Gammal valack som börjar betäck...
Har en 22 årig vbl-valack som har börjat gå tillsammans med två yngre ponnytjejer. Han blev kastrerad redan som unghäst och han har också tidigare gått tillsammans både med andra valacker och ston utan några som helst problem. Härom dagen dock så satt jag och tittade på när han och det ena stoet lekte i hagen. Han föste henne framför sig genom att bita/nafsa henne i rumpan/bakbenen och hon sprang runt och stegrade mot honom och de nafsade mot varandras ansikten/mular. Plötsligt så tvärstannar hon när han föser henne framför sig och då hoppar han upp på henne! Jag kunde inte se att han hade ute någon s***p och inget st**d eller sådant, men han hoppade upp och stannade där tills stoet började småsparka bakut. Då gick han ner och så var det så med den saken. Nu är jag ju jätteorolig att detta är något som han har gjort också tidigare med stona, eller något som kommer att fortsätta. Till saken hör ju att det är rätt stor skillnad på hästarna i storlek (han nästan 160cm stona ca 120cm) och dessutom så är det inte mina stona han går med. Var det verkligen sexuellt eller var det något helt annat? Var det bara en lek alltihopa? Måste vi skilja dem åt eller kan de fortsätta att gå tillsammans? Skiljer vi dem åt så blir han helt ensam i en hage och jag vet inte hur han skulle reagera på det :/ Vi kan ju inte hålla koll på dem hela tiden, så man vet ju aldrig när något/om något liknande händer igen…
Hur skulle ni ha gjort i den här situationen?

Om han betäcker på riktigt hade inte jag låtit honom gå med ston. Men var det en engångsgrej att han liksom bara blev hängandes av bara farten så bör det vara lugnt.
Valacker som betäcker har mycket mer bakterier på penis än vad en hingst har som har sin "självrengöring". En hingst betäcker dessutom bara stod som brunstar och när stoet är betäckt så går det ju ett år tills nästa gång. Har hört om ston som blivit rejält söndertrasade av valacker, det är inte roligt!