bra "hullfoder"?
Har en äldre shettis som tunnade ur en hel del i vintras. Men är nu rund och fin igen.
Någon som kan tipsa om vad man kan ge honom?
Har haft fång så går ju inte att peta i vad som hellst.

Solrosfrön, gärna skalade :)
Vi ger solrosfrön till våra fångponnyer, det finns att köpa skalade på hink på granngården för 250 kr/5 kg (motsvarar 9 kg oskalade).
Numera har jag dock upptäckt att ICA kvantum säljer 1-kilos påsar med solrosfrön för 35 kr styck, vilket blir 350 kr för 10 kilo, betydligt billigare!
Våran welsh mountain hingst (28 år) får för tillfäller 2 dl 2 ggr/dag, men på vintern ökar jag på till kanske 3-4 dl två ggr/dag beroende på kallt det är. Han har dåliga tänder och inte särskillt lättfödd, men pigg och helt frisk i övrigt, så det får jag lov att kosta på honom :)
Innan det fann skalade att köpa på granngården gav vi hela frön till två arabhingstar, och de fick då över 2 liter/dag, dock kom några frön ut hela, så jag tycker det känns bäst att köra med skalade ändå, främst pga fågelbajs och annat som är med i påsarna med hela frön.
Om möjligheten finns så är ju fri tillgång bra för både hull och blodsockret (fången), så finns möjleghet till det är det ju bra! Själv har jag slow-feeding nät till mina ponnyer, som de tycks gilla väldigt mycket och pular hellre genom nätet än att äta kakorna med hö rakt av… xD
Hakuna matata!
Jaha jag har aldrig hört att man kan ge solrosfrön till hästar. Alla andra djur blir man ju varnad att ge de.
Kanske ska pröva de åt honom då.
Ska rådfråga lite med Strömsholm också.
Antar att #2 menar fri tillgång till hö? De har han under natten dock inte under dagen eftersom att jag vill att ridhästarna ska gå på benen och inte rulla fram på magen ;)
Men vi funderar på att bygga en egen fålla åt honom som bara han kan gå in i och ha fri tillgång till hö där.
Flera tips tas gärna emot :)
Om han är mycket mindre än näst minsta hästen så är ju en egen fålla en ganska smidig lösning!
Men varför får man inte ge solrosfrön till andra djur? Det har jag aldrig hört.
Ja han är 1.05 och nästminsta är 1.55 :P
Men vill ändå ha något extra att ge honom så han verkligen inte tunnar ur i vinter igen.
Eftersom att de är fett som lägger sig runt tarmar och organ. Men nu har jag främst hört de till smådjur.
Ska som sagt fråga Strömsholm.
Sixteen plus från Dodson Horell är riktigt bra.

Kapar och puttar:
Vad ger ni era hästar för olja i foder syfte? Vill testa för att få upp lite fettlager på honom under vintern.
#7 Jag ger min rapsolja…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Lägger till en fråga hur mycket brukar ni ge? per 100 kg kroppsvikt.
Jag gav två dl om dagen till min fjord på dåvarande 340kg när han behövde gå upp i vikt. Har för mig att det är max 1dl/100kg/tillfälle?
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Starta gärna en ny tråd eftersom att denna handlar om en shettis som har haft fång och inte om olja.
Om du inte vet värdena på grovfodret och kan tillsätta enbart det som behövs så skulle jag ge alfa alfa eller lucern givetvis melassfri.