Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5059 ggr
gejsa
0

Bra eksemtäcke?!

Ni som har isisar, vet ni vilka eksemtäcken som är bäst?

Funderar skarpt på att köpa ett till Fille för denna säsong.

Han har börat klia sig i svansen för att vi inte har tagit in honom tidigare och jag har slarvat med eksemmedlet. Har inte känt några knott än. Men dom måste ju finnas nu. Suck!

Om man har på täcket så skyddar det ju svans och man då kanske han kan vara ute lika länge som dom andra? Eller hur pass bra skyddar det?

Kan ni länka och skriva vilka ni tycker är bäst och mest hållbarast?

Tack för hjälpen!

steffy
0

http://www.boett.com/site/page/276?menu=21#bestall
detta täcket täcker hela hästen, men är jobbigt att ta på/av.

samma täcke finns på hööks.

gejsa
0

Tack, har du en eksemhäst? Fler?

Sussi
0

Hm, jag har haft av boett men jag gillade det inte alls, de kom av hela tiden och gick lätt sönder. Mest gilar jag faktiskt hööks och har två sådana täcken i beredskap för sommaren.

Jag tror nog att du kan ha Fille ute lika länge som de övriga hästarna om han har eksemtäcket på. Jag har alltid haft min lika länge ute som finnen. Visserligen brukar jag gå ut mitt på dagen också och spreja medel på ifall att det skulle ha avtagit.

me_minie
0

Knotten har kommit iaf här.. å jag bor i norrland.. jag får smörja lillan hela tiden då dom är på henne…

Sussi
0

Usch, nu blir jag orolig över min isis. Hoppas att fodervärden förstår att sätta täcket på henne i tid. Jag vill inte ha en skabbig häst tillbaka efter allt slit.

me_minie
0

Ja dom är inte roliga..

gejsa
0

Har Hööks eksemtäcke? Är inte det bara ett flugtäcke?

bubbelbubbel
1

http://www.hooks.se/butik/default.asp

vet inte om länken funkar, men hööks har exemtäcken.

bubbelbubbel
0

nope, länken funkade inte, dumma hööks, dom gillar inte mig.

Maja
0

#8 - Menar du detta?

http://www.hooks.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?pf_id=SE-430255&Forssep=&dept_id=SE-112

Nääääääe, usch och fy för eksemtiden.. :/ Alla täcken går sönder - spännen som lossnar, upprivna täcken m.m. Hmm, jag vet inte riktigt om något är så mycket bättre än de andra.. Alla går sönder så småningom, men det beoro iofs på om man har en Máni i hagen eller inte.. ;) En som går och biter i alla andras täcken.. ;) Hihihihi.. :D

steffy
1

2# jag har ingen exemhäst, men jag brukar få låna en av de 10isisar på stallet, varav den jag rider har exem.

de har ett nytt kanonexemtäcke som är lätt att ta av/på men vet inte var de har köpt det. ska se om jag hittar något liknande.

NinaToy
0

jag har ett väldigt bra uv och flugtäcke till min, kan fotta det imorron? köpt på flädie.

gejsa
0

#11# ja, kolla vad det är för täcke.

#12# Nej, inget flugtäcke det fungerar inte lika bra som eksemtäcket.

steffy
0

13# jag kan ta ett foto på täcket( jag suddar ut hästen så att den inte syns,då det inte är min häst)

gejsa
0

Vill gärna veta märket också.

steffy
0

ska se var jag kan göraSkrattande.

gejsa
0

Boett täcket var ju dubbelt så dyrt än dom andra eksemtäcken. Över 2000 kr. Detkan inte jag köpa eftersom Gobban antagligen kommer att bita i täcket.

gejsa
0

Vad tror ni om detta eksemtäcke. Dom har även 20% i rabatt just nu.

http://www.exklusiv.se/webshop_2005/shop2006.htm

Lyrik
0

Lyriks ena beteskompis (har 4 st) har exem. Hon har sitt täcke på dygnet runt, funkar bra. Smörjs oxå in med medel varje dag.

Ska jag höra med henne?

gejsa
0

Ja, det kan du göra om du vill. Jag vill veta var alla köpt sina täcken. OM dom är bra och hållbara. För jag vet att en del (kanske gäller alla täcken) går sönder väldigt lätt.

Lyrik
0

Ok. Vet ej när jag träffar henne. Blir ju först runt midsommar Lyrik åker på betet. Men jag kan smsa henne om du vill.

Sally är en 30-31 årigt sto, d-ponnysto korsning kbl/ponny/arab antagligen.

gejsa
0

Ja, jag kommer att köpa ett täck i denna vecka.*ler*

juliapettersson
0

Jag har använt Hööks eksemtäcke i alla år. Vill inte lägga ut mer pengar på ett täcke som ändå gör sönder efter sommaren. Men Hööks täcken är helt okej. Bara man håller efter och lagar + tvättar dem så är det inga problem.

gejsa
0

Men Hööks hade väl ingen huva väl? Hur gör du då?

Alex
0

Boett är bra, men inte det billigaste direkt..

Min medryttarhäst har fått ett nytt eksemtäcke för ca 300 spänn tror jag, från Ullared om jag inte minns fel. Samma modell som boett, men kan inte säga nåt om hållbarheten än eftersom det bara är använt i en vecka än så länge. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

gejsa
0

Ja, boett är det dyraste täcket. Kostar upp till 2000 kr. Det köper jag inte som första täcke. Vet inte om det får vara ifred av Gobban. Dom brukar ju bita varandra och då även på täckena.

Det lutar nog åt Hööks täcke. Har kollat vad dom skriver på buke. Där verkar dom tycka att det är ok. Dom har tydligen fått ta tillbaka tyget som dom  haft förut efter klagomål Så det är tillbaka för i år. Pris ca 1200 kr med huva.

Milli
0

Eftersom många säger att hööks är bra skulle jag satsa på det iaf. En kompis shettis har eksem och hon har boett, det har gått sönder efter tre veckor, är håll lite här och var. Hon har även haft massor andra, alla går sönder väldigt snabbt tyvärr. Men hon måste köpa dyra eftersom dom lite billigare inte finns i så liten strl…

gejsa
0

#27# Nehej, finns det inte i små storlekar?! Ja, det är ju verkligen synd om henne då. Undrar om inte det går att sy åt henne jag menar om inte det blir billigare?

steffy
0

18# det täcket är ett sådant täcke boett och börje har.
det är jättebökigt att ta på/av

gejsa
0

#29# Ju jobbigare att ta på desto bättre smiter det åt kroppen och då kommer ju inga knott in. Så det är nog bara bra ifall det är jobbigt att sätta på. *ler*

Milli
0

#28 nej, inte vad hon har fått tag i iaf… Hon har en minishettis :) hmm, jo att sy kanske skulle va ngt :)

gejsa
0

Om man lämnar in ett täcke till sömmerskan så kan hon sprätta upp det gamla och sy ett likadant nytt. OM det går att hitta tyg som är bra förstås.

steffy
0

30# de på stallet har köpt ett nygg täcke som täcker på exakt samma ställe som boetts och hööks. bara att den ät lättare att knäppa.

Alex
0

#34 Det ser inte ut att skydda magen..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

gejsa
0

#34# Det är inget eksemtäcke. Men jag undrar vad det är för skillnad eg. Någon som vet?

reddie
0

nej, det ser ut som om det lätt kommer in flygfän under täcket. Väldigt fladdrigt.

Snuttan2
0

Min uppfattning om olika 'benämningar' på olika täcken: 

Eksemtäcken är normalt de som islandshästar har = ska skydda emot knott.

Flugtäcken ska skydda emot större insekter

Och sol/uvtäcken är skyddade täcken emot solen.

Sommartäcken är vanligtvis vanliga bomullstäcken som bara är så tunna så de passar att ha på sommartid.

gejsa
0

Hur menar ni det är ju skydd under magen. Men det finns även halva eksemtäcken utan magskydd för dom som har lindrigt eksem. Lite som min Fille. Han kliar sig mest i svans och man.

Lyrik
0

#22 Kom på att Sally nog har ett gammalt exemtäcke på sig om sommaren. Så det kanske inte är någon idé att fråga matte om märke och pris? Heltäckande med huva.

juliapettersson
0

#26, Finns det huva att köpa till Hööks täckena? Hur ser dem ut, täcker de hela huvudet?

Hööks gick över till ett annat material förra året, gråa täcken. Materialet var mindre hållbart är i de gamla täckena. Bra att dom har gått tillbaks de bruna täckena igen! Dock sålde de ut alla gråa täcken nu i vintras, jag fyndade ett för 500kr!! Glad

gejsa
0

Det finns två olika sorters huvor.