Vad orkar en 5-åring?
Hej!
Jag har fått tillfälle att rida en SWB-valack på 5 år, vilket är den yngsta häst jag suttit på. Han har mest ridits ut och är inte så skolad i dressyr. Han är avspänd och stadig men inte så stark, har en tendens att krulla ihop sig i stället för att komma fram till handen och kan fara iväg rakt ut i bogens riktning tills staketet tar emot, hellre än att följa ledande tygeltag och ytterskänkel.
På en "fullvuxen" häst hade jag jobbat med mycket böjda spår, sidvärts och skolor för att få sidorna mjuka och bakfötterna in under, så att näsan kan komma fram och nacken upp, men kan man göra det hur mycket som helst med en så ung pålle, eller bör man begränsa den delen av arbetet? Böjda spår och sidvärtsrörelser sliter ju på lederna …

Jag har jobbat sidvärts på min när han var fem.
Jag ställde bara lägre krav på formen (den brukar komma med styrkan) och böjde inte lika mycket. Sen behöver man inte göra öppna och skänkelvikningar över hela banan utan ett par korrekta steg räcker kanske till en början. Sedan märker man ofta hur mycket de klarar av.
Lycka till!
Jag skulle nog träna honom som en "vuxen" men inte så ofta. Kanske 1-2ggr/vecka, 30-45 min/gång med en längre kravlös skrittpaus mitt på. Sen ut i skogen och klättra i backar ett par dagar också om han behöver stärka sig.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Han rids ut mycket och har bra kondition men dålig muskelork och kunde behöva mer överlinje. Vad tror ni om tömlongering/tömkörning? Är det ett bra sätt att bygga rygg och träna rakriktning på en ung häst? Eller sliter det för mycket med arbetet på böjda spår?
Jah har en fyra åring han kan öppna ,sluta, skänkelvikning och änkla galoppombytte så att säga han bytter när man bytter varv. Jag tränar olika olika dagar dock varannan dag.
Oftast rider man dem varanan dag eller så många år som den är gammal.
Har hästen dåliga muskler skulle jag börja med att rida i skritt och hlättra de byggde upp min unghäst fort .
Jag utbildar en 4åring. jag brukar jobba i skritt jobbar jag med sidvärts för att stärka medan hon i traven har väldigt svårt så jag prioriterar att jobba på större ytor och stora volter. lägger dock in trav i slutet av en skänkelvikning för att lära henne även i trav.
formen kommer oftast av sig själv när hästen byggt mycket muslker i bakdelen. se bara till att inte bli hängande i handen då vänjersig hästen och det blir svårare att reda ut. jag köpte en 7åring som verkar ha gått ihopkripen med stöd i flera år och det tog mig drygt 1 år att stärka bakdelen och därmed få upp formen.
Jag brukar rida 4 åringen 3-4 dagar i veckan, inte flera dagar i rad, och passen är 20-35min.