Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 726 ggr
Mr-Goldfish
0

DHH/ Dutch Harness Horse?

Ska köpa åring till sommaren och har nu bestämt mig för rasen DHH, Jag har genomsökt google och hittat många bra uppfödre men ingen i sverige. Undrar då om ågon vet en DHH uppfödare i sverige? eller någon nära sverige?

// Fanny

komkoma
0

varför har du bestämt dig för en viss ras?

Linnea
0

#1 De flesta som har halvblod har aktivt valt en viss ras också.. Inte för att man kan kalla tex svenskt halvblod för en ras (enligt mig iaf) men ändå..
Jag har ett russ och nästa häst blir med all säkerthet också ett russ. Varför? Tja jag gillar russ behöver man fler anledningar?

Skynda långsamt så går det fortare.

Elshira
0

#1 Ofta väljer man väll en ras för utseendets skull, och till viss del temperamentet och de olika gångarterna/teknikerna.

Men att man faller för en viss ras är ju inget konstigt. Att man sedan gör det lite svårare för sig att hitta den rätta hästen (i och med mindre urval) är väll en sak, men tycker man om utstrålningen och utseendet från en viss ras så är det ju inget fel med det.

Själv gillar jag hästar av den ädlare typen med uttrycksfulla huvuden (typ araber), men gillar samtidigt den grövre och lite mer rustika hästen (typ flott nordsvensk eller andalusier~). Så då har jag valt att ha welsh mountains som har lite av båda delar (fast små då), just för att de ser ut på ett visst sett. Sedan om man villl ha en filbunke eller en kanon, en hopphäst eller dressyrhäst, så ligger ju det i individen.

Jag skulle ju lika bra kunna köpa mig ett russ med exakt samma egenskaper som mina wels mountains om jag ville, men då jag tycker welshen är estetiskt mer tilltalande för mig så är det ju inget svårt val. Och på precis på samma vis gör man väll med de flesta raser.

Annars hade det ju varit korsningavel som gällde om man bara ville ha "individen", vilket jag dock får hålla med #2 lite om vad det gäller halvbloden även om detta gör att man kan ta det bästa från två världar :) Men korsningsavel är ju något ite allt för många förespråkar annars, så varför inte välja just en specifik ras ras?

Hakuna matata!