Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: problemhästarhästproblem
Läst 4180 ggr
Salish
0

Blivit rädd för min medryttarhäst

Den senaste tiden har min medryttarhäst börjat bocka jättemycket och kastat av mig flera gånger. Jag har börjat bli verkligt rädd för henne och varje gång jag sitter upp är det som om jag får en stor klump i magen. Jag funderar på att sluta eller ta en paus från henne men det känns jättejobbigt för jag tycker fortfarande om henne och det skulle kännas tomt att inte vara medryttare längre. Vad skulle ni gjort? Borde jag försöka bota min rädsla eller sluta? Jag kan ju inte rida på en farlig häst men samtidigt gör det jätteont att sluta rida på henne helt.

Uss
2

ÄR det en svår häst eller har hon börjat med detta helt nyss?

Gör hon så med ägaren också eller bara med dig?

En häst brukar ha - iaf i sina egna ögon - goda orsaker att vara "utagerande", fundera över dem!

Kan du inte lösa det eller om hon helt enkelt är svår så tycker inte jag att du ska rida henne. Det finns så många trevliga häster - eller om hon är trevlig att hantera och bara bråkar i ridningen kanske du inte måste rida? Man kan ha mycket roligt med en häst ändå ;D

sofiek90
0

Hästen kan ha ont någonstanns, har du pratat med ägaren? har du testad att longera innan och sedan rida, så kanske det blir bättre och lättare att sitta kvar i sadeln? :)

Prata med ägaren till hästen, det är oftast denne som känner hästen bäst. Min ponny blev behandlad av en snubbe förra veckan med laser och fick knäckt lite kotor m.m. han hade tydligen ont i ryggen - motsvande vårat ryggskott…

Fråga ägaren om det är en mäjlighet med massage, IRbehandling eller kotknäckare behandling, det kan också hjälpa. Speciellt om hästen har ont nånstanns.

MVH

Sofie

Salish
0

Nu har hon haft ont i sin hov ett tag men hon var väldigt svårriden redan innan. Jag har ridit henne i ett år och detta har hänt flera gånger tidigare. Jag är bara så orolig att jag kommer skada mig allvarligt om jag fortsätter.

sofiek90
0

Har du testat att logera innan ridningen? Det kan ju vara så att hon fortfarande har ont i sin hov vid belastning också. Ni känner ju hästen bättre än vad jag gör, det är bara en gissning.

MVH

Sofie

Salish
0

Vi håller på och sätter igång henne efteråt nu, och har gjort det några veckor. Hon har just nu en gummisko på ena foten för att avlasta foten så mycket som möjligt. Men det är ju inte första gången det händer direkt.

[penelopa]
1

Jag hade inte ridit den hästen. Fortsätt att pyssla med den eller leta ny medryttarhäst. Det skall ej vara skrämmande. Vad är det för fel på hoven? Den kan ju mycket väl ha ont.

Mantissa
0

Jag var medryttare ett kort tag när jag var yngre och den hästen dominerade mig totalt. Red jag så gick det bra för det mesta, men då och då blev hon "rädd" för något och gjorde en 180.
Ibland fick jag inte gå ut ur boxen, så jag fick fjäska för henne och klia henne på rumpan tills jag kunde slinka ur. Jag gjorde misstaget att låta bestämd och ta plats någon gång och då blev jag intrykt i väggen så att jag knappt kunde andas :S
Samma sak i hagen, allt skulle ske på hennes vilkor. Och nåde mig om jag kelade med någon annan häst. Jag var HENNES bitch!
Låter patetiskt jag vet, men det var en riktigt stark personlighet. Till slut gav jag upp och det var faktist en lättnad, fast jag gillade henne. Synd, för hade jag fått stöd och hjälp så tror jag att jag hade lärt mig jättemtcket av den hästen.

Salish
0

Hon är bara jobbig när jag rider. Vet inte vad det är för fel på hoven men det vet ägaren, så hon har koll på den. Hon var knappt inriden vid 4 års ålder så hon har alltid vait väldigt jobbig i ridningen.

sofiek90
0

Då krävs ju mycket arbete från marken.

MVH

Sofie

[penelopa]
1

Förklara för ägaren att du tycker hon är för svår att rida just nu,
att säkerheten går först. Kan ägaren gå med dig under ridningen annars? Är hon likadan om du rider med sällskap? Hur gammal är hästen nu?

Salish
0

Nu är hästen 20 år. Jag brukar inte rida med andra då jag har väldigt svårt för att komma överrens med de andra i stallet, jag håller mig mest för sig själv. Ägaren jobbar ju då, det är därför jag är medryttare… Om man ska träna från marken, hur ska man göra då?

sofiek90
0

#11 Jag tänkte på arbete där hästen behöver lyssna på dig. Min teori är att om hästen inte lyssnar på marken lär den inte heller lyssna när du sitter i sadeln som ryttare eller i en vagn som kusk.

Jag vet inte hur mkycket lyssnar på dig från marken. Men är det några specifika tillfällen som hästen bockar? Vid böjning eller när det kommer mer krav att belasta den hoven som vart skadad? Och även innan hästen blev skadad, om du kommer ihåg något. Så kan du ju arbeta med det fast från marken.

Att ägare är upptagen de daar du har hästen är ju förståeligt, även o jag förstår varför du fick frågan :) Det går inte att hitta en dag där ägaren kan vara med och kolla när du rider?

MVH

Sofie

Salish
0

Jag vet faktiskt inte. Ibland kan hon börja bocka även om vi bara är ute och skrittar på rakt spår.

Jag förstår inte riktigt specifikt vad det är man ska göra från marken. "Arbete där hästen lyssnar på dig" säger mig inte så mycket. I all annan hantering från marken då jag leder, borstar och sånt där är hon jättesnäll, hon har bara svårt att stå still.

Ketang
0

Vad händer om du rider i skogen? Nu menar jag mitt i skogen över stock och sten. Hon kanske har tråkigt och förslker "latcha" lite för att livet ska bli roligare? Om du provar att ge henne en sak att tänka på kanske hon tycker det är roligare. Så fick jag göra i perioder med min häst som stack för mig så fort hon tyckte livet blev "vardag". Så gick vi ut i snåren och han fick börja tänka en massa för att klura ut vart han skulle sätta fötterna osv. Han blev alltid överlycklig när han fick tänka!

komkoma
0

Uschuschusch säger jag, Aldrig i livet kommer jag sitta upp på en "bockhäst" igen. För min del slutade det med en vecka på sjukhus, steloperation i nacken & 6 månaders sjukskrivning.

Om jag va du så skulle jag sluta rida på henne, om du tycker om hästen så finns det ju annat ni kan göra tillsammans. Alternativt leta efter en ny medryttar häst som du trivs med och känner dig säker på, jag lovar att med tiden så kommer den nya hästen betyda lika mycket för dig.

Mantissa
1

Är hästen 20 tycker jag man måste utesluta förslitning/förbening främst på ryggkotepelaren. Smärta kan få den beskedligaste häst att bli dr jekyl och mr hyde.

sofiek90
0

#13 - kolla Parellis 7 games, typ. Googla på det alt. kolla på Natural Hormanship här på iFokus.se

Jag ställer samma frågor igen: Är det några specifika tillfällen som hästen bockar? Vid böjning eller när det kommer mer krav att belasta den hoven som vart skadad?

#16 Utesluta förslitning är väl inte något som man måste göra? Hästen kan mycket väl ha förslitningar och därför ha ont.

MVH

Sofie

Gronstedt
0

#17: Jag tror #16 menar att man måste kolla att det inte handlar om förslitning, så att man kan utesluta det som tänkbar orsak.

sofiek90
0

#18 Okej, då missförstod jag det som #17 skrivit. Jag förstod det som att det är något man måste uttesluta från början.

MVH

Sofie

Mantissa
0

#17 Nejnej, jag menade att det är något man bör kolla upp då det känns som en tänkbar orsak

sofiek90
0

#20 Det låter bättre ;)

MVH

Sofie

Salish
0

Jag rider uteslutande i skogen. Tycker att det är tråkigt på bana. Hon bockar mest när jag galopperar för att hon blir så taggad men ibland kan det komma helt plötsligt och jag vet inte vad det beror på.

Uss
0

#22 Tkr det låter som att hon har ont! Det behöver ju inte vara att hon blir "taggad" - måånga hästar blir kallade lata eller heta fast de egentligen inte mår så bra och försöker tala om det genom att antingen "maska" i jobbet eller försöka springa ifrån det…

Hur ser hon ut när du kommer med sadel, träns? Visar hon på NÅGOT vis att hon förknippar det med obehag? Det kan räcka med att hon höjer huvud/hals precis när du lägger på sadeln eller kniper ihop näsborrar/ögon och ser spänd ut eller så tar hon något steg undan osv. I stort sett ALLA rörelser/miner hos en häst betyder något!

Vill du rida och inte bara pyssla häst så tycker jag att du ska söka efter en annan.

Gillar du hästen och tycker att samvaron och samspelet med just henne är vad du vill ha så gå promenader, lek lite, du behöver inte följa Parellis lekar, men läs gärna igenom dem så du får lite ideer eller kolla om det inte finns någon "hästhanteringskurs" (typ NH, fast alla kallar det inte så) nära dig.

Uss
0

Såg att du bor i Göteborg ;D Percy Davidsson i Hålta utanför Kungälv har iaf tidigare haft, Lisbeth Johnsson har, Sven Forsström kommer ibland hitåt. Googla på namnen så hittar du kanske något.

Vi har varit hos Percy och med Sven och det är väldigt roligt! Det är mycket poletter som trillar ner - man kan vara med på kurserna med eller utan häst, själv gillar jag mest att vara utan häst eftersom man då inte missar något för att man måste fixa med hästen.

Salish
0

23# Grejen är ju den att hon höll på så även innan hon blev skadad och har alltid gjort det. I stallet när man sadlar äär hon helt lugn.

olympiathurfjell
0

Om hon inte varit så innan så skulle jag prata med ägaren, hon kan ju ha ont eller något. Om det visar sig att hon inte har det så vet jag inte vad jag skulle göra i ditt läge, jag har ju "problemet" att jag inte blir rädd. Hur man nu kan lyckas med det efter en nack och ryggskada i samband med avsittningar… Jag är nog galen.

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

sofiek90
0

#26 Fast det står högra upp att hästen gjort så innan hon blev skadad också…

MVH

Sofie

Salish
0

När hon var 4 var hon knappt inriden och hon har aldrig fått en riktig grundutbildning eftersom att hon har så svårt att lära sig saker och är väldigt rastlös och bockar av de flesta nya ryttare.

sofiek90
0

Om hon har svårt att lära sig nytt är det väl bättre att ha ett långsamt tempo. Det finns hästar som inte är inridna när de är 15 år, utan de har använts till något annat istället.

Att vara en eller två personer som gör på samma sätt är ju också en fördel i så fall.

MVH

Sofie

Salish
0

Jo. Ägarna har haft mycket problem med henne och det är få som kan rida henne. De klarar henne utmärkt men det är svårt för mig och jag blir bara frustrerad och ledsen.

sofiek90
0

Har du gått på promenad med henne? Hur har det gått i så fall?

MVH

Sofie

Salish
0

Promenad är inga problem.

[penelopa]
0

Hur går det?

Salish
0

Jag har slutat rida min medryttarhäst. Jag har även blivit rädd för att rida andra hästar på ridskolan också, får en massa ångest om hästen hoppar till några gånger eller springer på lite mera. Jag har pratat med min ridlärare som ska hjälpa mig komma över min ridrädsla, så jag får rida den snällaste och lugnaste hästen nu ett tag.

Mantissa
0

Jag har lite samma problem. Pga lite gammalt bagage så känner jag mig otrygg på en del typer av hästar. På mina åsnor är jag alltid trygg och lugn:)

Jag har även börjat rida på ridskola nu sedan ett år, och valde med flit en ridskola som tränar mycket miljöträning och ledarskapsövningar med hästarna= trygga fina hästar:)

[trail]
0

Tycker du gjorde rätt som slutade rida den hästen :), är man ändå "bara" medryttare så finns det så många andra välridna hästar att hjälpa till med, ägaren får ta tag i problemet själv för det är inte värt att ta sådana risker.

sofiek90
0

#36 Ja, precis. Det finns många som letar medryttare till sina hästar. :)

MVH

Sofie

Salish
1

Jag kommer nog inte bli medryttare på en ny häst än på ett tag. Ska jobba på min ridrädsla först och sen får vi se om jag över huvud taget orkar med en medryttarhäst. x)

NinjaKakan
0

Det gör du helt rätt i ! ^^ Hade en medryttarhäst för ett tag sedan, inget fel på den förutom att jag och ägaren var på helt olika plan, red på helt olika sätt och vi hade inte samma tankar. Därför så slutade jag rida den. Så nu har jag varit hästfri i ett halvår och det är hemsk -_- avskyr det men har inte tid hästarna nu heller, och inga pengar dessutom.

sofiek90
0

#39 ja e glad att ja får låna häst när ja känner att ja hinner rida. Gratis dessutom :) Ja har en som hjälper mig med min ponny gratis. Så det finns ju det alternativet också.

MVH

Sofie

NinjaKakan
0

Roligt :) Så sant så, jag vill inte leta häst förrens jag fått ett jobb och vet hur tiderna ser ut, om jag måste flytta osv osv. Hoppas på ett hästjobb men vi får väl se :D

sofiek90
0

Låter som en bra idé :) Hoppas du får ett bra jobb med hästar då och inget slavarbete

MVH

Sofie

NinjaKakan
1

Ja vi får se. Har varit med om förmycket slavarbete innan så har bestämt mig för att det får väl bli bra någongån ^^