Ackumulator
Vad är ackomulatorhoppning ?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

http://www.vallatorpsryttarforening.com/valborg09.html
låter kul
att hoppa så många hinnder man hinner på en viss tid och rivet hinder räknas inte 

Låter kul!
Skynda långsamt så går det fortare.
Så har ingen ackumulator jag sett gått till, utan man får ett poäng för hinder nummer ett, två för hinder nummer två osv. River du får du ingen poäng för det rivna hindret. Alltså är det "bättre" att riva ettan än åttan eftersom åttan ger fler poäng.
Sista hindret får man välja på att hoppa joker med dubbla poäng eller ett vanligt hinder. Joker kan tex. vara ett rätuppstående med bara en bom och får vara tio cm. högre än vad klassen eg. går i.
Hoppas ni förstod och det är detta som menas med ackumulator när det står i proppen.

Läste inte länken i #1. Det finns ingen tävlingsform som stämmer in på den i länken. I Zurichhoppning hoppar man hindren i valfri ordning men man får bara hoppa varje hinder en gång och det är inte på tid på det viset.
Ackumulerad betyder samlad eller sparad. Finns inom golf och då innebär det att en enda spelare ska vinna hålet och gör den inte det så går prispotten vidare till nästa hål där det då spelas om den igen. Känns lite som "last man standing", där alla kastar lasso på en kalv och sålänge du fångar kalven så är du med i leken nästa omgång, den som står ensam kvar vinner. Kan tänka mig att man kan komma på många olika sätt att bygga ihop spelet när det handlar om hoppning. Frågan är om det finns ett rätt och ett fel? Detta är väl ingen "godkänd gren" inom svenska ridsportsförbundet utan det är väl en gren som en ridklub själv kan "hitta på" och på så vis forma lite själv?
Medarbetare på westernridning.ifokus

Jo en inofficiell tävling kan ju utformas hur som helst men väljer man ett namn på en officiell tävlingsform så får ju den inofficiella likna den officiella, iaf för att undvika missförstånd och det verkar lite konstigt att ta ett namn som i officiella sammanhang betyder något helt annat.
#5 Tävlingsformen finns i TR.:)
#7 aha, det hade jag missat. trodde bara det var en "inofficiell" gren.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#8 Nix, har tävlat det regionalt.
Det jag sett mest är att någon 120 på tre-dagarstävling är ackumulator just för att det ska vara lite skillnad på klasserna :) Men har även sett en i globen som var 150 eller 160.
Tippar på att det förekommer från regional tävling och uppåt.

Tror inte man får ha ackumulator på höjder under 110 eller 120 för storhäst.