Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3311 ggr
Alexandra13
0

Äntligen barbacka.

Idag på ridlektionen blev det barbacka!!

Jag trillade av 2gånger i trav. Första gången landade jag på fötterna och andra gången så galopperade jag och hästen ville inte stanna så jag försökte stoppa honom, och när han tillslut saktade av till trav så trillade jag av x) Men det gjorde inte så ont :D Andra gången jag galopperar barbacka, heheeee.

Jag har trillat av sammanlagt 12gånger på bara 2år, uch så dålig jag är.

Alexandra13
0

Hur många gånger har ni trillat av?(i både barbacka och inte barbacka)

Milli
0

haha :) ojdå… dålig är du ju inte! det är ju svårt innan man får upp balansen ordentligt. Tur att du inte skadade dig iaf! :)

själv har jag väl åkt av ca 10 ggr, varav 5 utav dom är vid hoppning :p haha

Anna
0

Jag tycker det är jättesvårt med balansen i barbacka! Svårast när avsaktningarna från galopp till trav - det blir så studsigt. Men när jag red barbacka varje dag i ca en vecka så fick jag upp balanskänslan ordentligt och nu sitter jag mycket bättre. :) Det är bara att öva!

Jag har åkt av ca 10 gånger jag med, 2 av var ganska smärtsamma, resten var mest att jag antingen gled av eller flög av och hamnade på fötterna så jag ställde mig upp direkt.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Alex
0

Oj, många gånger! Tre gånger med sadel tror jag (varav en utan stigbyglar).

Sen så en massa gånger barbacka.. Folk påstår att jag får skylla mig själv när jag rider barbacka på en bockande häst..Oskyldig Men i stegringarna sitter jag kvar.. Än så länge har jag gjort det i alla fall.. *peppar peppar* ;P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Snuttan2
0

Kan inte komma på om jag åkt av någon gång då jag ridit barbacka mer än när vi vid ett tillfälle hade någon underlig herre-på-täppan-lek och man försökte putta av varandra, tror jag åkte av runt 3-5ggr då…

Med sadel har jag nog åkt av kanske runt 20ggr samanlagt eller så… Vet inte riktigt, är svårt att minnas och göra någon korrekt uppskattning av det…

Jag trillar fö aldrig av när jag rider ut :p Utan enbart när jag rider i ridhus… Och mest när jag planerat att skritta på lång tygel…

[slo]
0

100+, lätt… Antar att jag får skylla mig själv när jag sitter upp på vad som helst med fyra ben och mule, typ :)

MiaMaria
0

Säger som Slo =)

zandrizen
0

Tror bara jag har åkt av 2ggr när jag har ridit barbacka. Den ena gången var det en brant uppförsbacke och jag råkade släppa taget om manen och gled av. Andra gången tog hästen ett skutt åt sidan och jag satt plötsligt på marken. När hästägarn säljer sadeln får man glatt rida barbacka i 2-3 månader och helt enkelt vägra trilla av när hästen sätter iväg i 700 eller tränar på kast med liten ryttare Flört Har inte den minsta koll på hur många gånger jag trillat ur sadeln men det är betydligt många fler gånger!

Aourora
0

Barbacka är ju ren balans. Man måste lära sig att lägga vikerna jämt över hästen, så att man inte tappar balansen hela tiden.

En bra tips som jag kan rekomendera är att andvända en boll, en sådan stor och gummiaktig "pilatesboll" att göra ett par övningar på varjedag/några gånger i veckan.

Även att stå på ett ben när man t.e.x. bortar tänderna. Och att man när man rider skjuter fram bekenet så att man sitter mera på "skinkorna" o att man sitter avslappnat och håller om försiktigt med benen. Även att man försiktigt andvänder höfterna för att "jucka med" i hästens rörelser. För om  man är i samma rörelse som hästen så håller hästens balans upp dig, på ett bra sätt!-

Om man har en häst som inte har så mycket musker vid ryggraden så ska man i början ha en mjuk padd inder rumpan. Annars kan hästen och Du tycka att ryggraden är obekväm och även därför inte sitta rätt & komma ur balans.

Hästen reagerar naturligt som en gunga: Dens vikt flyttas framåt när man lutar sig bakåt och den flyttar sig bakåt om man lutar sig mkt lite framåt.

på detta sätten,om man har en lyhörd häst var gällande vikter så är det tillslut enkelt att hålla kvar balansen eller att återfå balans.

Efter mycket barbackaridning har jag insett att dessa råd verkligen funkar

Lycka till :)

Snuttan2
0

Tillägg på Auroras text är att man inte bör rida barbacka alls om man inte har välmusklad häst och att man inte bör göra det särskilt mkt om man egentlgien inte har någon kroppskontroll, då sittbenen är rejält hårda och skarpa emot hästen…

halludu
0

Ganska lite faktist..trillade av nyss:P typ i söndas och skrapade upp knät:P så ha lite svårt att gå ä hemma från skolan:P

mazze
0

Har väl åkt av omkring 20ggr. Man kan ju inte hålla räkningen, hehe…

gejsa
0

Har inte åkt av så många ggr. Kanske 7-8 ggr allt som allt.

Struten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

åkt av ca 25-30 ggr sku ja tro, senaste vurpan var rrätt stilig.. hoppade en kompis travare, vi hade tagit med han till klubben o hoppade i ridhuset, han är rätt grön änn, men ärlig:)
 så kommer de en katt trippande jusst när vi lyckats med ett jätte fint hopp så han tvärnitar o ja flög ju så klart;P
haha;P
min kompis börja ju så klart asgarva sen sa hon typ" de enda man hörde när du slog i marken var: J*VLA KATT!!" haha ;P  katten var de sista ja han se innan ja slog i marken;D
fmen de gick bra endå, lite sand i ridbyxerna va väll den enda "skadan"(inte för ja fattar hur de kom dit) så fick rida me skavande byxer resten av passet;P

lägger me en bild åxå;P

Lina
0

Jag vet intee hur många gånger jag har trillat av men många är det 100+ kanske?

På min ponny så hoppade jag 1m banor barbacka och i bara grimma, så det var inget problem ;) Men jag trillade av henne för ca 1½ år sedan och slog min svanskota mitt på hennes huvud, mellan öronen och det gjorde sviningt ont! har fortfarande ont:/

Peppe
0

#15 hur sjutton lyckades du med det? Förvånad svanskotan på hennes huvud??

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lisa_
0

jag har typ inte trillatr av på 2-3 år eller nåt sånt fast jag har ridit ca var dag…..stoltCool

Lina
0

#16 hon bockade. jag försökte hålla mig kvar men lyckades inte och jag flög fram. hon tog upp huvudet samtidigt som jag var påväg ner så det blev en rejäl smäll:S stackars häst.. hoppas att hon såg stjärnor efter det..  hehe

Murre_Uddiz
0

..oj.. Hur kan du ha ramlat av så lite xP hihi, jag har ramlat av en massa gånger både med sadel och barbacka :P och av skrattanfall ;)

Alexandra13
0

Jag har ett sår innanför såren sen jag red barbacka, så jag kan knappt gå!

Murre_Uddiz
0

va?

gejsa
0

#20# Hi hi hur menar du?

zandrizen
0

Gav mig ut på en barbacka tur igår! Vi inledde med ett bock rejs så att jag åkte av. Sen skulle jag upp på ryggen igen men plötsligt försvann hästen under mig men jag lyckades landa på fötterna. Sen hann vi rida en sväng innan jag åkte av igen i en helomvändning. Suck. Det var egentligen väldigt lite till bock där i början men igår räckte det iallafall för att jag skulle få ligga ner på backen… Dessa djur…

Eve
0

Näe min hät hade en svampinfektion i arbgåen fick jag inte rida med sadel på två månader.. tror ni min balans blev bra då eller? ;)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

gejsa
0

#24# Hade du bråttom när du skrev Eve? He, he kunde inte låta bli att fråga. Det blev lite stavfel här och där.

Alexandra13
0

haha, jag har ett sår innanför låret ska det stå.

gejsa
0

#26# Ha, ha jag då förstod jag dig bättre. Försökte fatta men kammade noll.

[Angel88]
0

jag tycker det är svårt att galopera och bryta av barbacka

Murre_Uddiz
0

#28 samma här! Svårt att hålla balansen, manen och att inte bara dra hästen i munnen o allt =P Om man nu inte har en häst som bara blir tacksam för att få sakta av ;) Men d kanske man flyger framåt istället ;D

Krabbis
0

Haha Jag har nog haft tur jag:D Jag har faktist inte ramlat av en enda gång (jag vill inte skryta) Men jag har haft rätt många bockande hästar som jag har ridit. men jag rider ju bara 3/ggr vecka..::S Men ändå

Murre_Uddiz
0

#26 ahaa :P

#30 host* jag red bara 1 gång i veckan i typ 3 elr 3½ år och jag ramla av en massa :P
Sen 2 ggr. Sen för bara 3månader sen kanske började jag rida 3ggr i veckan ;)

lisette
0

#28 att bryta av tycker jag med är svårt. men att galoppera barbacka är betydligt lättare än att trava.

fridak
0

jag har ramlat av mååååååååååååååånga ggr, och då har jag ridit på ridskola, 1 gång/vecka i ca 9 år. när jag slutade på ridskola och skaffade medryttarpållar så föll jag inte av lika ofta. roger, foderhästen har jag inte fallit av än. och senaste gången jag föll av var ca 1 år sedan då jag föll av medryttarpålle som stack iväg, inte hem. hade hjälp iaf att leta efter honom i skogen. sen har jag lyckats falla av två ggr under en lektion och en gång när vi red utan stigbyglar så tappade jag balansen, saktade av från galopp till halt och föll av då hästen stannade..

Eve
0

Gejsa - Hehe, aa, jag hade nog bråttom :P

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

ccv_sr
0

Jag tycker om att rida barback och har också ramlat av men det gick bra, man ska inte känna sig dålig för att man har ramlat av. :)

Kassy
0

Har ridit barbacka i 1,5 år på ett busigt islanssto som bockar, sparkar bakut, stegrar, vägrar gå, tokgalopperar och fjantar sig när hon känner för det. :) Men en helt underbar häst ändå och snäll vid all hantering och hon har lärt mig mycket :) Har åkt av ca 5 gånger tror jag ^^

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

niare
0

hmm vet inte riktigt men 20+ kanske har nog aldrig trillat av barbacka iaf inte vad jag minns :P

har åkt av 3 ggr på samma dag, var en hubertus :P

mallan-nog
0

Tips som tycker att det är svårt att sackta av häästarna barbacka… Testa korta ena tygeln lite extra, ta tag i manen med den handen och tryck lite mot manken, luta tungt bakåt, och bromsa i tygnarna samtidigt som du försöker bli så tung som möjligt.

Jag tycker det största problemet med att "bromsa" barbacka är just att man åker fram, genom att sätta ena handen och hålla emot vid manken brukar hjälpa iaf för mig…

lollostarn
0

70-100 gånger skulle jag tro?

Hade en riktigt busig shetlandsponny när jag var mindre. På vintrarna kastade han av mig i första bästa snödriva….

JustMySelf
0

Har ramlat av 10 gånger på 7 år :) Två av gångerna har varit barbacka, en gång när jag hoppade i skogen, andra gången var på ridskolan, satt med båda benen på samma sida, började glida och orkade inte ens försöka hålla mig uppe så gled ner resten med mening :P

Har ridit en hel del busiga/orutinerade/bockiga hästar så det har varit nära att jag har ramlat av ganska många gånger, men som tur är har jag bra balans :)

Offbeat
0

Har ramlat av fler gånger än man kan hålla räkningen iaf! Sist var när en sparkig häst satte ett ben utanför staketet med mig på ryggen. kände då att det var bäst att hoppa av i farten medan hon tog med sig översta tråden från staketet tvärs över hela ridbanan.
Har ramlat av fler gånger med sadel än utan, men rider inte barbacka så ofta.. Har konstigt nog aldrig ramlat av vid inridning heller utan bara i senare stadier..

Em--ma
0

Har ramlat av 3 gånger på 10 år. Varav 1 gång illa, var tvungen att operera och gå med gips hela sommaren ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Kristall
0

Halsrem barbacka, ett stigläder eller grimskaft duger bra och hjälper en hålla balansen utan att behöva dra hästen i munnen :) Har numera alltid halsrem när jag rider barbacka (annat än i skritt) eller rider ut på en busig häst, hellre ha en "fegrem" att ta i än hästens mun :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Killen
0

Har aldrig ramlat av just barbacka.

Rider min häst i alla 5 gångarter barbacka, på volten och ut i skogen utan problem.

kissmekate.blogg.se

Daisymink
0

1 gång på 18 år :) hade hellre ramlat av flera gånger så man skulle vara van vid det, men har väl för bra balans eller för mycket tur :)

// Vanessa 

Gaiezza
0

Det är kul med barbacka!

Jag har ramlat av 6 gånger på 8 år ;)

Och det äa bara barbacka jag gjord det då ;)

Bacon, svaret är bacon. 

carsbo
0

jag älskar verkligen att rida barbacka! man kommer så mycket närmare hästen :) i början så åkte jag nog av 2-3 gånger men landar man på hårt grus varje gång så lär man sig snabbt. men sen så ramlade jag av honom under en galopp och jag landade så illa på huvudet så att jag fick en lättare variant av hjärnskakning, så om jag rider honom nu är det bara i långsam trav och väldigt sakta galopp.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Hanna
0

Aldrig åkt av faktiskt. Dock var jag nära när jag för typ första gången red barbacka och hästen skenade iväg. Blev lite träning i vighet då vill jag lova.. Hängde i knävecket över hästens ryggrad men lyckades svinga mig upp och följa med i galoppen.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[LilleSkutt080801]
0

ramlat 3 ggr på ca 8-9 år Glad

[Tovab]
0

Oj vad lite.. kan med gott samvete säga att jag har åkt av på diverse sätt över 150 gånger. LÄTT. Kanske fler t.o.m XD

Dygt 30 gånger på ponnyn jag har haft i ett år nu då hon ibland blir lite.. Flygfärdig.

Fridaaaa
0

Trillat av 3-4 gånger på 8 år. Men tror det är för att jag är lite feg av mig ^^ dock aldrig trillat av barbacka ännu :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CorneliaAndersson
0

trillat av 2gånger på 5år.

Första gången på ridskolan när jag fick rida en 5-årig B-ponny som bara skenade iväg å tvärstanna när hon kom för nära hästen framför. Jag voltade i luften och landade på ryggen, fick ingen luft x''D.

Andra gången var också på en ''privat-ridskola'' när jag hoppade barbacka på en shettis. Hoppade 4 hinder och på det femte trillade jag av å landade på armen, gud vad jag skrattade och hästen bara ''Va i!?, Var tog hon vägen?'' x''D

Sen har jag ju såklart ''glidit'' av när jag suttit barbacka i damsadel å travat (på shettis) men då landade jag på fötter, alla gånger, så man kan väll ej kalla det för att hatrillat av??

Barbacka ridning kan vara svårt, det gäller att man kan hålla i sig med benen men ändå inte så mycket så att hästen/ponnyn skenar iväg för en x) *Host* hä´nt mig, men då var vi på ett fält + att jag hade, en typ av sadegjord som gick runt hela hästens mage, med stigbyglar (glömt namnet). Så då trillade jag ej av.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus