Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 4881 ggr
Cloudberrys
0

~ Strömsholm ~

Jag skulle behöva hjälp ifrån någon som går/gått eller ska gå på Strömsholm, inriktningen "Riksidrottsgymnasiet".

Vilka betyg måste man ha för att komma in?
Riksidrottsgymnasiet som jag förstått det så vidar utbildar man sig inom ridsporten inom både hoppning och dressyr och terräng. Men men vilka nivåer ska man ligga på inom ridningen och skolan? Eftersom att det är nya betygskreterier så vilket betyg ska man ha för att komma in? Och somsagt, vilken nivå ska man ligga på inom ridningen?

(Jag har tittat lite på hemsidan men hittar ingenting. Så skulle vara jätte snällt om någon som vet kunde berätta lite om hur det ligger till).

<3 Mvh Wellingtons Kaningård ~||~ Lejonhuvad Dvärgvädur <3

Wellingtons.weebly.com

AmazingS
0

Riksidrotten är nedlagd/flyttad(den är prestationsinriktad för de som redan ligger på >msv och satsar på proffesionellt tävlande) har jag för mig, ridsport finns dock kvar. Nivån på skoldelen varierar och det var en rejäl sänkning iom nya gymnasiereformen, mitt år var lägsta intagna 270 p och det var 06. I ridningen så är nivån ganska hög jämfört med vanliga naturbruk, man ska kunna jobba hästen korrekt och ha bra grundridning för att klara utbildningen hyffsat smärtfritt.

De har prova på ridning för de som är preliminärt intagna och reserverna på våren och då rider man upp för lärarna. Efteråt så är det samtal där de är ärliga med om de tror man kommer klara av utbildningen eller inte.

Besök gärna min blogg: http://teamkarlsson.blogg.se

Alma-G
0

Förra året hade den med lägst intagningspoäng 225 p så det varierar ju såklart från år till år. Jag ska söka i år. Kommer ligga runt 280 i betyg.

Cloudberrys
0

Okej, så Riksidrotten är inte på Strömsholm längre då alltså? (eller nerlagd)

Jag går bara i 7an, men sattsar ändå på Strömsholm redan nu. Men på Strömshols hemsida så står fortfarande Riksidrotts gymnasiet kvar. Kan dom ha tagit tillbaka den, eftersom att den står med på deras hemsida?

Sen måste jag också fråga när jag har en som värkar kunna en del om Strömsholm. Dom har en träning för Jens fredricsson (stavning) för ungdomar efter jul. Vet du vilken ålder det är ifrån? det står bara att den är för ungdomar?

Wellingtons.weebly.com

AmazingS
0

Senaste jag hörde så skulle den inte vara kvar. Vilken nivå ligger du på i ridningen nu?

Riksidrotten är för de som satsar för att rida proffesionellt, de gör ridprov och för att ens vara påtänkt så blir det för de som redan tävlar msv och över på storhäst, som dessutom har resurserna för tävling på den nivån och flera hästar. Den är inte heller hästinriktad som ridsportgymnasiet utan då går man fulla program typ samhäll eller NV plus att man tränar på skoltid.Riksidrotten är inget som egentligen drivs av strömsholm utan den har bara varit placerad där, det är riksidrottsförbundet som har den liksom fotbollen,ishockeyn mfl.

Ridsporten har ju alltid varit specialutformad, hur den ser ut nu med nya reformen vet jag inte eftersom jag tog studenten 09. Specialutformningen gjorde att vi bara hade vanliga skoldagar inne i hallstahammar 2 grr i veckan och resten var enbart häst på strömsholm.

När det gäller jens träningen så ring och hör med dom, det är nog det lättaste.

AmazingS
0

Kan ju tillägga att på riksidrotten så är man grenspecifik, antingen hopp eller dressyr för elitnivå. Ridsport så blir det både hopp,dressyr, terräng, unghäst.

Cloudberrys
0

Okej, jag har ridit så länge jag minns. Har än så länge bara tävlat 90cm, skulle ha tävlat 1m också men då hästen tappade en sko så fick jag avstå. Men har fått erbjudande att få rida 4st SM ponnysar under en kortare tid, varav 3 av dom var ungponnysar. Samt har jag ca 9st som vill att jag ska rida deras hästar, varav ca 3 st är lite av problemhästar. Ska nu börja rida en stor häst som tävlat 1.30 klasser och samt börja hoppträna för Angelica Jacobsson. Så kommer jag förhoppningsvis upp i klasserna lite mer. Själv har jag alltid haft svårt att säga att jag bra på något då jag har väldigt lite självförtroende just nu. Men denna info kanske ger dig en liten uppfattning om vart jag ligger på ridnivån.

Men jag går ju somsagt bara i 7:an så blir förhoppningsvis ännu bättre och kommit upp i klasserna tills dess.

Wellingtons.weebly.com

Cloudberrys
0

Juste kan även tillägga att då jag tävlat LC har det varit ponnyallsvenskan, vilket ledde till en 4:e placering.

Wellingtons.weebly.com

AmazingS
0

Satsa isåfall på ridsportgymnasiet, skulle du in på riksidrotten så skulle du behövt rida på sm nivå på ponny vid det här laget(de nobbar en hel del folk på den utbildningen trots att de har ridit msv o uppåt för att de inte har rätt uvecklingspotential).

Rid så mycket olika hästar som möjligt och gärna för olika tränare, rätt grundridning ger mycket och en riktigt bra sits kommer man långt med. Det är inte heller helt fel att åka dit på sommarkurs och testa på att rida för ett par av lärarna och på de hästarna.

Cloudberrys
0

Okej, tack för tippset. :)

Wellingtons.weebly.com

Cloudberrys
0

Föresten, vilken nivå bör man ligga på med häst vid det här laget? :)

Wellingtons.weebly.com

Alma-G
0

Kan tillägga att det nu mera är ett ridprov för ridgymnasiet som måste avklaras.

Cloudberrys
0

Jadå, det vet jag :)

Wellingtons.weebly.com

Cloudberrys
0

Men får jag fråga hur många vanliga "skol lektioner" är det på en vecka ungefär? :)

Wellingtons.weebly.com

AmazingS
0

Om du menar med tanke på riksidrotten så tackar de nej till en hel del trots att de tävlat på medelsvårnivå, det är väldigt många som söker men få som tar sig in.

Skollektioner i vanlig skola eller ridlektioner? Skollektionerna är två fulla dar inne på kantzowska i hallstahammar. Ridningen varierar mellan åren men ca 3 lektioner i veckan och väljer man unghäst i trean så blir det ännu mera plus att man rider ut på skolhästarna på helgerna när man har stalltjänst vilket är var 4:e vecka då man måste stanna kvar över helgen…