vad för täcken nu?
Vad har ni för täcken just nu?
Hur många gram?
Inne/ute täcke?
Klippt eller ej klippt?
Jag har ett 50 g övergångsutetäcke till min 20-åriga klippta häst på natten och fleecefodrat regntäcke ute. Är det för lite?
Bor i stockholm :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Inget täcke ute
BoT nättäcke inne
Lite halsklippt
kissmekate.blogg.se
Min häst är klippt även om det inte syns, har 150gr täcke nu men kommer ha 300 gr m ofodrad hals när han blir rakad igen i helgen:) Det ska gå ner till 0- då också.

Min rakade fjording går med:
Inne - 250g stalltäcke, regntäcke
Ute - Samma
Han går med regntäcket inne då han inte tar skada av det och att det endast ingår ETT täcke av/på per dag :/
klippt på halsen inget täcke, bara rengtäcke vid dåligt väder, så fort de kommer mer kyla ligger nu runt 5-10 + så när de kryper ner lite blir det vintertäcke. man får ju inte lägga på för varmt nu när de e varmt ute, då kommer dom ju frysa när de blir riktigt kallt

mina varmblodstravare o araben går på lösdrift o har än så länge bara ofodrade regntäcken på sig

Ingen häst klippt än.. Både araben och fullblodet går med ofodrade regntäcken.
När det blir lite kallare tänkte jag klippa och byta till vintertäcke!
Min häst är helrakad. Här är det snö och mys. Hon har 100g fodrat regntäcke.Och hon fryser inte!
300g när det närmsar sig noll? Herregguud hästen måste ju svettas ihjäl

Russet klippt på bringan, inget täcke.
Skynda långsamt så går det fortare.
Min varmblodstravare går utan täcke, hon har fått en del vinterpäls, men inte så mkt som tidigare år. När det är som värst väder (både kallt, regn och blåst) så åker ibland ofodrat regntäcke på för att hon fryser, men som idag när det är +10, regn och blåst så fryser hon inte så då får hon heller inget täcke. Jag lägger alltså enbart på vid behov, jag är inte heller rädd för att hästen ska börja frysa så jag väntar tills jag ser att hästen är i behov av täcke.
Inne har hon inget täcke på sig.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Lite tjockare utetäcke för han är ganska tunnpälsad.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min har ett fleccefodrat regntäcke ute, är inte klippt men brukar knappt sätta någon vinterpäls så därför får hon ett fodrat.
Har ett fleccetäcke inne,
Regntäcke om det är relativt varmt för årstiden, fleece under regntäcket (är ofodrat) vid mellan temperatur och 200g om det är kallt.
Han har vinterpäls men fryser lätt vid minsta fukt, så jag har vant honom vid täcke i år. Lättare för mig med, har äntligen hittat täcke som inte skaver alls :)
Känner efter om han är varm under täcket med jämna mellanrum - det får inte bli för ''gosigt'' och varmt ju, det blir bara obehagligt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Min häst som är rakad går med fleecetäcke inne och fleecetäcket+fleecefodrat regntäcke ute. :)

Mitt russ går med fleecetäcke inne och det + ofodrat regn ute.
(Han fryser så jäkla lätt hela tiden, hade gärna haft han utan något).
Varmblodet har fleecetäcke inne, ute har hon ett tjockt fleecefodrat regntäcke.
Shettisen däremot går utan täcke.
Vi har ett kallstall så där i princip samma kyla där, förutom att hästarna värmer upp endel.

Vad tycker ni man bör ha på en helklippt ponny som står i kallstall vid en öppen dörr.
Just nu fodrat regntäcke med hals ute men jag tänkte mer på innetäcke. Som innetäcke har jag just nu ett termoaktigt övergångstäcke som egentligen är till att ha ute men det fungerar lika bra inne.
Rest in peace Valkyrie!
Nu åkte 300gr täcket m ofodrad hals på! Rakades ännu en gång i morse och det blåser och regnar kallt ute. Ska dessutom gå ner mot/under noll i veckan.
#18 Vad lägger du på hästen när det är -15-20 grader och snöstorm?
Mina är oklippta och går nakna
#19 håller med dig om alla. Förlåt men inget påhopp eller så (dock syftar jag inte på alla) men herreguden. Det är forfarande plusgrader ute och hästarna är redan intäckade!
Visste ni ens att hästarna börjar frysa vid 0 grader.
Vi människor börjar frysa vi 18 grader. Så där kan man jämnföra!!
När det är 5 grader ute. Så är det 23 grader för hästarna om man jämnför! Vid regn och rusk kan man väll kasta på täcke så dom inte blir kalla av regnet/blåsten. Min har ett fleccefodrat regntäcke på sighela tiden. Tar av det helt om det är varmare och vindstilla. Han är halsrakad.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

min har ett 300g och har haft ett tag
#21 Jag tror det är väldigt olika när hästar fryser. Det beror nog på mkt, bla ras, päls (jag fryser ju inte vid 18 grader om jag har ordentliga vinterkläder på mig), ev rakad, om dom står utan mat eller något att pilla med osv osv. Men jag förstår hur du menar och jag tror knappast hästar fryser nu i sådanhär temperatur.
Visst är hästen rakad så kan man väl slänga på lite skydd, men tycker det låter mkt när folk har på 300g täcken nu när det ännu knappt varit under nollan. Jag undrar bara hur man då bär sig åt för att skydda hästen när det blir rejält kallt sedan till vintern. Nu är det ju milt ute, det har ju knappt varit under nollan än.
Googlade lite och hittade detta. http://www.equisan.se/?pageId=5&newsid=78
#19 Har ett 360 gr stalltäcke, flecetäcken, ett 200gr täcke som får plats under då detta är 5 cm för långt till detta ändamålet.
#23 kanske inte ska ta i sååå mycket som jag gjorde . Men blir extrmet upprörd när man lägger på mer täcken än vad hästen ens behöver. 
Om man även tänker lite såhär.
Människan tycker att ca 23 grader är en bekväm temperatur. Vid 23 grader kan man gå naken och varken tycka det är för varmt eller för kallt. Vi tycker det är lagom.
Tänkar man sig då det i hästarnas fall. Alltså i deras fall 5+ grader så kan dom gå helt nakna (alltså rakade, hästens päls är hästens täcke)
och tycka det är skönt, dom skulle vilja skruva ner temperatuen till det och stå rakade. Nu syftar jag inte på alla hästar. Som #23 sa, det är förhållande till hur mycket grovfoder och vilket häst det är. :)
Förra vintern så hade min häst ett 300g täcke i -30 minus och snöstorm.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Ha, ha NU behövs väl inga täcken ;p
Mina isisar är härligt lurviga och det har äntligen blivit liite svalare i luften - jätteskönt tycker pållarna <3
min häst är nu orakad (rakades men det växte ut illa kvickt) och hon har 100g-täcke på sig med halvhals (vilket det blev av en slump).
Tycker det är väldigt många som täcker hästarna med extremt tjocka täcken iår..? Känner flera som redan har slängt på cA 250-400g täcken!
Min är helrakad! här är det -5/7 och det blåser, snöar och gudvetallt. Hon har ca 100/150g täcke på sig och är inte ett dugg kall :3
#38 här har det varit ovanligt varmt nere i Blekinge så har nte behövts så tocka täcken, inte nu heller:)
Har inget täcke på mitt varmblod, bara om de regnar väldigt mycket/blåser kallt. Hon är inte klippt och inget lurvmonster heller men sålänge hon inte fryser så behöver hon inte mer än så. Vid snöstorm på -25 får hon på sig vintertäcke ist för regntäcke.
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Jag går inriktning hästhållning på gymnasiet och när vi gick igenom täcken på en teorilektion fick jag höra att en stillastående, orakad häst med bra hull inte börjar frysa förrens temperaturen är nere vid -10/-15 grader medan en stillastående, naken människa börjar frysa redan vid +25 grader.
Jag har ett 22 årigt engelskt fullblod som är svår att hålla i hull och nu är han även helrakad så han har 100 gram på sig både ute och inne och jag tänker inte täcka honom mer förrens det är under -5/-10 grader dygnet runt.
300 gram nu känns överflödigt, din häst lär vara jättevarm! Tänk på att teperaturen går upp mot +8 grader på dagarna nu. Hade en tjej i mitt stall förut som la på massor med täcken (tidigt också) så om vintrarna gick hästen med 800 gram på sig!
Om hästen blir för varm/kall kan den normalt lyfta och "fälla ner" hårstråna och "ventilera"/värma huden så den inte blir för varm eller fryser. Människan har inte den funktionen så när vi fryser antar vi bara att hästen också fryser precis lika mycket, vilket den inte gör!
Lägger man på ett täcke hindrar man hästens enda chans att kyla ner sig på, täckar du då för varmt kommer hästen att rulla sig jämt (leran kyler i normala fall också hästen) men den kan inte komma ifrån värmen förren du tar av täcket så tänk en extra gång innan du lägger på 300gram nu.
Och en häst som har möjlighet att röra på sig och har tillgång till mat fryser inte förren temperaturen ligger på -20 grader.

Jag tycker inte 300g är mycket nu. Hästen står i ett blåshål och tyvärr har vi ingen möjlighet att ge mat under dagen. Han har aldrig varit svettig eller för varm under täcket.
Det är en smaksak hur mycket man vill täcka sin häst. Så länge det inte blir för mycket eller för lite så hästen tar skada.
Får inte hästen mat under dagen?
Här var det 4/5 grader nu under dagen och går neråt på natten. Inte nio grader.. Går det upp mot nio har jag inte 300gr.
Oklippt 13-årig vbl-valack, lagom tjock vinterpäls. Tunnt yllefodrat regntäcke vid ihållande regn (har inget ofodrat, hämtade hästen för fyra dagar sedan), annars naken. Inne inget förutom om han är våt, då fleece- eller ylletäcke (kallstall).
Idag stod han otäckad i snöfall och lätt blåst, inga problem =)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
har ibland fleece täcke inne när hon är svettig efter träning och ofodrat regntäcke när hon är svettig ute inte annars!
Mvh/Ellen<3

Nej, tyvärr har vi inte möjligheten att fodra under dagen.
Han får morgonhöet när han kommer ut sen nästa giva när han kommer in vid 5-6 tiden.
Min lille har fleecefodrat rentäcke just nu på sig, hans päls har växt ut igen så han ska klippas igen snart (typ imon) och då åker de tjocka vintertäckena på.
Han är helklippt och har redan klippt av pälsen 2 ggr under hösten.
MVH
Sofie
Helklippt hbl 200g här ligger det runt 0an oklippt dam på 28år vbl regntäcke ofodrat vid behov.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Jag har en halvklippt ponny på 16år. Efterson hon står i varmstall så är hon naken när hon är inne. Annars så har hon ett mellantjockt vintertäcke med hals. :)
min är helklippt och har ett 300g.
sen när det blir kallare blir det ett 500g och om det skulle bli väldigtväldigt kallt(som det inte blir här så ofta) så får hon ett 500g+ ett 100g under.
varför jag har så tjocka täcken nu? min häst står o fryser o får ont i ryggen annars, hon frysser även på sommaren ibland hehe o hon är ändå ett kallblodstravare o dom ska ju inte vara så känsliga
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

Nu har jag ett 200/250 g innetäcke (står brevid öppen dörr) och fleecefodrat regn ute alt 50 g täcke.
Vi har minusgrader på natten och nollgradigt på dagen.
Rest in peace Valkyrie!
Jag har täckat min för att han inte ska sätta någon päls och det har han knappt gjort. Just nu (2 - -2 grader och snöblandat regn) har han ett 200g täcke på sig.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Här finns bra info om hästens värmebalans: http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=32
Jag har 2 halvklippta (hela halsen, från manken snett ner till bakknäet och hela magen) russ som går i hagen på dagen och står i kallstall på natten. Dom har ylle eller fleecetäcke inne och regntäcke med fleecefoder ute, det har dom haft sen dom klipptes i oktober. Om det blir lufttemperaturer under -15, eller andra väderförhållanden som motsvarar det (ex -6 och 10 m/s vind) har dom termotäcken med 300 g fyllning ute, inne brukar dom vid lufttemp. under -15 ha termotäcken.
Jag har bara sett mina hästar frysa en enda gång under mina 13 år som hästägare, det var en sommardag då det kom storm och regn och temperaturen föll under +10.
Min häst är oklippt och går utan täcke både ute och inne det är ca 0 till -5 grader här
Jag klippte min lille en gång till idag så det tjocka täcket åkte på :)
MVH
Sofie
klippte min dam i förrgår igen och hon går fortfarande med 100grm vilket hon är gosigt varm med. Sjunker temperatren lite till slänger jag på ett 150g
Hemma är det inte vindstilla och uppehåll precis och jag har en ponny som lätt fryser.
MVH
Sofie
Oj oj, så fel jag har. Har visst haft ett 200g och idag frös hon som 17an när hon kom in.. slängde på ett 300g och gav hö men det funkade inte jätte bra. Slutade frysa men hlev ändå inte varm, så nu har hon ett ca 100g under 300g-täcket som jag fick låna och imorgon ska hon få ett 400g.
Jag har tyckt att det vart galenskap att täcka hästarna så mycket för ett par veckor sedan, men jag antar att det är stormen och att det blåser som gör det så outhärdligt? Så man kan hoppa tillbaka till 300g liksom.. :)

att låta en häst stå och frysa är också djurplågeri
#51 Varför skulle det vara djurplågeri?
Om man har för många/varma täcken kan jag tänka mig det ja men inte annars.
Att låta den frysa är ju med djurpågeri i så fall
vet inte läste de här på sajten förut mins ej argumenten riktigt men de som sas va över tygande häldre täcka hästen för lite en för mycke . Fryser dem kan de springa sig varma. Ochom en häst skakar fryser den ju inte den värmer sig.
#54 Vad har hästen för anledning till att värma sig om den inte fryser eller blivit nerkyld?
Självklart skakar hästen (precis som vi människor) för att kroppen försöker att värma upp sig igen. Varför? Jo för att den blivit nedkyld. Visst kan man låta hästen stå och skaka sig varm, men det tar tid och energi och orsakar ofta spänningar i kroppen (du vet säkert hur det känns när man frusit så man skakat). Sen tar det ju även energi, så en häst som är fet tar inte lika stor skada av att frysa lite som en häst som är i normal- till under-hullad som ju inte har så mycket att ta av.
Visst ska man inte täcka hästen i onödan och inte tror jag hästar lider av att frysa lite ibland. Men en häst ska inte behöva stå och frysa dag ut och dag in.
#54: Jomenvisst, det vet man ju själv hur mysigt det är att frysa så man skakar! *ironi*

Det är ju så att hästar överlag tål kyla bättre än värme och de fryser inte vid samma temp som vi utan mycket lägre. Jag tror att många hästar fryser för att folk har varit "snälla" och alltid haft täcke på fast det kanske inte behövts. Klart att dom då fryser vid minsta lilla om dom får täcke på för att det kommer några droppar regn eller är under 15 grader ute.
Skynda långsamt så går det fortare.

#32 då är det ju konstigt att min russ herre på 7år Fryser som bara sjutton redan vid strax under +10!
och han har hull!
Har varje år försökt ha han utan täcke så länge som möjligt, men då står han och darrar och blir "ohanterbar", han blir tokig när han fryser.
Ja tycker man själv ska se över sin häst, vad den har för behov, har sett flertalet hästar som frysit för att deras ägare envisas med att de hört att en häst inte behöver ha täcke fören en viss grad.
Så de kan vara både djurplågeri att ha täcke och att inte ha!