Tdb och mätintyg
Nu har jag registrerat min ponny i Tdb och tänkte beställa en licens för honom så jag får en livstidslicens. Då står det så här:
Bifoga: Kopiera sidorna som innehåller: hästnamn, reg.nr, härstamning, stambok, ras, födelseår färg, födelseland och uppfödare. Mätintyg från slutmätt ponny som ej registrerats i TDB skall bifogas.
Måste jag ha ett mätintyg på honom för att beställa licens? Jag har varken tid eller råd med det innan nyår.
Skynda långsamt så går det fortare.

Hur gammal är ponnyn? De får ju inte slutmätas innan en viss ålder.

han är 7 år
Tyvärr så tror jag att du måste slutmäta honom.

Enligt denna skall ponny slutmätas när den är 8 år gammal. Är ponnyn 7 år nu och du löser licens nu gäller mätintyget från 6 år ålder, om du nu har något dvs.
http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_10323/cf_559/Mätreglemente%20för%20ponny_2012.PDF
Hoppas det är till hjälp!
Jag är inne på samma spår. Våra russ är mätta inom ponnytravet så deras mätintyg gäller inte inom ridsporten, tyvärr. De ska däremot mätas om två år (de är mätta i år) och jag är endast ute efter livstidslicensen. Mätintyget kan jag gärna lämna in om två år (om jag får) eftersom de ndå inte ska ridtävlas nästa år (2012).
Hur kan jag beställa livstidslicensen? När jag försöker finns inte det valalternativet längre. Endast ponny eller häst finns numera. Är det någon annan länk jag ska gå in på eller ska jag bara betala in licensavgiften och vänta på att de hör av sig på något sätt?

#5 Välj år 2011 och inte 2012 i TDB.
#4 Han är aldrig mätt.
#6 Okej! Tack.
Kan man ringa till en ATG klinik å beställa tid för mätning?
MVH
Sofie
Jag var inne på samma sak, har en 3-åring som inte ska mätas förrän nästa år. Tror jag kom fram till att jag behövde göra ett årsintyg för att kunna få en licens.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#9 Skit också, kunde dom inte kommit på detta tidigare i år? Jag har ju knappast råd med mätning nu till jul..
Jag fattar inte varför man behöver mäta för att få licens? Licensen kostar ju lika mycket oavsett storlek.
Ja i ditt fall är det ju ganska självklart vilken licens han ska ha.
I mitt fall mättes min "ponny" till 148cm i september i år (ej mätning för intyg utan på 3-årstest). Så jag har ingen aning om han ska ha ponny eller hästlicens nu.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Sen står det ju bara om slutmätt ponny, inget om årsintyg…

Nu har jag mailat supporten på tdb så vi får se om det kommer nåt svar..

Har mailat förbundet och svaret är att man behöver inte skicka med mätintyg för att beställa licens!