Jadå dom står ute men ska nog ta in dom lite tidigare än vanligt om de blir värre med stormen.
Mina står också ute. Men de får komma in lite tidigare i dag :)
I mitt stall har de stått inne. Igår pga halkan, endast min och en till ute som var broddade. Idag var de ute mellan 10 o 12 innan stormen blwv för mycket. Min dam reds under tiden de andra stod ute så hon står helt inne idag men hon har inget emot det
Stackars hästar som måste stå inne för att det blåser eller för att det är halt.
Varför gör ni så? Tror ni vinden skadar era hästar?
Våra går på lösdrift i ALLA väder. Skulle aldrig falla mig in att ta in dem pga vädret.
Kl 4 imorse hade jag inte släppt ut dem då jag trodde taket skulle lyfta av huset och regnet som slog mot rutorna, men kl 8 åkte de ut ( fodrade inne kl 5) och de får komma in om en timme ungefär.
Ha inte varit speciellt blåsigt idag faktiskt. Det var bara ett par timmar imorse.
#4 Håller med. Min häst har ju stått på lösdrift, så hon är van att stå ute i ur och skur. Tycker riktigt synd om alla hästar som måste stå inne pga vädret, speciellt dom som står inne hela dagen. Nu är det ju ängligen lag på att alla hästar måste få komma ut och röra sig fritt varje dag (tyvärr finns ju ännu ingen tid för hur länge).
Dock så tog jag precis in min häst nu vid halv sex (hon brukar få stå ute till 21-23 nångång beroende på min ork) men hon har stått ute sedan 7 i morse. Tog in henne pga av vädret, men inte för hennes skull utan för min bekvämlighet, vill inte först få upp med foder nu vid 5-6 och sedan gå upp sent i kväll för att hämta henne för det är så jobbigt att gå upp och ner till hagen i detta vädret. Så jag tog in henne så har jag närmare och smidigare att ta hand om henne. Tror inte hon har något emot att stå inne, men jag tror inte heller hon hade haft något emot att stå ute. Dock vill jag påpeka att det är ett undantagsfall att jag är så bekväm av mig.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Ute som vanligt, det enda var att min kille fick ett regntäcke på sig eftersom han står i en liten sjukhage utan skydd och han brukar frysa ganska lätt
kissmekate.blogg.se
Ute som vanligt mellan 7-18, som vanligt utan täcke.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Min var ute men inte hela dagen. Ösregnade och stormade ><
mina kom ut vid 6 (som vanligt) men fick komma in redan vid 15 (normalt kommer de in vid 20) :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

Här ute som vanligt idag (jobbe dag) så dom kom ut vid halv sex och inne nu vid halv tio. Hästarna har all päls kvar, ganska rikligt också. Blåsten är jag inte ett dugg bekymrad för, regnet är kanske inte lika trevligt i kombination, men det är inget de tar skada av, har skydd i träd dunge. Och att träd skulle falla på dom tror jag inte heller på. Jag har dom inne i box på nätterna pga av att jag inte har möjlighet till lösdrift just nu, men hade jag haft det så hade dom fått vara där. Sen kanske dom gillar att komma in lite med, är ju där maten är ;) men dom hade inte mått dåligt av att vara ute heller.
Håller i fullo med #4
Carpe diem!
#11 Jo klart dom gillar att komma in när dom vet att det finns mat där, men när dom går på lösdrift så finns det ju mat där så då blir dom inte så angelägna om att komma in =P
Medarbetare på westernridning.ifokus
Hade min ute som vanligt. Tycker inte riktigt det är rätt att ha dem inne i en heldag och så vet jag att min skulle få för mycket överskottenergi av det.
De brukar vara ute när det är -30 oxå
Här går hästarna ute mellan 8 på morgonen och 8-10 på kvällen just nu (lite längre på sommaren, och ev lite kortare vid dåligt väder).
I morse tvekade jag faktiskt på att ta ut hästarna, det blåste väll inte fullfjädrad storm (som för någon vecka sen…) men blåste bra nog. Regnae snöslagk gjorde det också, men jag tänkte jag slänger ut dem i.af.
Vinden avtog mitt på dagen så den blev inget problem, det är när det regnar och blåser som hästarna brukar kunna börja frysa här. Men nu regnade det bara rätt bra, men de har mat i hagarna hela dagen. De två med lite tynnre päls brukar få åka in tidigare ibland efter som att de är fryslortar…
Men jag fick ångra att jag tog ut dem för klockan 5 när vi gick för att ta i dem (då det fortfarande regnade) så hade allt regn gjort att den lilla snö som fanns förvandlades till is, och det var blankis i hagarna (hästarna smög fram stackarna) och var isgata på vägen, fick gå i dikeskanten för att komma in, och smyga upp för uppförsbacken till stallet med en del halkningar…
Regnar det bara "måttligt" brukar hästarna få vara ute, men både regnar och blåser det mer än måttligt (vilket trots allt är väldigt sällan, högst 10 dagar om året här kanske trots vi bor vid kisten) så brukar de få gå ut en kortare stund, eller kanske vänta och se om det blir bättre väder senare på dagen. Nog för att hästarna värmer sig med mat och skakningar, men är de blöta ner på huden och får korsförlamning om de får vara ute för länge så tycker inte jag det är värt att ha dem ute så överdrivet länge i.af. Vi har inga vindskydd utan bara helt öppna hagar dessutom.
Det enda som utgör problem för mig, då hagarna ligger i en svacka är is. Vissa vintrar kan vi inte använda vissa hagar alls pga isen som blir, och de mindre får man gå och salta så det inte blir skridskobana…
Förra vintern var det perfekt utan minsta isfläck under snön, nu får jag bara be till gud att det fortsätter regna/blåsa och ara plussgrader i två dagar till så att isen går bort helt och det får "börja från början". För att sko 6 ponnyer som knappt rids har jag ingen lust att göra, dels pga att jag vill ha dem barfota och dels för att 12 skoningar med snösulor och brodd inte är något jag har råd med i.af. Så i värsta fall blir det till att skotta hela hagar och salta.
Ni som tycker det är dålig stil att hålla hästarna inne får tänka på att vädret kan vara väldigt lokalt i landet, och att förutsättningarna beror helt på hästarnas pälslag, vindskydd, läge på hagarna och vädret.
Och jag måste säga att jag har mina hästar ute så mycket som möjligt, de kommer ut när jag går upp, och kommer in när jag känner för att få hästarna fixade på kvällen. På sommaren har jag dem gärna ute hela tiden vid fin väderlek, men på vintern när det är dåligt väder och blivit mörkt står de enbart vid grinden eller möjligen hönäten. Och stå eller äta kan de lika bra göra inne efter som de inte rör sig den tiden ute i.af, till skillnad från övrig årstid när de kan pula i sig lite gräs eller åtminstone njuta av de svala nätterna (och komma in mitt på dagen när det är smällhett).
Hakuna matata!
Våra gick in vid ett-tiden istället för fyra, dom brukar få gå in tidigare/få vara inne hela dagen vid extremt dåligt väder. Då dom flesta faktist vill gå in då det är fullfjädrade (diviga) tävlingshästar haha.
När vädret var som värst (två nätter) förra vintern fick dom två lösdriftshästarna sova i ridhuset då det inte fanns lediga boxar till dom.
Om hästarna går ute dag och natt i ur och skur tycker jag dom ska vara ute i alla väder, men är dom klippta och vana vid annat är det inte juste alls att lämna dom ute enligt min mening.
#4 Man får väl ändå se till hästens behov? Blir den onormalt uppjagad och springer som en galning i hagen, kanske spränger tråden/river staketet och sticker all världens väg vid varje storm är det kanske inte så lämpligt att ha den ute då? Eller alla hästar ska klara alla väder? Utan undantag?
#1, Ja, det är min filosofi. Hästar hålls inte stallade pga hästarna. Hästar stallas för människans bekvämlighet.
Jag är förvånad hur snabbt min kille lärde sig att det var trevligt i stallet. När vi började ta in dem på nätterna var det fortfarande grönt gräs i hagen men han föredrog ändå att gå in och få en kaka hö. Jag tror inte han föredrar hö framför gräs men han gillar att sova inne ändå.
Hade ioförsig gärna haft ute dem längre men den andra hästens ägare ville inte det.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#17 Skrev fel. Ska vara svar på inlägg #16
Jag tycker absolut att hästarna ska vara ute så mycket som möjligt om man har de uppstallade, max 8 timmar i stallet och jag kan ändå tycka att det låter för mycket för att en häst ska kunna må bra.
MEN när det kan vara farligt att ha dem ute tycker jag naturligtvis att de ska in. Vi bor väldigt öppet och här blåser det alltid, så när storm är på väg är det verkligen hårda vindar. Jag tänker då på att det skulle kunna komma saker med vinden från grannarna som kan bli farligt eller att träd kan rasa mm. För några veckor sedan avled en häst i närområdet pga att den fick ett träd över sig i den första stormen. Den risken är jag verkligen inte beredd att ta.
#4 Men om dina har en ordentlig ligghall/lösdriftshall så anser jag att det är lite skillnad än att de inte har något skydd alls. Då ander jag att man ska skydda sina hästar från extrema väderförhållanden som kan sluta illa.
#20 Visst, men inte går de och ställer sig i lösdriften för att det blåser.
Håller med om att hästarna ska vara ute så länge som möjligt, men min dam tycker inte att regn och rusk är kul så då brukar hon få gå in efter ett tag.. När det blåser storm vill jag inte ha henne ute om staket osv börjar blåsa då det blåser rakt upp över sommarhagarna och in över våra hagar på gårdsplan. Då står inget säkert som inte sitter fast!
#21 Nej, visst är de mest ute ändå, men chansen finns i alla fall att söka skydd.
Vår ena häst avskyr regn och kurar ihop sig på alla möjliga sätt om hon inte får tak över huvudet, medan vår andra inte bryr sig alls. Så de är väldigt olika.