Ouppfostrad häst
Har precis köpt ny häst, ett 6 årigt halvblodssto. Ju längre jag haft henne desto mer har olika olater kommit upp i form av att hon skrapar konstant på golvet när jag inte är hos henne, hon sparkar nåt fruktansvärt i boxdörren, ibland även när hon fått mat.
När man tränsar kan hon inte stå still, hon bara håller på med huvudet, vänder sig om och biter i sin boxdörr osv osv. Sen när man ska borsta benen, linda eller sätta på benskydd så tar hon ALLTID upp sina ben. Det är såå himla irriterande att hon alltid lysfter på benen när man är där..
Har ni några tips på vad jag kan göra? Har försökt att ryta i, säga vänligt nej, vara väldigt konsekvent osv.. Inget hjälper!
Sen en annan liten random fråga, tycker ni man kan resa ( ca 5 timmar) med broddar?
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Jag måste bara direkt lägga in en kommentar om att du kan absolut inte ha en häst i en transport i fem timmar med broddar på! Framför allt inte en häst som verkar rastlös och har problem med att stå lugnt på alla fyra redan innan hon är instängd i en transport.
Tror personligen inte på att höja rösten åt hästar (eller något djur). De är i allmänhet mycket måna om att vara till lags, och att höja rösten får troligen hästen bara att bli nervös och osäker.
Var i och för sig nästan sju år sedan jag senast hade häst, men en av de jag hade höll också på att lyfta benen vid minsta beröring precis när jag fick hem honom. Det löste jag på bara någon vecka genom att helt enkelt sätta mig på huk och klappa hans ben tills han satte ner hoven i marken igen. Då berömde jag och gav belöning. :) Han lärde sig väldigt snabbt att hoven ska vara i marken när matte pysslar med benen (såvida hon inte tar tag i hoven och lyfter förstås). Glöm bara inte att berömma konstant under tiden hästen har kvar hoven i marken trots att du rör benet.
Nu önskar jag att jag känt till klickerträning på den tiden, för tydligen ska hästar vara fantastiska på klicker. :) Kan också vara värt att ta en titt på? klickerträning.ifokus kan nog hjälpa bättre än jag i den aspekten då jag bara har begränsad erfarenhet av att klicka min ena katt. :S
I övrigt kan jag bara tillägga att olater i vanliga fall dyker upp hos djur - även hästar - när de antingen är understimulerade eller osäkra/stressade.
Vidare kan jag säga att jag håller med #1 i broddarna. Själv skulle jag aldrig rekommendera någon att använda broddar i transport över huvud taget, men särskilt inte under en så lång tid. :/ Hade själv bara broddar på mina hästar när jag red på halt underlag då jag alltid varit lite hönsmamma över mina djur och oroat mig att hästarna skulle skada sig. Man vill ju inte utsätta sina älsklingar för onödiga risker. ^^;
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
Om du "precis fått" henne kan du inte ha varit så värst superkonsekvent om du har hunnit prova ett antal olika metoder? Det handlar oftast om att vara superkonsekvent över veckor eller månader innan det ger resultat. Banna fel och beröm rätt beteende.
Angående skrapande och sparkande brukar det fungera bra att INTE fodra förrän de står tysta och stilla. Börjar hästen sparka/skrapa igen när man närmar sig boxen för att fodra, så vänder man bara och går därifrån. Det ger ofta resultat väldigt fort, om det tillämpas konsekvent.
Att hon inte gillar att bli tränsad kan bero på massor av saker, men det allra första att göra är att kolla att tränset inte vållar obehag på något sätt.

#2 Ja hon är en sån häst som verkligen vill göra rätt för sig, det märks! Ska kanske börja prova en lite mjukare metod när hon gör fel då, istället för att ryta till henne!
#3 Jag har haft henne i snart 7 veckor, det är väll inte att jag precis köpt henne men jag har ju inte ägt henne länge.. Det är samma sak i hagen, ska jag sätta på grimman så backar hon.
Det där med broddarna, hon har guldskor på sig så det är därför… Åker imorgon också så hinner inte direkt slita av henne skorna. Kan man kanske tejpa hoven eller liknande med silvertejp så det inte blir några vassa kanter?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#4: 7 veckor är kort tid i fråga om att bryta vanor och lära in nya. Och det är väldigt kort tid i fråga om att lära in tillit (om det nu skulle vara där det brister).

Ja det är det väl men jag vill försöka göra rätt från början och därför frågar jag här om råd
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Jag skulle ALDRIG förflytta en orolig häst med broddar i en transport! Det är inte värt skaderisken! Framför allt inte under en så lång tid då även lugna hästar riskerar att bli rastlösa och börja trampa runt…

Har man transportskydd eller lindor på så borde det funka. Vad är guldskor? Är dom som aluminiumskor med fasta broddar eller grepp?
Att inte ge hästen mat förrän den står lugnt är det absolut bästa och snabbaste sättet. Har visserligen inte provat själv under fodring men har använt metoden på en häst som studsade i transporten så fort man stannade. Jag fällde lämmen, knappte loss hästen och sen stod jag beredd att lossa bakbommen. Jag fällde inte ner den förrän han stod stilla. Det tog inte mer än 5-6 sekunder innan han blev stilla, han undrade väl varför han inte kom ut. Denna första gång räckte för redan gången efter stod han helt still så fort jag kom in i släpet och efter ytterligare några gånger så stod han stilla även om jag stod utanför.
Skynda långsamt så går det fortare.

#8 Ja jag har såna höga transportskydd med inbyggda boots nertill. Ja precis, inbyggda broddar.
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Då är dom inte så höga va? Då kan du nog linda om hovarna med typ vetvrap (eller vad det heter) och ha transportskydd på.
Skynda långsamt så går det fortare.

#10 Det vore ju toppen om det gick för nu är det lite kort varsel. :) Och ang. fodringar, jag fodrar bara eftermiddag självså ja..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
har använt guldskor och tror dina transportkydd är bra eftersom det är boots är dom mer "hållbara" för guldskor broddar är inte så höga.
Har hon olater när hon rids ? Sticker, bockar och annat ? Eller när du hämtar in henne från hagen ? ^^

#13 Nej hon är väldigt stark bara annars är hon väldigt snäll. Ibland kan hon tvärnita när man rider ute och skritta, så står hon fastväxt ett tag sen kan man gå vidare..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Hmm…Ska kolla om jag kan komma på något. Man kanske kan klickerträna henne eller något. Så när hon står still och inte krafsar med hoven så klickar du. När hon raffsar, ett bestämt nej och när hon slutat så klicka ? Kanske kan fungera ? Bara hon inte börjar krafsa bara för att h*n ska ha godis sen…
Jag ska fundera lite..
Tror inte det är någon problem att åka med broddar sen beror det ju på hur still elelr inte still hästen står därbak, jag åker alltid med eftersom man brukar ha turen att få lasta ur på ren isgata, tror det är mer risk att hästen halkar på väg ur transporten ner på marken, än att det broddtrampar sig illa.
Appropå att den är ouppfostrad är det väl som de flesta sagt, var konsekvent och säker i din hantering, ha gärna rutiner du alltid följer så hästen vet att nu kommer skydden sen schabraket sen sadeln osv. Så den tillslut kan förbereda sig på vad som komma skall.
Min häst höll på att lyfta benen till den dagen jag tröttnade och överraskade honom med att smälla skyddet i magen på honom istället, när han lyft bort benet x antal gånger, varpå han flög upp i taket och landade i ryktlådan, inget jag rekomenderar men nog står han fortfarande alltid stabilt på alla fyra vid lindning och liknande, behövdes bara en ordentlig tillsägning där.