Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 10505 ggr
Lena90
0

Tävla ponny bland stor häst?

Jag har funderat på en sak om det här med TR och tävla ponny, är inte så jätte haj på det, men grunden kan jag :P

Jag vet att man inte får tävla ponny i lokal klass och uppåt om man är över 18 år.

Men får man tävla d-ponny i bland stora hästar i lokal klass och uppåt eller? I tex hoppning.

Carpe diem!

Punkity
2

Man kan få starta ponny utom tävlan på ponnydressyr alt. i avd B på ponnyhoppningar.

Man får även starta ponny som stor häst i både hoppning och dressyr (även fälttävlan i viss mån om jag inte minns helt knasigt). Det enda som är viktigt att tänka på om man är fler som delar på ponnyn är att den inte får tävla som ponny och stor häst samtidigt. Har man börjat tävla den som häst får den inte tävla som ponny igen förrän det skett "ett stadigvarande ägar- eller ryttarbyte".

Annars är det inga problem! Jag förstår inte det här med folk som säger att de blir för gamla för ponny, jag är 24 och tycker det funkar utmärkt fortfarande  Flört

Linnea
0

Jag är 25 och rider ponny. Jag funderar på att starta honom i fälttävlan i storhästklass. Man får starta ponny med stor häst i fälttävlan ändå upp till klassen H90 alltså 90 cm för häst. Därefter är det mästerskapsklasser CCI mfl och här får man inte starta ponny bland storhästar.

Skynda långsamt så går det fortare.

Tatchit
0

Jag går grönt kort kurs just nu och om jag förstår det hela rätt så ska du lösa en häst licens åt din (D) ponny.

Startar man också i storhästklasser får inte ponnyn tävla i ponnyklasser. (inte om man tex har en yngre kompis, lillasyster eller så..)

Jag är inte speciellt vetande om detta med tävlande (har gått kursen 2 dagar…) men jag tror att man ska lösa hästlicens (om inte det var för regional :s) och inte får tävla ponnyklasser mer med ponnyn…

Hoppas jag fick det rätt nu :)

"The stars tonight will brighten our faces our minds will be racing along with our hearts
Intertwined with love
The magic of us"

xoxo

maja awesome,

Punkity
0

Man måste inte ha hästlicens på lokala tävlingar.

Tatchit
0

Det var så det var. tänkte väl det efteråt… Licens behövs ju endast på regional… xd

"The stars tonight will brighten our faces our minds will be racing along with our hearts
Intertwined with love
The magic of us"

xoxo

maja awesome,

Punkity
0

#5 så bra, då menade vi samma. Min kommentar var mest tänkt som förtydligande Glad

Linnea
0

Ska man tävla ponnyn som häst så löser man hästlicens och man får inte tävla ponnyn som ponny under samma år som man tävlar den som häst.

Lena90
0

Aha intressant :) Detta är ju rätt bra och veta, eftersom jag också kommer kunna rida ponny rätt så länge :) Man vet ju aldrig vart man hamnar i framtiden, är inte på tal just nu men som sagt intressant och veta :)

#7 Om jag har fattat rätt, man kan lösa hästlicens ett år och tävlar och så, sen nästa år så tävlar tex en syster i "rätt" ålder och då löser man vanlig ponnylicens och tävlar där, eller är jag fel ute?

Carpe diem!

Punkity
0

Om du "bara" tävlar lokalt behöver du inte lösa någon hästlicens.

För att ponnyn ska kunna starta som ponny igen krävs enligt TR ett "stadigvarande ägar- eller ryttarbyte" som ska anmälas till förbundet eller distriktet.

Linnea
0

#9 Det är ju otroligt fjantigt tycker jag. Fast jag anser att den ska kunna tävla som båda ponny och häst samma år fast med olika ryttare såklart.

CelsiusT
0

Jag förstår inte varför en ponny inte skulle kunna få tävla både som ponny och som häst samma år - med olika ryttare? KOnstigt regel, eller finns det någon vettig anledning bakom som man bara inte förstår med en gång?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tatchit
0

# 11 : Egentligen ska det finnas en anledning till precis allting som står i TR. så ja det finns någon anledning till det men vad har jag ingen aning om :P

Intertwined with love
The magic of us"

xoxo

maja awesome,

[Scruffe]
0

Jag har en D-ponny som jag tänker tävla i hoppning med storhästar under våren 2012 efterssom jag fyllt 18 i år. Så, jag har några frågor skulle bli super glad om någon ville hjälpa mig med dessa :) Vissa har redan blivit svarade på här men jag vill ändå ha allt helt klart för mig så jag inte missförståt nått :) Kan ju även tillägga att jag, iaf till en början bara kommer tävla på lokal nivå :)

* Måste man ta kontakt med ridsportförbundet eller liknande för att få "tillstånd" att tävla med storhästar?

* Behöver man mäta upp ponnyn eller liknande?

* Om jag säljer ponnyn under 2012, får den nya ryttaren tävla som ponny igen under 2012?

Tack på förhand :)

Punkity
0

- Nej, du måste inte kontakta förbundet då. Det ska man däremot göra om ponnyn ska börja tävla som ponny igen.

- Du behöver inte mäta upp.

- Det står "stadigvarande ägar- eller ryttarbyte" om jag inte minns helt fel från TR, så det tror jag. Men jag är inte helt insatt i hur bytet tillbaka till ponny ser ut.

Linnea
0

#11 Jag har mailat förbundet och ställt denna fråga. Vet du vad jag fick till svar? Jag blev helt paff. Så här skrev han som svarade:

Då det är olika regler och bestämmelser för ponny och häst så blir det inte riktigt bra om ponnyn ena dagen får ridas med exempelvis sporrar och bett godkända för häst och nästa dag tävlas som ponny enligt de reglerna. Jag var såklart tvungen att skriva några följdfrågor som tex om detta var den enda anledningen till att man inte får tävla ponny som både häst och ponny samma år och om man har fått göra det innan - när ändrades detta? Det verkar lite tunt att göra en sån här regel enbart pga anledningen ovan.

Sassenach
0

#15 Har för mig att man inte får växla tillbaka hur ofta som helst. Du börjar med att tävla den som ponny, nästa år är du för gammal och börjar tävla i hästklasser. Men om jag har fattat regelverket rätt får du byta tillbaka och tävla bland ponnyer under år tre.

Vad jag förstått får du inte tävla mot ponnyer och stora hästar under samma år, att växla mellan åren bör inte vara något problem.

Mantissa
0

#15 Men gud va löjligt!

Punkity
0

Man måste ju byta ägare eller ryttare också enligt TR. "Stadigvarande ägar- eller ryttarbyte".