Säkerhetsväst
Nu ska jag (äntligen!) ta och införskaffa mig en säkerhetsväst, har slarvat för länge med det nu.
Problemet är ju att så många inte är godkända så vad ska man välja för väst? Har sparat ett tag nu så lägger gärna lite extra pengar för att få en så bra väst som möjligt.

De flesta har racesafe (går att hitta billigare än det pris de anger här)numera, speciellt de yngre tävlingsryttarna som nu måste ha säkerhetsväst. Den är godkänd, bra och skön.
Sen har vi ju min säkerhetsväst som jag bara har sett en förutom mig själv ha, Phoenix Tipperary. Den kostar runt 3000 kr… Men Gud vad skön den är! Den är tunn, otroligt följbar och andas väldigt bra. Lite i samma stuk som racesafe, fast snäppet bättre. Den är också godkänd.
Bild: min väst
jag har nästan alltid säkerhetsväst och har alltid haft. tidigare har jag haft hööks billiga men för 3/4år sen fick jag en racesafe i julklapp.
innan dess tvingade mamma på mig säkerhetsvästen medan nu tar jag på den mer frivilligt. Jag tycker det är den skönaste väst jag har använt och den är fortfarande hel trots ridning 4-7 dagar i veckan i 3-4år tid och några avramlingar på hinder. Den är värd sitt pris!
Jag har haft race safe i över 5 år och är väldigy nöjd. Den är bekväm att ha på sig (framför allt det aty ddn formar sig efter bysten osv) den känns smidig. Det enda negativa jag har om den är att ryggen inte formar sig fullt ut vilket för mig var i vägen på vissa sadlar. Jag vet inte om en storlek kortare kanske hade hjälpt, men jag tror inte det. Men det är som sagt mest ett problem om an lutar sig balåt i dressyrsadel, eller kanske westernsadel som har ett kortare säte med bakvalvet högt. Tycker absolut du kan prova den i.af, blan de absolut bästa ridvästarna! I höstas inhandlade jag mig dock en ny väst, kommer inte ihåg namnet just nu men den finns på hööks, är svart/mörkgrå med orange detljer. Den har inte delade plattor men är däremot väldigt mjukt. Inget ens i närheten av de lite äldre s ss bara mjuka, denna är verkligen formbar men absorberar smällar bra! Och den formar sig även runt svanken. Har karborre i sidan för anpassning och dragkedja i fram. Otroligt nöjd med denna!
Hakuna matata!
Har också Race Safe!
Mvh Linnea
Jag fick en racesafe en gång och den var inte skön alls, ryggen formade sig inte för fem öre jämfört med vad jag är van vid. Letar fortfarande efter en bra väst att byta ut min gamla med, men det måste vara rätt. Däremot har jag provat en Airowear Outlyne (tror jag den hette) för ca 2300:- som var skön och formade sig ganska bra.
#5 Tack, det var så den hette! Det är den västen jag böt upp mig till från race safe!
Hakuna matata!
Tips är att inte ha kardborre!
Jag kommer alldig mer köpa en säkerhetväst med karborre! den orsakade en skada i ryggen på mig när västen knäppte upp sig :(