uteritter. Detta gör att jagej vågar rida ut med honom! Han är en gammal ridskolehäst, men ändå får han för sig sånt ;(

Tips?

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

examynia
0

det kanske funkar om han får nånting att jobba med hela tiden ute i skogen..tex halvhalter.. jobba honom i form eller liknande.. serpentiner om de går..kanske gå lite i terräng så han verklgen får lyfta hovarna eller nåt sånt..få honom att tänka på annat än att han vill springa hela tiden..

så får jag göra med min häst som typ blir rädd för allt å vill hoppa undan å backa i 360km/h när han ser nåt läskigt.. å jag har märkt att ber jag honom om nånting å han får jobba med hjärnan så tänker han inte på alla "läskiga" saker.. kanske funkar med en som vll sticka ute åxå..

CorneliaAndersson
0

#1 Tack för tipsen :)

Kan man inte promenera med honom å se hur han betér sig vid promenader?

/ Cornelia Andersson,

examynia
0

ja de tycker jag gott att du kan göra:) då skulle jag ta en kortare promenad i skogen å sen när de går som bäst vända å gå hem.. för då blir de ju en positiv upplevelse å tänkt å bättre förutsttningar till nästa gång för de kommer han ihåg till nästa gång.. så skulle jag göra iaf.. =)

CorneliaAndersson
0

Ja, såkan man göra det några gånger och sen sitta upp så kan min kusins mamma gå med och leda kanske? Å göra samma sak där?

/ Cornelia Andersson,

examynia
0

ja jätte bra idé.. de tycker jag verklgen ni kan göra..=) å som sagt när du rider sen å har nån med.. jobba honom lite å gör halvhalter osv så att hanhar att tänka på hela tiden .. å variera ofta så att han itne blir uttråkad.. ge han uppgifter hela tiden=)..

men jag tänkte på de.. hur är han om du rider i paddocken en sväng försrt å sen rider ut? blir han likadan ute ändå?

Fridaaaa
0

#2 I regel brukar dem inte bete sig likadant på promenader som när man rider.

Är bara när man rider ut själv på den som den gör så eller även vid sällskap?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

examynia
0

#6 nä de är sant de gör dom ju inte men de är ju ändå ett sätt att börja.. om inte annat för att #0  ska känna sig säkrare tillsammans med hästen ute =) å kanske bygga upp något där.. så jag tycker ju inte att de är fel med promenad så man kan börja nånstans=)

CorneliaAndersson
0

Han gör det alltid. Även om man har sällskap och om man har i paddock först

/ Cornelia Andersson,

examynia
0

#8 okej :-/ men som sagt jag tycker att du kan börja med promenad om du tycker att du känner att du vill de å se hur han reagerar helt enkelt.. så brukade jag göra förr om de var en häst jag var osäker på=)

CorneliaAndersson
0

ok :) kan testa :)

/ Cornelia Andersson,

examynia
0

de tycker jag verkligen.. jag hade nog t.o.m satt utrustning på så att han kanske "tror" att ni ska rida å så blir de bara promenad å kanske se hur han reagerar.. kanske reagerar annorlunda med utrustning än med bara grimma tex.. men testa du dig lite fram,,=)

Fridaaaa
0

#9 ok hmm.. Märkligt.
Promenera lite med den och försök få kontakt ifrån marken först :)
Kan hjälpa :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

examynia
0

som sagt man måste bärja nånstans å testa sig fram.. =) å bygga upp en tillit med hästen=)

CorneliaAndersson
0

ska prova :)

/ Cornelia Andersson,