Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1516 ggr
mantovani
0

problem vi tömkörning

jag har ett sto på 8år med dressyrinrikting. jag brukar variera arbete pga tigare erfarenheter, jag rider ut, dressyrpass, hoppar och tömkör.

där är mitt problem när man rider är hon en arbetsmyra med lagom mkt energi men när jag tömkör "dör" hon. jag snärtar med pisken och petar till(som när man rider) men ändå rör hon sig knappt framåt…

vi har kollat med vetrinär och inget är fel varken i kroppen eller i tänderna

nån som har tips för att kunna jobba mer från marken? Tacksam för alla positiva kommentarer/idéer!!

Zaphix
0

Förstår hon vad du vill?

Har du tagit hjälp av en tränare för tömkörningen som kan titta på hur du inverkar på henne? Du kanske har fel position vid henne så du inte inverkar drivande. eller nåt sånt..

Hon kanske blir osäker på vad hon ska göra och därmed blir långsam. Alltid bra att få ett extra öga som kanske kan se om det är nåt som du kan göra bättre. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

patronsaint
0

På vilket sätt tömkör du? Rakt spår eller på volt? Med inner tömmen som inspänning? höga tömmar eller låga tömmar?

Lätast i början för en ovan häst är nog att tömköra på volt som om du skulle longera fast använder tömmarna för at få hästen att gå i form  och trampa under sig. Hur svarar hon på vanlig longering har hon energin med sig där?

Om du har en liten arbetsmyra så kan variationen i tömkörnings momenten vara viktiga så att hon får aktivera sig och inte tappar intresset. Tex. Tömkör över bommar eller i skänkelvinkningar, öppnor och slutor beror ju så klart på hur pass utbildad din häst är :)

I want to be like the patronsaint of reality.

mantovani
0

Tack för tipsen, jag ska försöka ta kontakt med bosse igen.

Bo Jenå har hjälpt mig med tidigare hästar och de har gått superfint. nu har jag inte hunnit få hjälp. Mamma brukar därimot vara med och hon säger att jag gör rätt(hon har mång års erfarenhet)

jag brukar vara på volt när jag tömkör. jag brukar spänna in på olika sätt men hon är alltid lika seg även är jag longerar oinspänd :( tyvärr kan vi inte tömköra över bommar då hon är väldigt markskygg men jag tränar vanligtvis uppsuttet över bommar.