Foderhäst frågor!
Jag har länge funderat på detta med foderhäst men har några frågor
hur mycket ska fodervärden normalt stå för?
MVH Elin
Fodervärden står i regel för samtliga kostnader som uppkommer för foderhästen under fodertiden. Vissa gör upp med ägaren om att ägaren står för försäkringskostnaden, (alternativ att fodervärden betalar kostnaden för försäkringen till ägaren istället för försäkringsbolaget) för att vara säker på att hästen är ordentligt försäkrad även under fodertiden.
Det vanligaste är väl att hästen är försäkrad (som ägaren betalar) och så får man betala en självrisk (1800 i Agira) och det som försäkringen inte täcker om man blir tvungen att åka till veterinär.
Sedan så bruakr fodervärden stå för hovslagare, skor, broddar, stallplats, foder, ja allt typ ;)
Men detta beror helt på vilket sorts avtal man har, skulle vilja tipsa om att skriva kontrakt ;)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
I det kontraktet jag hade för min foderhäst betalade jag för allt utom försäkringen som ägarna stod för.
Tack för era svar! Har nu då en till fråga, hur mycket brukar det vanligtvis per månad bli för en fodervärd att betala för hästen? är det gämnlikt med att ha egen häst eller är det billigare på något sätt?:) detta är rätt viktigt för mig att veta då det endast 'är jag som kommer stå för alla betalningar osv , trotts att jag endast är 16
MVH Elin
Om man står för ALLA kostnader för hästen utom försäkring, så blir det ju så: Lika dyrt som egen häst minus någon eller några hundringar för försäkringen per månad (beror på vad man har för försäkring). Hur dyrt det blir beror ju på vad man har för stallplats och foder, om hästen är skodd eller inte, om man ska rida för tränare med mera.
Tolga; det är ju som att ha en egen häst, enda undantaget är ju anskaffningskostnaden.
Jo det har jag tänkt på .. det är ju i princip ingen skillnad hehe.
MVH Elin