Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1092 ggr
Chestnut
0

"egen" tvååring

Jag håller på och jobbar lite grann med en tvåårig nordsvensk av större modell. Hon är fruktansvärt skygg och egen (mycket har med att göra att hon gick och diade sin mamma fram till bara någon månad sedan när vi separerade dem) och mamma häst alltid beskyddade sin unge.

I alla fall, jag upplever att vi har rätt bra kontakt, hon har börjat söka sig till mig så jag får klappa henne överallt, lyfta på framhovar och kan leda henne i grimma och grimskaft. Kommer när jag ropar oftast.

Har hittills inte lyckats skilja henne från sin hagkompis och tillika halvbror (5 år), de går på lösdrift och umgås alltså 24/7. Han blir hysterisk om jag tar ut henne ur hagen in i paddocken eller in i stallet och då blir hon också stressad. Ta in båda i stallet går inte för då stressar dem upp varandra och i princip spränger stalldörren för att få komma ut igen.

Problemet är det att jag egentligen skulle behöva ha med någon när jag pysslar med henne eftersom jag är sjuk och inte orkar så mycket. Någon som kan hålla i den andra eller hålla i henne när jag lyfter på hovarna.

Så fort min mamma, min medryttare som rider min gamla häst (Foxen om ni kommer ihåg oss Flört) eller någon annan sticker hon. Och sticker tvååringen sticker femåringen. Hon har liksom ingen tillit för någon annan och drar med sig brorsan. I hagen går förutom de här två en lugn och snäll islandshäst som mest "följer med".

Så min fråga är helt enkelt hur får jag dels ordning på problemet med att inte kunna separera dem åt och dels hur ska jag presentera "nya" människor för henne?

Med vänliga hälsningar
Chess

Sassenach
0

Har du kvar mamman och pli på henne?

Annars skulle jag börja ute med att vänja båda kusarna vi människor, att ledas och allmänt häst hyfs. Sedan skulle jag vänja dem vid att stå på stall. Efter att det fungerar separera dem, en i stallet den andra har du i handen. Man får nog räkna med lite liv i luckan och en del små olyckor, av vad jag kan förstå av det du skrivit.

Jobba med positiv förstärkning, när de är lugna och lyssnar på dig tex i stallet låt dem gå ut. Efter ett tag kommer de lära sig att vara instängda.

Mantissa
0

Jag hade allvarligt funderat på att flytta den ena till ett nytt stall, i alla fall tillfälligt. Haft henne på stall en period och lärt henne vad som förväntas av henne där och gradvis introducera nya människor. Det är hög tid för henne att bli vuxen:)

Chestnut
0

Kan tillägga att jag äger ingen av dessa hästar.

Mamma-häst står på en annan gård för tillfället, när iv hade henne här kom man inte nära tvååringen.

Har funderat hela eftermiddagen och tror att nyckeln till framgång är att få en person som kan hjälpa mig så att vi är två hela tiden. Har inte råd med "små olyckor", går redan med krycka på grund av svagt höger ben och har redan flera andra skador som inte får bli värre helt enkelt.

Men då kommer återigen frågan, hur ska jag introducera andra för henne när hon bara sticker? Jag har följt hästen sen hon föddes och senaste året lagt ner hundratals med timmar på att komma dit vi är idag…

#2 Kan ställa in dem i vårt stall visserligen men som sagt, då ryker brädor… Transportera bort är inte att tänka på i dagsläget.

Med vänliga hälsningar
Chess

Linnea
0

Jag tror det bästa är att helt separera dom ett tag så dom får lära sig att man överlever utan den andra. Hur det ska gå till vet jag inte men deras beteende verkar vara djupt rotat så det kan vara väldigt svårt att få bukt med om dom får gå kvar tillsammans.

Skynda långsamt så går det fortare.